همشهری آنلاین: امروز از یک رادار آرایه فازی به نام "حافظ" رونمایی شد. این رادار به گفته جانشین وزیر دفاع برای نصب روی سامانه موشکی مرصاد تولید شده و نصب آن روی سامانه موشکی مرصاد، برد راداری این سامانه را ۱۰۰ کیلومتر افزایش داده است.

موشک

به گزارش تسنیم، صبح امروز یکشنبه با حضور امیر حاتمی جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و امیر اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش از خط تولید 3 سامانه مهم راداری که توسط متخصصین صنایع الکترونیک وزارت دفاع در "صاشیراز" طراحی و ساخته شده است، افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

در این مراسم، امیر حاتمی طی سخنانی گفته است: در حوزه رادارهای کشف و ردگیر، سیستم سلاح سامانه‌های راداری پدافندی مختلفی نیز در دست اجرا می‌باشد که "رادار حافظ" به عنوان یکی از رادارهای پیشرفته با موفقیت ساخته و در حال تحویل به قرارگاه پدافند هوایی است.

طبق گفته جانشین وزیر دفاع، رادار حافظ یک رادار جستجوگر آرایه فازی فعال سه بعدی با برد متوسط جهت استفاده در سامانه پدافند هوایی مرصاد است. این رادار قادر است انواع پرنده‌های مهاجم از جمله جنگنده‌ها و پرنده‌های بدون سرنشین و موشک‌های کروز را در ارتفاع پست و ارتفاع متوسط کشف کرده و موقعیت دقیق آنها را در سه بُعد "برد" و "زاویه سمت" و "زاویه ارتفاع" در اختیار رادار کنترل آتش سیستم سلاح قرار دهد.

رادار حافظ همچنین قادر است اهداف را از فاصله "250 کیلومتری" آشکارسازی کرده و همزمان با جستجوی اهداف، تعداد 100 هدف را ردگیری و اطلاعات موقعیت آنها را در هرچند ثانیه، برای سیستم سلاح که همان رادار کنترل آتش و سامانه موشکی است، به روز رسانی کند.

به گفته جانشین وزیر دفاع، با توجه به حد تفکیک بالای این رادار در برد، زاویه و سرعت، این رادار می‌تواند در مقابل تهدیدات گروهی به خوبی مقابله کند. این رادار کاملاً تاکتیکی و دارای مداومت 24 ساعته بوده و در یک زمان بسیار کوتاه قابل گسترش و آماده انجام عملیات می‌باشد و از تکنیک‌های پیشرفته و به روز ضدجنگ الکترونیک، برخوردار و قادر است در محیط‌ های حاوی اختلال و جنگ الکترونیک و همچنین در شرایط جوی و آب و هوایی مختلف نقش مؤثری را ایفا کند.

این رادار، همانطور که امیر حاتمی گفته، برای استفاده در سامانه موشکی مرصاد ساخته شده است. سامانه موشکی و پدافند هوایی مرصاد، یک سامانه موشکی بومی است که توسط متخصصان کشورمان و با استفاده از موشک‌های هاوک ایرانی ساخته شده است.

در اوایل انقلاب و البته جنگ تحمیلی، این سامانه موشکی به موشک‌های هاوک آمریکایی مجهز بود اما با توجه به تحریم‌های نظامی، کشورمان قادر به خرید موشک‌های این سامانه نبود لذا به همت متخصصان کشورمان، موشک‌های جدیدی برای این سامانه ساخته و برخی سامانه‌های آن نیز ارتقا دادند.

موشک‌های "شاهین و شلمچه"، مهمترین و البته مشهورترین موشک‌هایی هستند که روی سامانه موشکی مرصاد نصب هستند. رادارهای این سامانه پیش از این قادر بودند اهداف را حداکثر در برد و ارتفاع 150 کیلومتری رهگیری کنند اما با اضافه شدن راداری که امروز با نام "حافظ" توسط جانشین وزیر دفاع رونمایی شد، برد راداری این سامانه افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است.

اضافه شدن رادار آرایه فازی حافظ به سامانه موشکی مرصاد، دو قابلیت مهم را در اختیار سامانه موشکی مرصاد می‌گذارد. اول اینکه با اضافه شدن رادار حافظ به سامانه موشکی مرصاد، برد راداری این سامانه از حداکثر 150 کیلومتر به 250 کیلومتر افزایش می‌یابد.

دومین ویژگی اینکه، این سامانه موشکی تا پیش از این از رادارهای "هادی، کاوش و جویا" استفاده می‌کرد که هیچ کدام از این رادارها آرایه فازی نبوده و قابلیت تهیه مختصات کامل از هدف در سه بٌعد "برد" و "زاویه سمت" و "زاویه ارتفاع" را نداشتند اما حالا با رونمایی از رادار حافظ و نصب آن روی سامانه موشکی مرصاد، این مختصات به طور کامل توسط رادار تهیه و در اختیار رادار کنترل آتش و خدمه آتش قرار می‌گیرد.

در اختیار داشتن این سه بُعد برای رادار کنترل آتش، دقت و سرعت هدف‌گیری پرنده‌های مهاجم را به شدت بالا می‌برد و با این مختصات دقیق، موشک‌های سامانه به مراتب راحت‌تر می‌توانند روی هدف قفل کرده و آن را منهدم کنند.

این به معنای آن است که حالا سامانه موشکی مرصاد قدرت تشخیص به مراتب بالاتر، دقت بسیار بیشتر از قبل، سرعت عمل بیشتر نسبت به گذشته و البته، مهمتر از همه قابلیت ردگیری اهداف متعدد را دارد و این یعنی تحول بزرگ در سامانه موشکی مرصاد.

کد خبر 275248

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha