سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: اوهورو کنیاتا امروز سه‌شنبه ۱۵ مهر برای حضور در دیوان بین‌المللی لاهه به اتهام جنایت علیه بشریت به همراه همسر و یکی از فرزندانش و با یک پرواز عادی شرکت هواپیمایی کنیا ایرویز به هلند رفت.

kenyatta

اوهورو کنیاتا ،رئیس‌جمهور کنیا قرار است فردا چهارشنبه 16 مهر در جلسه دادگاه دیوان بین‌المللی کیفری حاضر شود.او نخستين رئيس‌جمهوري خواهد بود که در دوران ریاست‌جمهوری‌اش در دیوان بین‌المللی لاهه محاکمه می‌شود.كنياتاي 52 ساله پیش از برگزیده‌شدن به این سمت در مارس 2013 نیز یک بار در اين دیوان محاکمه شد.

كنياتا اين بار به دليل نقشی که در خشونت‌های اواخر اواخر 2007 و اوایل 2008 میلادی در کنیا داشته به ارتکاب جنایت علیه بشریت متهم است.

بنا به گزارش گاردين،رئيس‌جمهور كنيا اعلام کرده به‌عنوان يك فرد حقيقي و نه حقوقي و به‌عنوان یک رئیس‌جمهور در محضر دیوان بین‌المللی کیفری در لاهه حاضر خواهد شد.او اختیارات  خود را به ویلیام روتو ،معاونش واگذار کرده‌است.البته او را در اين سفر سه وزیر و شش نماینده پارلمانی همراهی می‌کنند.از سوي ديگر منابع دولتي اعلام كرده‌اند هزينه سفرش را شخصا پرداخت كرده‌است نه دولت.

دسامبر 2007  با اعلام پیروزی کیباکی در انتخابات ریاست‌جمهوری آن زمان، هواداران اودینگا ،رقیب او به شدت اعتراض كردند که به سرعت به خشونت‌های قومی تبدیل شد و بیش از 1000 نفر کشته و بیش از 600 هزار نفر آواره برجاي گذاشت.

کنیاتا در آن زمان در جناح کیباکی و روتو ،معاون فعلي او در جناح اودینگا بود اما این دو بعدها در انتخابات ریاست‌جمهوري مارس 2013 با هم متحد شدند.

روتو نیز به جنایت علیه بشریت متهم است و پرونده‌اش در سپتامبر 2013 در دیوان بین‌المللی کیفری گشوده شده‌است.

کد خبر 274184

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha