چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۲:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: پراتیبها پاتیل(Pratibha Patil)، اولین رییس جمهور زن در هند طی مراسمی سوگند یاد کرد و به طور رسمی بعنوان رییس جمهور هند آغاز بکار کرد.

به گزارش منایع خبری از دهلی ،مراسم تحلیف وی به طور مستقیم توسط تلویزیون هند پخش شد.

جالب توجه آنکه مراسم سوگند پراتیبها پاتیل اولین رییس جمهور زن هند را برای اولین بار در تاریخ رییس مستقل دادگاه عالی که از پایین ترین طبقه سیستم اجتماعی این کشور- "سلک غیر ارتماسی"- محسوب می شود، پذیرفت.

"عبدالکلام" رییس جمهور سابق هند و "پدر" برنامه موشکی -فضایی این کشور بعد از این به فعالیت های علمی خواهد پرداخت. 
 
کمیسیون انتخابات هند روز 30 تیر اعلام کرد که پراتیبها پاتیل به عنوان اولین رئیس جمهور زن این کشور انتخاب شده است. وی انتخاب خود را "پیروزی مردم" خوانده است.

خانم پاتیل توانست در رای گیری، بهایرون سینگ شکهاوات ۸۴ ساله و معاون رییس‌ جمهوری این کشور را که مورد حمایت گروه مخالف و ملی‌ گرای هندو بود شکست دهد و به عنوان رئیس جمهور جدید این کشور برگزیده شود.

این برای اولین بار است که از زمان استقلال هند در 60 سال پیش، یک زن به این سمت انتخاب می شود.

هواداران خانم پاتیل گفته اند که انتخاب وی به سمت ریاست جمهوری، به نفع زنان هندی خواهد بود.

بر اساس قانون اساسی کشور هند، نخست وزیر قدرت اجرایی را در دست دارد و نقش رییس جمهور عمدتا تشریفاتی است و در تشکیل دولت و سطوح فدرالی و دولتی ایفای نقش می کند.

سونیا گاندی، رئیس حزب حاکم کنگره با تاریخی خواندن این انتخاب، گفت که پیروزی خانم پتیل در این انتخابات به برابری جنسیتی در هند کمک خواهد کرد.

کد خبر 27447

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز