همشهری آنلاین: پایگاه اینترنتی نشنال اینترست در گزارشی به قلم استان ووگر نوشت: شنبه هفته گذشته اعضای جدید کمیسیون اروپا انتخاب شدند.

euro money

کمیسیون اروپا به ریاست ژان کلود یونکر، نخست وزیر لوگزامبورگ با چالش‌های گسترده‌ای در کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهای مجاور رو به روست. میزان بیکاری در اتحادیه اروپا بالاتر از ده درصد است که در نهایت ممکن است به تشدید رکود اقتصادی منجر شود. در حالی که درگیری های مسلحانه متعددی درست خارج از مرزهای اتحادیه اروپا در حال وقوع است، احزاب سیاسی جدید و تندرویی در کشورهای مختلف عضو این اتحادیه روی کار آمده‌اند، و جنبش های جدایی طلب (اسکاتلند، کاتالونیا) اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن را تهدید می کنند.

کمیسیون اروپا که مانند همیشه بدون برگزاری انتخابات مستقیم متشکل از کمیسرهایی است که دولت های عضو اتحادیه اروپا انتخاب می کنند ، شاید به خودی خود قادر به به حل این مشکلات نباشد، اما اولویت‌هایی که این کمیسیون باید برای کل نهادهای اروپایی تعیین کند، مشخص است.

اقتصاد اروپا هنوز در وضعیت متزلزلی قرار دارد، و اقتصاد منطقه یورو بدتر از اوضاع اقتصادی اتحادیه اروپاست. میزان بیکاری در منطقه یورو 11 ممیز پنج درصد است که در مقایسه با سال های 2008، 2009 یا 2010 بیشتر است. حتی میزان بیکاری در یونان و اسپانیا هنوز حدود 25 درصد است. میزان بیکاری جوانان نیز در منطقه یورو بیش از 20 درصد و تقریباً بی سابقه است.
میزان بیکاری جوانان در یونان و اسپانیا هم بیش از 50 درصد است. درست است: حدود نیمی از افراد 15تا 24 سال در یونان و اسپانیا نمی توانند شغل پیدا کنند، و این مشکلی است که آنها سالهاست با آن رو به رو هستند. از پارسال که منطقه یورو برای دومین بار از سال 2008 از مرز رکود خارج شد، رشد اقتصادی در این منطقه جزئی بوده است و چشم انداز بهبود اقتصادی تیره به نظر می رسد.

امکان جلوگیری از بروز بسیاری از این مشکلات وجود داشت و سیاست گذاران اروپا تا حد زیادی عامل گرفتاری ها و مشکلاتی هستند که بر گرده شهروندان اروپایی، به ویژه جوانان در کشورهای عضو منطقه یورو سنگینی می‌کند. بارزترین مشکل ناشی از رواج واحد پول مشترک یورو است که همچنان از نظر بسیاری از مردم منطقه یورو اشتباهی نابخشودنی است. متاسفانه چنین اشتباهاتی را به راحتی نمی‌توان جبران کرد. چرا که برای از رواج انداختن یورو به عنوان واحد پول مشترک باید تاوان بزرگی پرداخت.

به عقیده بسیاری از ناظران، در مورد اقدامات عملی که صورت گرفته است نیز سیاست پولی که بانک مرکزی اروپا اتخاذ کرده است، سختگیرانه تر از آن است که باید باشد. این سیاست ها حتی از سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا که با مشکلات شدیدتری در زمینه رشد اقتصادی و بیکاری رو به رو است، سختگیرانه تر بوده است. تازه هم اکنون که سال ها از شروع بحران مالی گذشته است، بانک مرکزی اروپا گام های اولیه خود را در جهت بهبود آمار و ارقام برداشته است. اتخاذ موضعی مناسب در قبال مشکلات مالی منطقه یورو زمینه را برای بهبود اوضاع اقتصادی کشورهای جنوبی این منطقه و ایجاد رقابت متوازن تر در کل قاره اروپا فراهم می کند، بدین ترتیب بار ناشی از بدهی‌های فزاینده بر دوش خانواده‌های اروپایی کاهش می‌یابد و چشم انداز بازار کار برای جوانان اروپا روشن تر می‌شود. با اینکه سیاست‌های پولی نمی‌تواند همه مشکلات را حل و فصل کند، یک مسئله قطعی است: در حالی که میزان بیکاری در کل اروپا بیش از ده درصد، و در برخی مناطق بیش از 20 درصد است، باید گفت مسئولان اقتصادی اروپا با اهداف تعیین شده برای کاهش میزان تورم فاصله زیادی دارند.

سیاست بانک مرکزی آمریکا -که الگویی برای کشورهای اروپایی در سال‌های اخیر بوده است- و اقتصاد غرب را در بحبوحه مشکلات شدید اقتصادی در وضعیت شناور نگه داشته است، ممکن است بهبود وضعیت اقتصادی اروپا در آینده نزدیک نیز کمک کند. اوج این سیاست تقویت ارزش دلار بوده است که به بهبود رقابت و چشم انداز صادرات اروپا کمک کرده است. حتی این سیاست ممکن است تا حدی به حل معضل انقباض قیمت‌ها کمک کند.

اما اتخاذ سیاست های پولی به تنهایی مؤثر نیست و باید خواستار اقدامی فوری در این خصوص شد. خوشبختانه به نظر می رسد رئیس کمیسیون اروپا این وضعیت را درک می کند. وی در سخنانی گفت: این آخرین فرصت کمیسیون اروپاست... چه ما در کاهش میزان بیکاری و حل مشکلات جوانانمان موفق شویم و چه شکست بخوریم.

کمیسیون اروپا با اعضای جدید هفته نخست فعالیت خود را سپری می کند، بنابراین هنوز قضاوت درباره طرح هایی که این کمیسیون برای مقابله با چالش های اقتصادی اروپا مد نظر دارد، زود است.

کد خبر 276989

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha