پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: سقوط بازده صنعتی در کشورهای منطقه یورو ضربه‌ای دیگر به روند بهبود اقتصاد وارد ساخت. گاردین گزارشی دارد در این زمینه:

eurozone

روزنامه گاردین در اینترنت امروز در گزارشی نوشت: ارقام اقتصادی جدید مبنی بر سقوط بازده صنعتی در منطقه یورو برای دومین ماه متوالی ضربه دیگری به امیدها به بهبود اقتصاد این منطقه بود.

تولیدات صنعتی در سراسر هجده کشور عضو منطقه یورو بطور متوسط سه دهم درصد کاهش داشت.

اسپانیا با سقوط هشت دهم درصدی در تولیدات صنعتی بیشترین لطمه را در اقتصادهای عمده این بلوک ارزی متحمل شد و این ادعای مادرید را تضعیف کرد که بهبود میزان اشتغال در ماه گذشته گواه روشنی بر بازگشت این کشور به رشد پایدار بود.

با ادامه نرخ تقریبا بیست و پنج درصدی بیکاری، مصرف کنندگان اسپانیایی تمایلی به پول خرج کردن ندارند و فروشگاه‌ها را مجبور کردند در ماه ژوئیه تخفیف‌های بیشتری نسبت به ماه ژوئن قائل شوند. این امر موجب شد قیمت اجناس در فروشگاه‌ها بیشترین سقوط را طی پنج سال داشته باشد.

ضعف در سراسر بخش‌های تولید، انرژی و معدن مشکلی جدی برای بروکسل و بانک مرکزی اروپا (ئی سی بی) در آستانه انتشار ارقام مربوط به تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم مطرح خواهد کرد.

انتظار می‌رود ارقام اقتصادی سه ماهه دوم که روز پنجشنبه منتشر می‌شود، نشان دهنده کاهش بیش از پیش سطح بازده صنعتی نسبت به رشد دو دهم درصدی در سه ماهه اول سال باشد.

اقتصاد نه تریلیون و ششصد میلیارد یورویی منطقه با مشکلاتی جدی در روند بهبود رشد آن پس از رکود مواجه است. سطح بالای بیکاری، کندی اصلاحات و پیامدهای جنگ در اوکراین، غزه و عراق مانعی بازدارنده در برابر بهبود رشد اقتصادند. جدیدترین نشانه‌های بهبود اقتصادی شکننده منطقه یورو این هفته آشکار شد و نگرانی‌های ناشی از تاثیر سوء تحریم‌های اروپا بر ضد روسیه بر سطح صادرات موجب شد حساسیت سرمایه گذاری در آلمان به پایین ترین سطح از دسامبر دو هزار و دوازده سقوط کند.

اتحادیه اروپا و بانک مرکزی اروپا تاکید دارند موثر واقع شدن سیاست های اتخاذ شده مستلزم فرصت بیشتری است. بروکسل بر لزوم اقدام جدی دولتها برای کنترل کسری هزینه های سالانه به عنوان پیش شرطی برای حمایت بیشتر تاکید دارد و ئی سی بی سقف جدیدی برای اقدامات بیشتری جهت تسهیل اعتبارات و حمایت از استقراض تعیین کرده است.

ماریو دراگی رئیس ئی سی بی هفته گذشته در کنفرانس مطبوعاتی ماهانه این بانک از تورم تقریبا دو درصدی طبق برنامه میان مدت خبر داد. این درحالی است که منطقه یورو با رشد فقط چهاردهم درصدی قیمتها در سال منتهی به ژوئیه، با کاهش نیم درصدی نسبت به ژوئن، هر چه بیشتر به سوی آن چیزی سوق پیدا کرد که بانک مرکزی قبلا آنرا «منطقه خطر»‌ توصیف کرده است.

منتقدان موضع ئی سی بی نرخ پایین تورم را منعکس کننده ضعف اقتصاد خوانده و خواستار مداخله هماهنگ تر برای تقویت اقتصاد و ارتقاء سطح اعتماد مصرف کنندگان شده‌اند.

ئی سی بی تحت فشار است که مانند بانک مرکزی آمریکا و بانک مرکزی انگلیس اقدامات تسهیل کمی اتخاذ نماید که شامل خرید عظیم اوراق بهادر دولتی به منظور کاهش نرخ بهره در درازمدت و کاهش هزینه استقراض است.

کد خبر 268796

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha