همشهری آنلاین: فدریکا موگرینی مسوول آینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرد که توافق هسته‌ای با ایران تا پیش از موعد مقرر ۲۴ نوامبر (۳ آذر) حاصل شود.

 امیدواری جانشین اشتون برای دستیابی به توافق هسته ای با ایران

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه از بروکسل، موگرینی روز دوشنبه در نشست توجیهی در پارلمان اروپا در مورد مذاکرات هسته ای تهران با گروه 1+5 ابراز امیدواری کرد: پیش از موعد مقرر به توافق خواهیم رسید. چرا که پس از آن تاریخ دستیابی به توافق بسیار پیچیده خواهد بود.

هیات آژانس بین المللی انرژی اتمی به ریاست ترو واریورانتا معاون امور پادمان های این نهاد بین المللی بامداد سه شنبه (15 مهر) برای ادامه گفت وگوها درباره مسایل باقیمانده وارد تهران شد. قرار است مقام های سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی مذاکرات خود را امروز در این زمینه پی بگیرند.

ایران و آژانس در سومین گام همکاری های فنی برای حل پنج موضوع تفاهم کرده بودند که دو موضوع آن به دلیل زمانبر بودن، باقی مانده است. ایران همچنین دو گام دیگر شامل ١٣ اقدام عملی را انجام داده است.

بر اساس توافق برنامه اقدام مشترک که در آذر ماه سال 92 در ژنو به امضای ایران و کشورهای 1+5 رسید، آژانس مسوولیت راستی آزمایی اقدامات مورد توافق را به عهده گرفت و به دنبال آن ماهانه گزارشی درباره فعالیت های ایران و روند اجرای توافق به شورای حکام و اعضای گروه 1+5 ارائه و در همه آنها پیروی ایران را از مفاد توافق ژنو تایید کرده است.

ایران تاکنون تعاملات و همکاری های سازنده و جامعی با آژانس در چارچوب توافق دو جانبه داشته که گرچه آژانس تاکنون گزارش هایی در تایید اقدامات ایران ارائه کرده اما صاحبنظران معتقدند که این نهاد بین المللی لازم است در راستای اعتماد سازی متقابل، وظایف خود را بطور کامل انجام دهد.

کد خبر 274219

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha