مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۰
۰ نفر

«خیمه‌ها و نجواها» عنوان کلی برنامه‌های امسال برج میلاد در ایام سوگواری امام حسین(ع) است که بعد از دهه اول ماه محرم به اجرا درخواهد آ‌مد.

محرم-برج میلاد

قرار است در طول 60روز ماه‌هاي محرم و صفر بيش از 120عنوان برنامه تدارك ديده شده در مجموعه فرهنگي برج ميلاد به اجرا درآيد.

رويكرد اين برنامه‌ها به گفته فرزاد هوشيار، مديرعامل برج ميلاد، نخبه‌گرايي است به همين دليل در طراحي و اجراي برنامه‌ها، فضاسازي و هنرمفهومي به انحاي مختلف نخبگان جامعه درگير شده‌اند تا واقعه عاشورا را در قالب هنر جديد به نمايش درآورند. وي در تشريح برنامه‌هاي فرهنگي برج ميلاد به مناسبت ماه محرم گفت: نخستين برنامه، سياه‌پوشان و رونمايي از پرچم حرم حضرت عباس(ع) بود كه در گنبد آسمان به‌عنوان مرتفع‌ترين نقطه شهر رونمايي شد.

هوشيار گفت: سياه‌پوشان يكي از مراسم تهراني‌هاي قديم است كه همزمان با اول محرم بزرگان و ريش‌سفيدان هرمحل طي مراسمي پيراهن‌هاي مشكي به تن مي‌كردند كه ما نيز با اجراي برنامه سياه‌پوشان سعي در ارج نهادن به اين مراسم فرهنگي و هويتي داريم. وي با اشاره به اينكه درحوزه هنرهاي نمايشي و تئاتر 5نمايش توسط نخبگان نمايش عاشورايي تدارك ديده شده است، گفت: نخستين نمايش «شوق حضور» نام دارد كه درقالب حركات فرم طراحي شده و ويژه دانش‌آموزان است و از 15 تا 18محرم در سالن اصلي همايش‌هاي برج ميلاد به اجرا درمي‌آيد. نمايش دوم «خواهران به وقت خيزران» نام دارد كه حكايت 3بانويي است كه واقعه عاشورا را به خواب ديدند.

اين نمايش نيز از 24 تا 28 آبان اجرا مي‌شود. همچنين اجراي تئاتر «معماي پريشان» از 2 تا 7 آبان و نمايش «خورشيد كاروان» از ديگر نمايش‌هايي است كه به اجرا درخواهد آمد. به گفته هوشيار، طي بيش از 25روز نمايش آييني درمركز همايش سعي خواهد شد تا شاخص‌ترين نمايش‌هاي تئاتر آييني اجرا شود. وي در توضيح بخش دوم ويژه‌برنامه‌هاي عاشورا و تاسوعا گفت: كنسرت موسيقي «وداع» با اجراي حسام‌الدين سراج، كنسرت موسيقي عاشورايي «شب دهم» با صداي عليرضا قرباني و كنسرت عاشورايي از موسيقي ملل اسلامي در سالن اصلي برج ميلاد اجرا خواهد شد. به گفته هوشيار، گونه‌هاي عزاداري مختلف امام حسين(ع) از كشورهاي مختلف از هند گرفته تا شاخ آفريقا و از بوسني تا آرژانتين وجود دارد كه سعي شده همه اينها جمع‌آوري شود. در حوزه اجراهاي ميداني نيز جمعي از هنرمندان حوزه نمايش كشور حضور خواهند داشت كه تحت عنوان «سوگ‌جامگان» به اجراي برنامه خواهند پرداخت.

پخش 7فيلم سينمايي

مديرعامل برج ميلاد از برپايي 10خيمه در محوطه باز برج ميلاد خبرداد كه هرخيمه يكي از اتفاقات عاشورا را نقل‌قول خواهد كرد؛ مثلا درخيمه اول نقاشي، خيمه دوم منبر، خيمه سوم سرگذشت حضرت‌ام البنين، دريك خيمه نمايش پست مدرن با عنوان ظهر عاشورا و درخيمه اصلي شعرا از سراسر كشور حضور خواهند داشت.

هوشيار افزود: درحوزه هنرهاي تجسمي نيز نمايشگاه عكس عاشورايي با عنوان «تابلوهاي عاشورايي» شامل 50 اثر از هنرمندان نقاش معاصر كشور و پرده‌هاي قهوه‌خانه‌اي عاشورايي رونمايي مي‌شود. در سازه اصلي برج هم 25تابلوي اصلي نقاشي قهوه‌خانه‌اي به اكران درخواهد آمد. بنابراين گزارش در حوزه سينما نيز هفته نقد و پخش 7فيلم سينمايي عاشورايي را با حضور عوامل اين فيلم‌ها داريم كه ششم تا دوازدهم صفر در سالن شماره 4برج ميلاد برگزار مي‌شود. وي همچنين از برپايي جشنواره‌هاي رسانه‌هاي ديجيتال عاشورايي با حضور 70غرفه از سراسر كشور خبر داد و گفت: علاوه بر اين يك سوگواره فرهنگي عاشورايي در 3حوزه عكاسي، طراحي گرافيكي، تصويرسازي و پوستر به اجرا گذاشته خواهد شد. مديرعامل برج ميلاد گفت: به‌دنبال اين هستيم كه دبيرخانه دائمي ادبي، هنري عاشورايي را در 7حوزه تشكيل دهيم. هوشيار همچنين گفت: تعداد برنامه‌هاي فرهنگي ماه رمضان 30هزار مخاطب را به برج ميلاد آورد.

 

کد خبر 276171

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha