همشهری آنلاین: رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: فکر می‌کنم خواص حمله ویروس استاکس‌نت بیشتر از مضرات آن باشد.

جلالی

به گزارش ایسنا، سردار جلالی در حاشیه همایش پدافند سایبری در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: حمله ویروس استاکس‌نت این باور را در مسئولین ایجاد کرد که پدافند سایبری را بیشتر جدی بگیرند و به همین دلیل فکر می‌کنم خواص آن بیشتر از مضراتش است. ضمن این‌که ما به خوبی توانستیم تهدید دشمن را پاسخ دهیم و آمریکایی‌ها در گزارش محرمانه خود گفته‌اند که در بازه زمانی نزدیک قادر به حمله سایبری به ایران نیستند.

وی با بیان این‌که فرمانده ارتش سایبری آمریکا برآورد غلطی داشت، افزود: کیت الکساندر برآورد غلطی درباره توانمندی خودشان و ضعف ما در زمینه سایبر داشت. به همین دلیل هم به رئیس جمهور آمریکا پیشنهاد داد که مسئولیت حمله سایبری به نطنز را بپذیرد. وقتی آنها حمله کردند خسارت مورد نظرشان به وجود نیامد و خسارات بسیار محدود بود. پاسخی که به این حملات داده شد هم طبق منابع آمریکایی‌ها 25 برابر نسبت به خسارت وارد شده بیشتر بود.

جلالی ادامه داد: ضریب پاسخ به استاکس‌نت 25 به یک بود. یعنی اگر یک ضربه به ما وارد کرد ما توانستیم با دفاع خود 25 ضربه به دشمن وارد کنیم. همین مسائل باعث شد که این فرمانده تنبیه و بازنشسته و معزول شد. این نشان‌دهنده اشتباه آمریکایی‌ها در برآورد توانایی خودشان و ضعف ایران است.

وی در پاسخ به سوالی که آیا ویروس استاکس‌نت فقط برای ایران طراحی شده بود، گفت: وقتی ما اعلام کردیم که ویروس استاکس‌نت را کشف کرده‌ایم 24 ساعت بعد از آن اولین بار کاسپر اسکینگ یک گزارش 75 صفحه‌ای درباره آن ارائه داد. دوستان ویروس‌شناس می‌دانند که نوشتن چنین گزارش مفصلی زمان زیادی می‌خواهد و این نشان می‌دهد که یک پروتکل امنیتی نوشته شده ولی بیان نشده پشت سر این پروژه وجود داشته تا اگر تشخیص داده نشد اعلام نشود. این نشان می‌دهد که در کشورهای دیگر هم این ویروس بوده و ما یک گزارش در اختیار داریم که این از حالت ویروس خارج شده و به صورت یک سلاح درآمده که به صورت هوشمند هدف و مکان را انتخاب می‌کند، قدرت مخفی شدن، ارسال اطلاعات و تخریب دارد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل همچنین در نشست خبری خود، اظهار کرد: ما تأکید داریم که تحول و تهدید سایبری را بشناسیم و این تهدید باور شود چون خیلی‌ها حملات سایبری را تهدید تلقی نمی‌کنند و نسبت به آن بی‌توجه هستند. تلاش کرده‌ایم مبانی نظری پدافند سایبری را تنظیم کنیم و در قالب سند راهبردی ارائه دهیم. قرارگاه پدافند سایبری به عنوان قرارگاه عملیاتی آماده شده است.

وی با اشاره به این‌که تولید دانش و آموزش از فعالیت‌های دیگر در زمینه پدافند سایبری بوده، اضافه کرد: ما در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا مصوبه‌ای از وزارت علوم گرفته‌ایم و دانشجویان پدافند سایبری را آموزش می‌دهیم. در کارشناسی ارشد در دو دانشگاه مالک اشتر و امام حسین (ع) دانشجویان در حال تحصیل هستند و در مقطع دکترا هم در حال تأمین محتوا هستیم.

جلالی در ادامه تأکید کرد: یکی از مسائل مهم در بحث پدافند سایبری بومی‌سازی است. چون فناوری‌های وارداتی نقاط ضعف خود را دارند. به همین دلیل با همکاری وزارت ارتباطات و وزارت دفاع و با سازماندهی شرکت‌های دانش بنیان برنامه‌ای تنظیم کردیم که در آن لیست اقلام مورد نیاز برای پدافند سایبری را تهیه کنیم و توانستیم در قالب برنامه مشترک و هدایتی محصولات مورد نیاز را تولید کنیم که نزدیک به 34 محصول مورد تأیید سازمان پدافند غیرعامل قرار گرفته است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در پایان اظهار کرد: امسال و در هفته پدافند غیرعامل در 5 استان کشور رزمایش‌های پدافند سایبری داشته‌ایم و نقاط ضعف و آسیب‌پذیر دستگاه‌های اجرایی در این رزمایش‌ها برآورد شده‌اند تا با شناسایی آنها بتوانیم حداقل ضریب نفوذ را از سوی دشمن داشته باشیم.

کد خبر 276361

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha