آنگونه که رسانه‌های غربی ادعا می‌کنند باراک اوباما چهارمین نامه محرمانه‌اش را این بار با موضوع مقابله با «داعش» حدود یک‌ماه پیش برای رهبر معظم انقلاب ارسال کرده است.

اوباما

سخنگوي كاخ سفيد البته درباره صحت ارسال اين نامه به خبرنگاران گفته است كه نمي‌تواند آن‌را تأييد كند و اساسا در جايگاهي نيست كه درباره نامه نگاري شخصي ميان رئيس‌جمهوركشورش و هر يك از رهبران جهان اظهارنظري كند. اين طرف ماجرا هم گرچه هنوز منبعي در ايران درباره اين خبر واكنشي نشان نداده است. خبر ارسال اين نامه البته با تشكيك درباره اصل خودنامه و موضوع آن در داخل آمريكا مواجه شده‌است. رهبر انقلاب قبل از اين به‌طور شفاف و جدي هرگونه همكاري ميان تهران و واشنگتن درزمينه مقابله با داعش را رد كرده بودند. مقامات كشورمان تأكيد دارند آمريكا در مقابله با تروريسم رويكرد غيرصادقانه دارد. در پيغام‌ها و نامه‌ها مطالبي را عنوان مي‌كند اما در رسانه‌ها و به صورت عمومي خلاف آن را مدعي مي‌شود.

انتشار خبر ارسال نامه محرمانه از سوي اوباما به رهبرانقلاب آن هم در آستانه مذاكرات سه‌جانبه وزيران خارجه ايران، آمريكا و مسئول سابق سياست خارجي اتحاديه اروپا در هفته جاري در عمان، واكنش‌هاي مختلفي را به همراه داشته و برخي رسانه‌ها آن‌را مرتبط با توافق هسته‌اي ميان ايران و آمريكا دانستند. شبكه10 رژيم صهيونيستي در اين خصوص خبر داد كه ارسال اين نامه بدون اطلاع تل آويو بوده است. از سوي ديگر شبكه 7رژيم صهيونيستي نيز در تحليل كوتاهي در اين مورد مدعي شد: اين نامه نشان‌دهنده اين است كه در موضوع هسته‌اي توافق سياهي بين ايران و آمريكا انجام شده است. در ادامه اين شبكه خبر داد، وزير امور استراتژيك اسرائيل در پي مخابره نامه اوباما به رهبر انقلاب، به پاريس پايتخت فرانسه سفر خواهد كرد.

  • سياست دوگانه اوباما در قبال ايران

چند هفته پيش و همزمان با جدي‌تر شدن بحث تشكيل يك ائتلاف بين‌المللي از سوي آمريكا براي مبارزه با داعش، مقامات آمريكايي مدعي بودند نيازي به حضور و مشاركت ايران در اين ائتلاف نيست؛ ‌اما حالا كار به نامه‌نگاري‌هاي محرمانه و درخواست از ايران براي مقابله با داعش كشيده است. به گفته مقامات دولت آمريكا، دليل نامه‌نگاري اوباما با رهبر ايران اين است كه وي باور دارد رهبر معظم انقلاب تصميمات نهايي را در موضوع هسته‌اي و همچنين نقش ايران در مبارزه با داعش اتخاذ مي‌كند.

اين در حالي است كه رهبر معظم انقلاب حدود يك‌ماه پيش و در هنگام مرخص شدن از بيمارستان، اظهارات مقامات آمريكايي درخصوص مبارزه با داعش را پوچ، توخالي و جهت‌دار خواندند و با اشاره به سخنان وزير امور خارجه و سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا كه صراحتاً اعلام كردند از ايران براي مبارزه با داعش دعوت نخواهند كرد، افزودند:

«اينكه آمريكا از ايران براي حضور در يك كار خلاف و غلط دسته جمعي مايوس مي‌شود، مايه افتخار ماست و افتخاري بالاتر از اين، براي خود نمي‌دانيم». ايشان به دعوت‌هاي پنهاني آمريكا از ايران براي مقابله با داعش اشاره كرده و فرمودند: «در همان روزهاي سخت حمله داعش به عراق، سفير آمريكا در عراق طي درخواستي از سفير ما در عراق مي‌خواهد كه ايران و آمريكا جلسه‌اي براي مذاكره و هماهنگي درخصوص داعش داشته باشند.

سفير ما در عراق، اين موضوع را به داخل كشور منعكس كرد كه برخي مسئولان هم با اين جلسه مخالفتي نداشتند اما من مخالفت كردم و گفتم، در اين قضيه ما با آمريكايي‌ها همراهي نمي‌كنيم زيرا آنها نيت و دست آلوده‌اي دارند و چگونه امكان دارد كه در چنين شرايطي ما با آمريكايي‌ها همكاري كنيم. اكنون آنها به دروغ مي‌گويند كه ما ايران را در ائتلاف شركت نخواهيم داد درحالي‌كه ايران از ابتدا مخالفت خود را با حضور در چنين ائتلافي اعلام كرده بود.»

حالا «وال استريت ژورنال» مدعي است باراك اوباما در نامه‌اش به رهبر معظم انقلاب از منافع مشترك 2كشور در مبارزه با تروريست‌هاي داعش در عراق و سوريه سخن گفته است. بنا بر ادعاي اين روزنامه، هدف اوباما از ارسال اين نامه، هم جذب ايران به سوي تلاش‌هاي بين‌المللي براي مبارزه با داعش و هم مطرح كردن مسائل مربوط به مذاكرات هسته‌اي بوده است. اين روزنامه مي‌نويسد، اوباما در نامه خود به اين نكته هم اشاره كرده است كه هرگونه همكاري ميان ايران و آمريكا در موضوع مبارزه با داعش، تا حد زيادي منوط به دستيابي ايران و گروه1+5 به توافق جامع در موضوع هسته‌اي است.

منبعي كه خبر ارسال اين نامه را در اختيار روزنامه مذكور قرار داده، اظهار داشته اين نامه بيانگر آن است كه اوباما ايران را به‌عنوان عنصري مهم در مبارزه با داعش مي‌بيند كه به‌طور بالقوه مي‌تواند در جريان تلاش‌هاي بين‌المللي براي مبارزه با اين گروه تروريستي هم نقش مثبت و هم نقش منفي در اين زمينه ايفا كند.

ازجمله ديگر مواردي كه از سوي اين منبع مطلع بيان شده، اين است كه اوباما متحدين منطقه‌اي خود، ازجمله رژيم اسرائيل، عربستان سعودي و امارات را در جريان نامه اخير خود به رهبر ايران قرار نداده است. اين در حالي است كه اين كشورها اين روزها بيش از هر زمان ديگري نسبت به ماهيت توافق هسته‌اي ايران و همچنين نقش منطقه‌اي جمهوري اسلامي ايران ابراز نگراني مي‌كنند. در اين ميان كارشناسان معتقدند اوباما در سياست خارجه‌اش و يا حداقل درباره ايران، سياست دوگانه‌اي را اتخاذ كرده است.

‌به اين ترتيب كه مواضع سخت دولت آمريكا در قبال ايران به‌صورت علني در رسانه‌ها مطرح مي‌شود و از سويي ديگر وقتي آمريكا نياز به ايران پيدا مي‌كند لحن نرم و آرام مقامات آمريكايي در مقابل ايران از طريق مذاكرات و نامه‌هاي محرمانه دنبال مي‌شود؛ سياست دوگانه‌اي كه اوباما در پرونده هسته‌اي ايران هم به همان روش عمل كرد. چند دور مذاكرات محرمانه ايران و آمريكا در عمان و درخصوص موضوع هسته‌اي كشورمان به دستور شخص اوباما رئيس‌جمهور آمريكا نشان از اين سياست آمريكايي در قبال ايران است.

  • پاسخ رهبر انقلاب به پيغام‌هاي پنهاني آمريكا

آنگونه كه رسانه‌ها مي‌گويند باراك اوباما در طول 6سال رياست‌جمهوري‌اش در ايالات متحده آمريكا تا به حال، 4نامه محرمانه با موضوعات مختلف براي رهبر انقلاب ارسال كرده است.اين در حالي است كه رهبر معظم انقلاب پيش از اين هم به پيغام‌هاي پنهاني كاخ سفيد به ايران اشاراتي داشته‌اند. ايشان در سخنراني اول فروردين سال29 فرمودند:

آمريكايي‌ها مرتب از راه‌هاي گوناگون به ما پيغام مي‌دهند كه بياييد در مسئله هسته‌اي گفت‌وگو كنيم. در تبليغات جهاني‌شان هم اين را بارها گفته‌اند كه بياييد در كنار گفت‌وگوهاي1+5، آمريكا و جمهوري اسلامي دو به دو درباره مسئله هسته‌اي ايران بحث كنند. من به اين گفت‌وگو‌ها خوش‌بين نيستم. چون تجربه‌هاي گذشته ما نشان مي‌دهد گفت‌وگو در منطق حضرات آمريكايي به اين معني نيست كه بنشينيم و به راه‌حل منطقي دست پيدا كنيم. منظورشان اين است كه بنشينيم حرف بزنيم تا شما نظر ما را قبول كنيد. لذا هميشه گفته‌ام كه اين گفت‌وگو نيست، تحميل است و ايران زير بار تحميل نمي‌رود.

ايشان فرمودند: من به اظهارات آمريكايي‌ها خوش‌بين نيستم اما مخالفت هم ندارم. چند مطلب را بايد روشن كنم. آمريكايي‌ها مرتب پيغام مي‌دهند كه ما قصد تغيير نظام اسلامي را نداريم. جواب اين است كه ما نگران اين نيستيم كه شما قصد اين را داشته باشيد يا خير. آن‌روز هم كه قصدش را داشتيد و به صراحت اعلام كرديد، هيچ‌كاري نتوانستيد انجام بدهيد و بعد از اين هم نخواهيد توانست.

کد خبر 277058

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha