شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۷
۰ نفر

مرضیه موسوی: روزهای تاسوعا و مخصوصا عاشورا، مراسم عزاداری محرم با شور و هیجان و معرفت بیشتری برگزار می‌شود.

محرم-عزاداری

صداي نوحه‌سرايي هيئت‌ها و دسته‌هاي عزاداري از جاي جاي شهر به گوش مي‌رسد و نويد يك تاسوعا و عاشوراي ديگر را مي‌دهد. اگرچه مردم در اين روز‌ها ترجيح مي‌دهند بخشي از مراسم عزاداري را در خيابان‌هاي شهر انجام دهند، با اين حال همه تلاش مسئولان ترافيكي در اين جهت است كه عبور و مرور عادي وسايل نقليه جريان داشته باشد. تجربه سال‌هاي گذشته نشان داده كه با حضور دسته‌هاي عزاداري در برخي از خيابان‌هاي شهر، امكان محدوديت‌هاي جزئي براي تردد وسايل نقليه شخصي بالاخص در شهر تهران وجود دارد. اگر در اين روز‌ها مجبوريد از خودروي شخصي‌تان استفاده كنيد، اين راهنما را بخوانيد تا زود‌تر به مقصد برسيد.

منطقه يك| جايي نزديك امامزاده‌ها

حضور 2مركز مذهبي در اين منطقه باعث شده تا عزاداران حسيني به اين نقاط توجه ويژه‌اي داشته باشند و آنجا را براي اقامه عزا انتخاب كنند. به همين دليل تمام مسيرهاي منتهي به امامزاده علي‌اكبر(ع) در محله چيذر با ترافيك‌هاي جزئي و كلي مواجه مي‌شود. عزاداراني هم كه براي شركت در مراسم عزاداري به اين حسينيه تشريف مي‌آورند، بهتر است خودرويشان را در بلوار اندرزگو يا قيطريه پارك كنند تا معابر اطراف اين امامزاده فضاي بيشتري براي تردد داشته باشند. بارگاه ملكوتي امامزاده صالح(ع) هم در نزديكي ميدان تجريش، علاقه‌مندان بسياري را از سراسر شهر در روزهاي تاسوعا و عاشورا به اين منطقه مي‌كشاند. البته ترافيك ميدان تجريش روان خواهد بود اما شهرونداني كه مي‌خواهند به اينجا بيايند، بهتر است از وسايل نقليه عمومي استفاده كنند. ايستگاه متروي تجريش در ميدان قدس و پايانه اتوبوسراني خطوط تندرو در ميدان تجريش براي آمدن و رفتن بهترين گزينه هستند.

مناطق ۲ تا ۶| باز هم اتوبوس تندرو

تصور مي‌شود ترافيك منطقه ۲ در ميدان كاج با حضور دسته عزاداران مسجد آن كمي در روز تاسوعا و عاشورا كند شود. تردد در خيابان علامه طباطبايي به دليل برپايي مراسم‌ دانشگاه امام‌صادق(ع) هم تقريباً همين وضعيت برقرار است. امسال مراسم‌ اين دانشگاه به‌دليل رحلت آيت‌الله مهدوي كني مفصل‌تر خواهد بود. در منطقه ۳ هم تنها در خيابان شريعتي حدفاصل ميرداماد تا خيابان دولت و آن هم به‌دليل وجود مسجد قلهك و امامزاده اسماعيل(ع) امكان كندي حركت وجود دارد. خوشبختانه در خيابان‌هاي عريض و طويل و شبكه‌اي منطقه ۴، شاهد عبور و مرور عادي خودرو‌ها خواهيم بود اما در منطقه ۵ تنها يك نقطه ويژه ترافيكي وجود دارد و آن هم مربوط به امامزاده منطقه باغ‌فيض است. شهروندان مي‌توانند از خط اتوبوس‌هاي تندروي بزرگراه اشرفي اصفهاني و جناح استفاده كنند. حوالي مسجد امير در تقاطع خيابان كارگر شمالي- شيراز مهم‌ترين نقطه منطقه 6 است كه ترافيك خواهد داشت. در اين مناطق استفاده از مترو يا خطوط بي‌‌آر‌تي بهتر از اتومبيل جواب مي‌دهد.

مناطق ۷ تا ۱۱| تردد روان در شهر

قرار است يكي از همايش‌هاي عاشورايي شهر در ميدان امام حسين(ع) اتفاق بيفتد. به همين دليل تصور مي‌شود كه مسيرهاي ورودي و خروجي به اين ميدان شاهد ترافيكي سنگين در منطقه ۷ باشد. درضمن مراسم روز 13 آبان هم امسال همزمان با روز عاشورا خواهد بود و احتمالا خيابان طالقاني هم مسدود مي‌شود. همچنين خيابان ۱۷ شهريور از ميدان شهدا به بالا، از 2سال قبل به پياده‌راه تبديل شده و براي عبور از اين خيابان و رفتن به مناطق جنوبي مي‌توانيد از خيابان منتظري تردد كنيد. طي سال‌هاي گذشته، ترافيك خاصي در مناطق ۸ و ۹ گزارش نشده است. اما آستان امامزاده معصوم(ع) در خيابان قزوين، ميزبان هيئت‌هاي بسياري از محله‌هاي اطراف است كه ترافيك اين نقطه از منطقه ۱۰ را با كندي مواجه مي‌سازد. براي عبور از اين منطقه بهتر است صبح اول وقت را انتخاب كنيد. در خيابان آزادي هم به‌دليل برنامه‌هاي حسينيه هيئت رزمندگان اسلام، تردد در مسير كندرو با كندي مواجه مي‌شود. ترافيك منطقه ۱۱ هم تحت‌الشعاع مهديه تهران درخيابان وليعصر(ع) است.

مناطق ۱۳ تا ۲۰| قبله تهران

مسيرهاي خيابان‌هاي منطقه ۱۳ مسئله خاصي نخواهند داشت. ميدان خراسان و خيابان ۱۷ شهريور در منطقه 14 با حضور دسته‌هاي عزاداري، مسدود خواهند شد. براي تردد از اين نقطه از شهر بهتر است از بخش شرقي استفاده كنيد. محله تيردوقلو در منطقه ۱5هم از آن نقاطي است كه روز عاشورا مسدود مي‌شود. بازار دوم نازي‌آباد در منطقه ۱۶ ميزبان دسته‌هاي عزاداري خواهد بود. پس فقط خطوط اتوبوسراني براي عبور از اين محله جواب مي‌دهد. تردد دسته‌هاي عزاداري در خيابان‌هاي مناطق ۱۷، ۱۸ و ۱۹ فقط در خيابان‌هاي كم عرض كمي مسئله‌ساز است. تنها در محله امامزاده حسن(ع) منطقه ۱۷ ترافيك نسبتا سنگين به‌وجود مي‌آيد اما مسيرهاي منتهي به حرم حضرت عبدالعظيم(ع) به‌ويژه خيابان فدائيان اسلام حدفاصل ميدان سه‌راه ورامين تا ميدان شهرري در منطقه ۲۰ تقريباً به‌صورت كامل بسته خواهد شد.

منطقه ۱۲| لطفاً با خودرو وارد نشويد

اگر تهران پايتخت ايران باشد، منطقه ۱۲ هم مركز و پايتخت مراسم‌هاي محرم‌ تهران است. مسجد ارك در خيابان ۱۵ خرداد، كافي است تا ترافيك كل اين منطقه را تحت‌تأثير قرار بدهد. براي تردد و رفت‌وآمد به منطقه بازار، بهترين وسيله، مترو و البته ايستگاه‌هاي ۱۵ خرداد، امام خميني(ره) و خيام است. حسينيه همداني‌ها در خيابان ري شمالي هم ترافيك اين بخش از منطقه را به چالش مي‌كشد . همچنين به‌دليل حضور دسته‌هاي عزاداري طي روز‌هاي آينده در خيابان‌هاي ناصرخسرو، مجاهدين اسلام، ميدان شهدا، خيابان ايران، خيابان شهيد محلاتي، خيابان چراغ برق، خيابان مصطفي خميني، محله سرچشمه، خيابان خيام، خيابان 17 شهريور و خيابان شوش، انتظار مي‌رود كه تردد خودروهاي شخصي با سرعت پايين انجام شود. بهتر است در اين منطقه قيد خودروي شخصي‌تان را بزنيد.

مأموران راهنمايي در دسته‌ها

مهم‌ترين توصيه راهنمايي و رانندگي، مخصوص روز و شب تاسوعا و عاشوراست كه مردم در خيابان‌ها حضور بيشتري دارند. شهروندان بايد هنگام عبور از خيابان‌ها كاملاً نكات ايمني را رعايت كنند تا حادثه‌اي پيش نيايد.
هيئت‌هاي عزاداري كه قصد دارند شب‌هنگام در خيابان‌ها حاضر شوند، حتماً افرادي را مأمور راهنمايي خودرو‌ها قرار بدهند. اين افراد هم بايد جليقه ايمني شبرنگي به تن و تابلوي هشدار‌دهنده به‌دست داشته باشند تا از حوادث احتمالي جلوگيري كنند، چرا كه در تاريكي شب امكان ديد و تشخيص عابران مشكي‌پوش براي راننده‌ها سخت‌تر مي‌شود. لازم است مسئولان هيئت‌هاي عزاداري بخشي از خيابان را براي تردد اضطراري خودروهاي امدادي و وسايل نقليه عمومي باز بگذارند و مثل هميشه با مأموران راهنمايي و رانندگي همكاري داشته باشند.

افزايش ظرفيت ناوگان عمومي

سازمان تاكسيراني و شركت واحد اتوبوسراني در 3روز آخر دهه اول محرم در تمامي مناطق ۲۲گانه پايتخت، با هماهنگي شركت‌هاي خصوصي تاكسيراني و براساس شناسايي هيئت‌هاي مذهبي بزرگ، تاكسي‌ها و اتوبوس‌ها را مؤظف به ارائه خدمات حمل‌ونقلي به شهروندان كرده است. همچنين تقويت ناوگان مترو به‌ويژه در مسيرهايي كه منتهي به هيئت‌هاي بزرگ مذهبي مانند ميدان ۱۵‌خرداد، خيابان مولوي، محدوده بازار، ميدان امام حسين(ع)، ميدان تجريش، شهرري و... مي‌شود، اولويت اول شركت بهره‌برداري متروي تهران در دهه اول محرم است. در ضمن براي استفاده بيشتر شهروندان از خدمات مترو، فاصله حركت قطار‌ها در برخي از ايستگاه‌هاي مهم كمتر خواهد شد تا عزاداران بتوانند از اين ناوگان بهتر استفاده كنند.

 

کد خبر 276544

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha