همشهری آنلاین: «هراچ هاکوپیان» و «هنریک درهوانسیان» دو شهید مفقودالاثر از هموطنان ارامنه هستند که جان خود را برای دفاع از میهن اسلامی فدا کردند.

شهدای مفقود الاثر ارامنه

شرایط شهادت هراچ و هنریک یکسان است و می توان گفت، زنده یا مفقود بودن این دو سرباز نیز احتمال برابر دارد، از این رو بر پایه اطلاعات به دست آمده، این دو در زمره شهیدان ارمنی جای گرفته اند.

برخی تحقیقات نشان از احتمال شهادت این دو در 9 آوریل سال 1987(20 فروردین سال 1366) حین خدمت در پادگان قصر شیرین و در عملیات نظامی بابا هادی در منطقه همان پادگان دارد.

روزنامه ارمنی زبان «آلیک» در شماره 96 مورخ 11 مه 1987 نوشت: ارامنه ایران دو شهید گرانبها نیز در راه برقراری حقوق پایمال شده ایران و بازگرداندن اراضی اشغالی تقدیم کردند.

هراچ هاکوپیان و هنریک درهوانسیان دو سرباز لشکر 81 زرهی باختران (کرمانشاه) در حین عملیات «کربلای 9» که هدف آن آزادسازی منطقه ایرانی باباهادی در شمال شرق قصر شیرین بود خون خود را با خون شهیدان بسیار ایران در هم آمیختند و نمونه ای از ایثاری استثنایی آفریدند.

باگرات کشیش آبنوسیان(درهوانسیان) و آرارات همرزمان ارمنی در یگان آنها به عنوان شاهدان درگیری برای والدین شهیدان نقل کرده اند که نخست هنریک بر خاک افتاد و سپس دوست صمیمی او هراچ با دیدن این صحنه خود را به خطر انداخت.

او کوشید همرزمش را به پشت جبهه برساند، اما خود نیز بر خاک افتاد و سزاوار مرگی قهرمانانه شد.

این واقعه در 9 آوریل 1987 روی داد. معاونت ایثارگران لشکر 81 زرهی در نامه ای خطاب به بنیاد شهید اصفهان مورخ 25 آوریل سال 1987 (5 اردیبهشت سال 1366) با تایید شهادت دو گروهبان هراچ هاکوپیان و هنریک درهوانسیان اعلام کرد: پیکرهای پاک این شهیدان در منطقه باقی مانده اند.

شهید هراچ ساکن جلفای اصفهان و شهید هنریک ساکن شاهین شهر بود.

پدر هنریک که برای دیدار با مسوولان ارتش و نمایندگان ارمنی مجلس به تهران آمده بود، برای چاپ اطلاعیه شهادت پسرش به روزنامه «آلیک» نیز مراجعه و با سردبیر روزنامه دیدار کرد، او درباره این رویداد دردناک و شهادت دلاورانه آنان سخن گفت.

روزنامه «آلیک» در شماره بعدی خود مورخ 12 مه 1987 نوشت: «بستگان دو سرباز هراچ هاکوپیان و هنریک درهوانسیان در تهران با تماس با دفتر روزنامه اعلام کرده اند که والدین آنها در جلفای اصفهان هنوز جستجو و مراجعه به ارگان های مربوطه جمهوری اسلامی را ادامه می دهند و با وجود اطلاعیه لشکر 81 زرهی آنها هنوز باور ندارند و نمی توانند شهادت آنان را بپذیرند.

آنها با چند تن از همرزمان ارمنی و مسلمان هراچ و هنریک نیز ملاقات کرده و هیچ یک از آنها شهید شدن آنها را گواهی نداده اند.

کد خبر 274684

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha