روز گذشته خبری مبنی بر مشاهده یک قلاده یوز آسیایی روی خروجی پایگاه خبری دیده‌بان محیط‌زیست و حیات‌وحش ایران منتشر شد.

یوزپلنگ

  آن طور كه دراين خبر آمده است عصر دوشنبه گذشته، موسي ولي‌زاده، رئيس اداره محيط‌زيست شهرستان مانه و سملقان در محدوده دشت ميرزابايلو موفق به مشاهده يك قلاده يوز در پارك ملي گلستان شده است. اين درحالي است كه بنا به‌گفته محيط‌بانان قديمي از 40سال پيش تاكنون هيچ موردي از مشاهده يوزپلنگ در داخل پارك ملي گلستان گزارش نشده است.
يوز آسيايي كه زيستگاه آن منحصر به ايران است از حيوانات در معرض انقراض محسوب مي‌شود و بنا به اعلام سازمان حفاظت محيط‌زيست، تاكنون 55قلاده از اين حيوان در زيستگاه‌هاي مختلف سرشماري شده است. برهمين اساس مشاهده يك قلاده يوز در پارك ملي گلستان نشان از ارتقاي امنيت يوز در زيستگاه‌هاي كشور دارد. نكته در خور توجه آنكه آخرين قلاده ببر مازندران كه نسل آن منقرض شده 46سال پيش در پارك ملي گلستان توسط يك شكارچي تركمن از پا درآمد و از آن زمان(1337) تا‌كنون اثري از اين‌گونه نادر حيات‌وحش مشاهده نشده است.

ولي‌زاده درباره چگونگي مشاهده يوزآسيايي در پارك ملي گلستان گفت: ساعت 18/46دوشنبه گذشته هنگام گشت‌زني و عبور از جاده خاكي واقع در مرز پارك ملي گلستان و منطقه حفاظت‌شده قرخود، با دسته‌اي آهو مواجه شدم كه در حال فرار از درون پارك و عبور از جاده خاكي بودند. زماني كه به مسير فرار آهوها نگاه كردم متوجه حضور جانوري درون دشت ميرزابايلو شدم و با خودرو به سمت آن حركت كردم. او در ادامه افزود: پس از حركت به سمت جانور، در نور چراغ خودرو متوجه يك قلاده يوزپلنگ در داخل دشت شدم كه ايستاده بود و فرار نمي‌كرد. اما وقتي با خودرو به حدود 20متري يوزپلنگ رسيدم ناگهان به عمق دشت ميرزابايلو فرار كرد.

دشت ميرزابايلو كه زيستگاه آهو در پارك ملي گلستان و هم‌مرز با منطقه حفاظت‌شده قرخود در استان خراسان‌شمالي است، زماني يكي از زيستگاه‌هاي يوزپلنگ آسيايي محسوب مي‌شد.

کد خبر 274856

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha