چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۷
۰ نفر

نسرین خسروشاهی: پیدا کردن همسر از طریق اینترنت در چند سال گذشته موضوعی بحث انگیز و مجادله آمیز بوده اما به نظر می‌رسد به مرور، گارد مخالفان در برابر پدیده‌ای که در سال‌های اخیر همه چیز را تحت تأثیر خود قرار داده، باز می‌شود.

چنانکه چند روز قبل، سخنگوی یک مدرسه اسلامی در هند در مراسم ازدواج زوج‌های مسلمان، استفاده از اینترنت را برای یافتن همسر مناسب، منطقی و قابل قبول دانست.

حوزه  فتوای دارالعلوم دئوباند ایالت اوتارپرادش واقع در شمال هند، بعد از 2 مورد ازدواجی که از طریق اینترنت در لاکنو، پایتخت این ایالت در سال 2005 اتفاق افتاد، این حکم را  صادر کرده است.

خالد صفی‌الله رحمانی، یکی از روحانیون ارشد دئوباند معتقد است: اینترنت نقش یک وکیل را در چنین مواردی به عهده گرفته است و بنابراین این قابلیت را دارد که به صورت رسمی به تقاضای ازدواج از طرف داماد و همین طور قبول ازدواج از طرف عروس رسیدگی کند.

او همچنین گفته: از زمانی که اولین ازدواج اینترنتی در لاکنو اتفاق افتاد، این موضوع مورد بحث بود و  مسائل زیادی را به میان کشید، تا این که در نهایت از سوی علمای این حوزه فتوای آن صادر شد.

با این حال هنوز هم بسیاری از دانشمندان مذهبی و حتی جامعه‌شناسان، اینترنت را ابزار مناسبی برای این‌کار نمی‌دانند. آنها محیط‌های مجازی را غیر قابل اطمینان‌تر از آن می‌دانند که تصمیم‌های مهم زندگی مثل ازدواج در آن گرفته شود.

سال 2005 ، برای نخستین بار بود که شبنم 26 ساله جلوی رایانه خود در لاکنو نشست  و به داماد یعنی عبدالله کلام در مکه بله گفت، البته بعد از سه بار وکیل شدن عاقد! اقوام هم که معمولا از مراسم عقد و ازدواج جوانان فامیل استقبال می‌کنند، این بار زحمت کافی‌نت رفتن را به خود هموار کردند تا شاهد این ازدواج میمون و مبارک باشند. در مکه هم آقای داماد دوستانش را به عنوان شاهد برای این ازدواج اینترنتی آورده بود.

برادر عروس می‌گوید که واسطه این ازدواج بوده و  خواهرش و کمال هرگز تا قبل از این همدیگر را ندیده بودند. البته این اولین ازدواج در این ایالت نیست و ازدواج دیگری هم در لاکنو با همین شیوه برگزار شده است.

بد نیست بدانید مدرسه دئوباند که دارای نفوذ و اعتبار فراوانی در میان مسلمانان جنوب آسیاست، به داشتن خط مشی سخت‌گیرانه در موضوعات جنسیتی معروف است. در اوایل این ماه این مدرسه حکمی صادر کرد مبنی بر این که دختران مسلمان حتی با حفظ حجاب نباید به مدارس و کالج‌های مختلط بروند.

از زمانی که اینترنت گسترش جهانی پیدا کرده است ازدواج اینترنتی هم همگام با آن پیش رفته و بعد از اولین ازدواج اینترنتی که در فرانسه اتفاق افتاد تا امروز که برخی سایت‌های اینترنتی فعالانه اقدام به همسریابی برای متقاضیان می‌کنند و به این ترتیب سود کلانی عاید صاحبانشان می‌شود، اینترنت روز به روز نفوذ بیشتری در تمام شئون زندگی مردم پیدا کرده است.

اگرچه باید دید وقتی شبکه ارتباطی وسعتی جهانی پیدا می‌کند، عمق شناخت ما در این پهنا چه میزان خواهد بود.

کد خبر 27464

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز