به موازات شدت گرفتن ضرباهنگ درگیری‌ها در شهر قدس اشغالی، دیروز رژیم صهیونیستی تدابیر امنیتی شدیدی را در این شهر اتخاذ کرد و همزمان، وزیر خارجه اتحادیه اروپا اعلام کرد که اسرائیل هیچ‌گاه اینگونه شرایط خطرناک را تجربه نکرده ‌است.

اسرائیل

در نوار غزه هم وقوع انفجارهايي كه منازل مسئولان جنبش فتح را هدف گرفت، باعث لغو سفر نخست‌وزير فلسطين به اين منطقه شد.به نوشته روزنامه لبناني السفير، ديروز پليس رژيم صهيونيستي ضمن اعلام آماده باش نظامي در شهر قدس شرقي اشغالي و ديگر مناطق كرانه باختري، مانع از ورود نمازگزاران زير 35سال به داخل مسجد‌الاقصي شد. پيش از اين، رژيم صهيونيستي اجازه ورود افراد زير 50سال را به داخل مسجد مي‌داد اما ديروز اين ميانگين سني را به زير 35سال كاهش داد تا شمار بسيار كمي از فلسطينيان بتوانند وارد اين مكان مقدس شوند.

اين تدابير امنيتي در حالي اتخاذ مي‌شود كه شهر قدس شرقي از تابستان گذشته صحنه درگيري و ناآرامي بوده است و هفته پيش و در پي اقدام نيروهاي رژيم صهيونيستي در بستن دروازه‌هاي مسجد الاقصي اين ناآرامي‌ها به اوج خود رسيد؛ اقدامي كه از سال 2000تاكنون بي‌سابقه بوده است.

رسانه‌هاي خبري ديروز گزارش دادند كه نيروهاي اين رژيم ضمن قرار دادن موانع بتني در نزديكي ايستگاه‌هاي اتوبوس و تراموا، پست‌هاي بازرسي زيادي را نزديك مسجد الاقصي مستقر كردند و روند ورود نمازگزاران به داخل مسجد با كندي فراوان انجام ‌گرفت.
ناآرامي‌ها و اعتراضات اخير زماني آغاز شد كه شماري از يهوديان افراطي با حمايت نظاميان اين رژيم وارد مسجدالاقصي شدند. در روزهاي گذشته هم درگيري‌هاي خونيني ميان نظاميان رژيم صهيونيستي و فلسطينيان در اطراف مسجد الاقصي درگرفت و حتي نظاميان اين رژيم در اقدامي نادر، براي حمايت از 108يهودي افراطي وارد شده به داخل مسجد، چند متر هم وارد آن شدند.

درگيري‌هاي شديد هفته‌ها و ماه‌هاي گذشته در قدس شرقي اشغالي امكان درگرفتن انتفاضه سومي عليه اسرائيل را قوت بخشيده است. روز پنجشنبه درگيري‌ها در اردوگاه شعفاط زادگاه فلسطيني‌اي كه شماري از شهرك‌نشينان را با خودرو زير گرفت، آغاز شد و به مناطق ديگر سرايت كرد. نظاميان اسرائيلي هم از گاز اشك آور براي متفرق كردن فلسطينيان استفاده كردند. پليس رژيم صهيونيستي اعلام كرد كه روز چهارشنبه 16فلسطيني را در شهر قدس بازداشت كرده است. بدين‌ترتيب، شمار فلسطينيان بازداشت شده از 22اكتبر تاكنون به 188نفر رسيد.

ديروز هم نخست‌وزير رژيم صهيونيستي دستور تخريب منازل فلسطينياني را صادر كرد كه عمليات‌هاي قدس را صورت داده‌اند. به موازات شدت گرفتن اين ناآرامي‌ها، اتحاديه اروپا اعلام كرد كه رژيم صهيونيستي هيچ‌گاه چنين شرايطي را تجربه نكرده بود. فدريكا موگريني وزير خارجه جديد اتحاديه اروپا در نخستين سفر رسمي خود، پس از ورود به شهر قدس، درباره شدت گرفتن خشونت‌ها در خاورميانه درصورت ادامه بن‌بست كنوني در تلاش‌ها براي پايان منازعات هشدار داد. موگريني تأكيد كرد: اگر پيشرفتي در سطح سياسي صورت نگيرد امكان غرق شدن در اقدامات خشونت‌بار وجود دارد. موگريني همچنين از ساخت‌وساز شهرك‌هاي يهودي در مناطق فلسطيني انتقاد كرد و شهرك‌هاي جديد را نوعي عقبه و چالش خواند.

اما در نوار غزه، ديروز انفجارهايي منازل و خودروهاي مسئولان جنبش فتح در نوار غزه را هدف گرفت و آسيب‌هايي را به بار آورد اما قرباني نداشت. يكي از انفجارها سكوي برگزاري مراسم سالگرد درگذشت ياسر عرفات را هدف گرفت. جنبش حماس اين انفجارها را محكوم كرد، آنها را اقدامي جنايتكارانه خواند و دستور انجام تحقيقات و بازداشت عاملان آنها را صادر كرد. هرچند هيچ گروهي مسئوليت اين انفجارها را برعهده نگرفته است، در يكي از مكان‌هاي انفجار، پيامي به اسم داعش پيدا شده است.

با وجود اين، فتح درباره صحت اين پيام تشكيك كرده، آن را تلاش براي هراس‌انگيزي و رد گم كردن تلقي كرد. دراين ميان، رامي الحمدلله نخست‌وزير فلسطين هم كه قرار بود عازم نوار غزه شود، سفر خود به اين منطقه را لغو كرد. وي قرار بود با خانم موگريني وزير خارجه اتحاديه اروپا در نوار غزه ديدار كند.

کد خبر 277047

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha