همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت پنها با اشاره به روند طراحی و ساخت بالگردهای جدید ایرانی، به تشریح آخرین وضعیت این بالگردها پرداخت.

بالگرد

امیر خلبان محمدعلی احمدآبادی مدیرعامل شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران (پنها) در گفتگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، با اشاره به طراحی و تولید بالگردهای ایرانی اظهار داشت: شرکت پنها براساس اساسنامه‌اش علاوه بر اورهال همه بالگردها، 3 نوع بالگرد در 3 کلاس مختلف برای تامین نیازهای آتی کشور را طراحی کرده است.

وی افزود: یکی از این بالگردها را یک بالگرد پیستونی برای جایگزینی بالگردهای آموزشی جت عنوان کرد و گفت: به لحاظ ارزان بودن این نوع بالگردها، در دنیا هم از این رویکرد استفاده می‌شود.

احمدآبادی افزود: بالگرد دیگر، بالگرد 8 نفره با نام «صبا» است که با 2 موتور خواهد توانست نیازهای دریایی و امداد و نجات و ترابری را رفع کند.

وی بالگرد سوم را بالگرد ملی نیمه سنگین «هما» معرفی کرد و اظهار داشت: این بالگرد 14 نفره، قابلیت رادارگریز شدن و تسلیح را هم دارد.

مدیر عامل شرکت پنها در ادامه تصریح کرد: بالگردهای ملی «صبا» و «هما» پرواز کرده‌اند، اما آنچه که برای بالگرد مهم است، گرفتن مجوزها و استانداردهاست که این روند معمولا 2 الی 3 سال طول می‌کشد.

وی افزود: به عنوان مثال یک بالگرد ساخته شده را از فاصله 100 متری به صورت خاموش رها می‌کنیم و یا ملخ را به قدری بالا می‌کشیم که بشکند و یا اسکیت را آنقدر به زمین می‌زنیم تا بشکند، اینها فرایند بسیار سختی است که برای دریافت استاندارد انجام می‌شود.

احمدآبادی گفت: این بالگردها مجوز پرواز را گرفته‌اند اما یک بالگرد برای اینکه در چرخه تولید انبوه قرار گیرد نیاز به مجوزهای دیگری دارد و حدود 2 سال و نیم برای دریافت مجوز این 3 بالگرد زمان نیاز است.

مدیر عامل پنها خاطرنشان کرد: زمانی که آمریکایی‌ها بالگرد 212 را به 412 تبدیل کردند، 13 سال طول کشید تا توانستند این مجوزها را بگیرند.

کد خبر 270859

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha