همشهری آنلاین: وزرای امور خارجه ایران و آمریکا و کاترین اشتون شامگاه پنجشنبه به وقت محلی در نیویورک دیدار و گفت‌وگو کردند و به احتمال زیاد نشست چهارجانبه‌ای نیز بین وزرای خارجه ایران و سه کشور اروپایی برگزار می‌شود.

مذاکرات

فارس نوشت: نشست سه جانبه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، جان کری وزیر خارجه آمریکا و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شامگاه پنجشنبه در نیویورک برگزار شد.

این نشست با هدف ارزیابی روند مذاکرات هسته‌ای و پیشرفت‌های حاصل شده طی ده روز گذشته و بررسی نحوه ادامه مذاکرات انجام شد.

آنگونه که سید عباس عراقچی پیش از این اعلام کرده بود احتمالا امروز نیز نشست چهارجانبه‌ای بین وزرای خارجه ایران و سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلستان) در نیویورک برگزار خواهد شد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان روز گذشته درباره مذاکرات جاری در نیویورک عنوان کرد: مذاکرات هسته ای به نقطه نفس گیری رسیده است و وارد بسیاری از جزئیات شده‌ایم ولی هنوز در مسائل کلیدی نتوانسته‌ایم به راه‌حل‌های مورد قبول دست یابیم، البته راه‌حل‌هایی پیشنهاد شده ولی هنوز کارایی لازم را نداشته است و فکر می‌کنیم با استفاده از خلاقیت‌های فکری راه‌حل‌هایی پیدا کنیم.

وی گفت: درباره جزئیات فنی بسیار زیادی باید مذاکره کنیم و هر بحثی به موضوعات ریزتر تقسیم می‌شود که کارشناسان فنی، حقوقی و اقتصادی همزمان هم در بحث‌های هسته‌ای و هم رفع تحریم‌ها وارد جزئیات شده‌اند.

عراقچی افزود: در برخی کلیات، اشتراک نظر نداریم، ولی در جزئیات توافقاتی صورت گرفته است.

وی گفت: مردم منتظر اخباری از این مذاکرات هستند و در عین حال مشی ما پافشاری بر حقوق و عبور نکردن از خط قرمزهاست.

عراقچی تاکید کرد: به هیچ وجه از حقوق هسته‌ای و خطوط قرمز عدول نمی‌کنیم و اگر با حفظ حقوق هسته‌ای و خطوط قرمز بشود راه حل‌هایی یافت که نگرانی‌ها را رفع کند، آمادگی آن را داریم.

وی افزود: هرگز میز مذاکره را رها نمی‌کنیم اما یک قدم هم از حقوق ملت ایران عقب نشینی نخواهیم کرد.

عراقچی احتمال حضور رئیس جمهور کشورمان در مذاکرات با 1+5 را منتفی دانست و گفت: خیلی بعید می دانم این کار انجام شود ، به نقطه ای نیز نرسیده ایم که چنین اقدامی لازم و مفید باشد و برنامه ای هم برای آن نداریم.

هفتمین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 درباره راه‌حل جامع هسته‌ای جمعه هفته گذشته 28 شهریور ماه در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک رسما آغاز شد. تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران به ریاست محمدجواد ظریف به منظور شرکت در این مذاکرات روز سه‌شنبه 25 شهریور ماه راهی نیویورک شد و ظریف و اشتون ظهر چهارشنبه به وقت محلی بر سر میز ناهار به گفت‌وگو درباره این دور از مذاکرات پرداختند و از آن زمان رایزنی‌های دوجانبه و چندجانبه بین تیم مذاکره کننده ایرانی و گروه 1+5 برگزار شده است.

ظریف و جان کری نیز یک دور مذاکره دوجانبه برگزار کردند.

ایران و 1+5 درباره راه‌حل جامع هسته‌ای پیش از این شش بار در شهر وین بر سر میز مذاکره نشستند.

کد خبر 273073

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha