جمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۵
۰ نفر

باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا پنجشنبه شب در سخنرانی با صدور فرمان اجرایی برای تغییر قانون مهاجرت بدون نظر کنگره، نخستین گام را در رویارویی با جمهوریخواهانی که اکثریت کنگره را فتح کرده‌اند، برداشت.

اوباما

تغيير قانون مهاجرت، يكي از اصلي‌ترين موارد اختلاف اوباما با كنگره در 2سال گذشته بود. جمهوريخواهان به‌شدت مخالف تغييرات مورد نظر اوباما در قانون مهاجرت هستند و جلوي تصويب اين تغييرات را گرفته‌بودند اما اوباما با استفاده از اختيارات خود، با صدور فرمان اجرايي، اين قانون را تغيير داد. اصلي‌ترين بند اين تغييرات كه خشم جمهوريخواهان را برانگيخته، تسهيل امكان اشتغال مهاجران غيرقانوني است. در حال حاضر ۱۱ ميليون مهاجر بدون مدارك قانوني در آمريكا زندگي و كار مي‌كنند.

اين عده به‌دليل نداشتن اجازه كار، قانونا قابل استخدام نيستند و معمولا در ازاي كار دستمزد نقد دريافت مي‌كنند و در نتيجه مالياتي نيز نمي‌دهند. به همين دليل دولت اوباما به‌دنبال دادن اجازه كار به اين افراداست. تغييراتي كه اوباما در قانون مهاجرت آمريكا اعمال كرده، زندگي 5ميليون مهاجر عمدتا آمريكاي لاتيني را تحت‌تأثير قرار مي‌دهد. جمهوريخواهان درواكنش به اين اقدام اوباما، او را رئيس‌جمهور ديكتاتورمآب و بي‌توجه به قانون اساسي توصيف كرده‌اند و گفته‌اند در‌ماه ژانويه كه كنگره جديد با اكثريت جمهوريخواه تشكيل شود، طرحي براي مقابله با اين اقدام رئيس‌جمهور دارند.

اين نخستين رويارويي ميان اوباما با مخالفان جمهوريخواهش در كنگره بعد ازانتخابات ميان‌دوره‌اي اخير بود اما بدون شك آخرين هم نخواهد بود. ديروز يك مقام وزارت دفاع آمريكا گفت كه پنتاگون منتظر تأييد كنگره براي اعزام نيروي نظامي به خاك عراق نمي‌ماند و قبل از تشكيل كنگره جديد اين كار را مي‌كند. اوباما وعده داده كه 1500نظامي ديگر براي آموزش ارتش عراق به اين كشور اعزام كند. اين بخشي از طرحي است كه بايد به تأييد كنگره برسد.

كنگره بايد بودجه اين طرح را تأييد كند اما آنطور كه رسانه‌هاي آمريكايي ديروز به نقل از منابع خبري خود در كنگره نوشته‌اند، اوباما براي اين موضوع هم مانند تغيير قانون مهاجرت منتظر نظر كنگره نخواهد ماند. پيروزي جمهوريخواهان در انتخابات اخير و اكثريت يافتن آنها در هردو مجلس نمايندگان و سنا، 2سال سخت و پرتنش را در واشنگتن رقم زد. تنش‌هايي كه از همين پنجشنبه و با فرمان اجرايي اوباما براي تغيير قانون مهاجرت آغاز شد و معلوم نيست به كجا خواهد انجاميد.

کد خبر 278623

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha