گروه اقتصادی: مصرف گاز در کشور به مرحله‌ای رسیده که بسیاری از دست اندرکاران این بخش نسبت به شرایط زمستان امسال با توجه به رشد مصرف در کشور ابراز نگرانی کرده‌اند.

برای آگاهی از برنامه‌های توسعه این بخش و تامین نیاز‌های مردم در زمستان امسال با علی‌رضا غریبی مدیرعامل شرکت توسعه و ساخت شرکت‌ملی‌گاز گفتگو کرده‌ایم.

  • طرح‌های توسعه در بخش گاز در چه مرحله‌ای است؟

ارزش طرح‌های شرکت ملی گاز برای توسعه در سال جاری در حدود 6 میلیارد دلار است. از این میزان مناقصه‌های اجرایی 3 میلیارد دلار از طرح‌ها برگزار شده است.

بقیه طرح‌های در دست اقدام نیز که 3 میلیارد دلار است در حال طی مراحل برگزاری مناقصه است. مناقصه‌های برگزار شده در حال عقد قرارداد است و پیمانکاران داخلی و خارجی طرف قرارداد شرکت ملی گاز کشور هستند.

این طرح‌ها شامل انتقال گاز، نصب و تجهیز ایستگاه‌های تقویت فشار گاز است. در این بین بخشی نیز شامل ساخت تجهیزات مورد نیاز شرکت ملی گاز است که در غالب ساخت داخل انجام می‌شود.

  • با اجرای طرح‌های دردست اجرا ظرفیت انتقال گاز کشور تا پایان برنامه چهارم به چه میزان افزایش می‌یابد؟

انتقال گاز با مشکلی در بخش احداث خط لوله و ایستگاه تقویت فشار روبرو نیست. اگر سالانه میزان عملیات اجرایی را 2 هزار تا 2 هزارو500 کیلومتر برآورد کنیم، تا پایان برنامه چهارم حدود 10 هزار کیلومتر خط لوله 56 اینچ در کشور ایجاد می‌شود.

ولی مشکل اصلی در بخش تراز گاز است. در واقع تولید با مصرف گاز در پیک مصرف کشور در زمستان برابر نیست وباید این مشکل حل شود.

  • درزمینه اجرای طرح‌ها در بخش تولید و رفع مشکل مصرف کنندگان چه طرح‌هایی در دست اجرا دارید؟

در حال حاضر آنچه برعهده شرکت ملی گاز است پالایشگاه بید بلند1  برای تصفیه گاز است و مهمترین طرح محسوب می‌شود و حدود 40 ماه دیگر با ظرفیت 57 میلیون متر مکعب وارد مدار می‌شود.

  • با این توضیحات امسال با آغاز زمستان با مشکل تامین گاز مواجه خواهیم بود؟

به هر حال مصرف باید مدیریت شود بحث بنزین را این روز‌ها در جریان هستید اگر مصرف گاز هم مدیریت نشود کمبود داریم و با مشکل روبرو خواهیم شد.

کد خبر 27723

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز