همشهری آنلاین: افتادن علت اصلی مرگ ناشی از جراحات در میان سالمندان است و این افتادن‌ها هم معمولا ناشی از ناتوانی در حفظ تعادل یا راه رفتن ناهماهنگ است. و در نهایت این اختلال در تعادل و راه رفتن اغلب ناشی از کاهش حس در پاها است.

insoles

به گزارش گیزمگ اکنون یک بررسی جدید بیانگر آن است کفی‌های مرتعش‌شونده‌ درون کفش ممکن است به سالمندان کمک کنند تا حدی این حس را بازیابند و بنابراین احتمال افتادن‌شان کاهش یابد.

این پژوهش بوسیله دانشمندان «انستیتوی پژوهش پیری» (IFAR) و «انستیتوی مهندسی ملهم از زیست‌شناسی وایس» در دانشگاه هاروارد، دانشکده پزشکی هاروارد و شرکت وسائل مصرفی مرک شارپ و دوهم انجام شده است.

این کفی‌ها بر اساس پدیده «رزونانس استوکاستیک» (stochastic resonance) که در آن می‌توان شناسایی سیگنال‌های خفیف را با افزودن دقیق نویز سفید کم‌دامنه ساده‌تر کرد، ساخته شده‌اند. در مورد این کفی‌ها ارتعاشات تولیدشده حتی به طور خودآگاه ادراک نمی‌شدند. اما این ارتعاشات میران دقیقا مناسبی از نویز سفید را ایجاد می‌کننند که به افراد استفاده کننده امکان شناسایی بهتر تحریکات لمسی در کف‌های پاهای‌شان را می‌دهد.

در یک تحقیق قبلی نتایج مشابهی بوسیله مرتعش کردن پاهای افراد جوان و پیر مورد آزمایش که به خاطر اختلال عصبی ناشی از دیابت یا سکته مغزی مشکلات حفظ تعادل یا راه رفتن داشتند، به دست آمده بود. در آن مورد، یک منبع نیروی بزرگتر برای دستگاه مرتعش‌کننده لازم بود که قابل‌حمل بودن سیستم را دچار مشکل می‌کرد.

insoles

پژوهشگران این بار مبدل‌های باریک پیزوالکتریکی درون منطقه قوس درونی کفی‌های تجاری ساخته شده از فوم یورتان استفاده کردند. یک باتری قابل‌شارژ و یک مدار در زبانه هر کفش سیگنال الکتریکی را به مبدل‌ها می‌فرستد و آنها هم آن را به حرکت مکانیکی بدل می‌کنند که باعث ارتعاشات ظریف در کفی کفش می‌شود.

هنگامی که در ۱۲ نفر داوطلب در سنین ۶۵ تا ۹۰ این کفی‌ها آزمایش شدند، بهبودی قابل‌توجهی در کاهش لمبر خوردن، کاهش نوسان در راه رفتن و سرعت این افراد در بلندشدن و ایستادن از حالت نشسته، سه متر راه رفتن، چرخیدن، به عقب بازگشتن و نشستن دوباره رخ داد.

دکتر لویس لیپتیز، سرپرست این پژوهش و رئیس IFAR، در باره این گفت: «گرچه از دست دادن حس در پا مشکل شایعی در سالمندان است که می‌تواند تعادل و راه رفتن آنها را مختل کند و به افتادن‌شان بینجامد، در حال حاضر شیوه‌ای برای برطرف کردن این اختلال حسی و پیشگیری از پیامدهای خطرناک آن وجود ندارد.»

«ما از اینکه کشف کرده‌ایم مقدار اندکی نویز ارتعاشی به کاربرده شده در کف‌های پاها ممکن است بتواند این مشکل را برطرف کند، بسیار خوشحالیم.»

کد خبر 276723

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha