همشهری آنلاین: برنده آمریکایی نوبل پزشکی به دولت بریتانیا هشدار داد سیاست‌هایی که درمورد مهاجرت و مطالعات روی حیوانات وجود دارند، درحال به‌خطر انداختن جایگاه علمی انگلستان هستند.

نوبل پزشکی

براساس گزارش BBC، جان اوكيف عصب‌شناس آمريكايي تبار كه به دليل تحقيقاتش درباره GPS مغز موفق به دريافت جايزه نوبل پزشكي شد، مي‌گويد قوانين مهاجرتي بريتانيا براي به‌كار گرفتن برترين دانشمندان مانعي بسيار بزرگ به شمار مي‌روند و همچنين قوانين مربوط به انجام آزمايش روي حيوانات مي‌تواند مانع از انجام مطالعات حياتي شوند.

اوكيف 74 ساله روز گذشته به عنوان يكي از برندگان نوبل پزشكي معرفي شد. او در سال 1971 نشان داد مجموعه‌اي از سلول‌هاي عصبي مغز موش زماني كه حيوان در نقطه‌اي ثابت از اتاق قرار مي‌گيرد، همواره فعال هستند و زماني كه موش از آن نقطه حركت مي‌كند، مجموعه‌اي ديگر از سلول‌ها فعال مي‌شوند. وي نتيجه گرفت اين سلول‌ها كه در منطقه هيپوكامپ مغز واقع شده‌اند مي‌توانند نقشه‌اي  از محيط را خلق كنند.

اوكيف كه همزمان شهروند آمريكايي و بريتانيايي است، پيش از آمدن به دانشگاه كالج لندن، در دانشگاه مك‌گيل مشغول به كار بوده‌است. وي به عنوان مدير مركز مطالعاتي سينزبري ولكام كه در زمينه مدارهاي عصبي و رفتارها مطالعه دارد،‌بايد 150 عصب‌شناس را استخدام مي‌كرد.

همين تجربه باعث شد وي با قوانين مهاجرتي بريتانيا و دشواري آن مواجه شود و آن را مانعي بسيار بزرگ توصيف كند. اوكيف مي‌گويد من كاملا از مراحلي كه بايد براي وارد كردن فردي به انگلستان پشت‌سر گذاشت آگاهي دارم و نمي‌گويم اين‌كار غير‌ممكن است، اما معتقدم بايد اين كشور را به مكاني مهمان‌دوست‌تر تبديل كرد.

اوكيف مي‌گويد دانش پديده‌اي بين‌المللي است و بهترين آن مي‌تواند از هر نقطه‌اي از جهان بيايد. مي‌تواند در خانه همسابه باشد يا از روستايي كوچك در يكي از كشورهاي جهان بيايد، پس بايد مسير ورود آن را راحت‌تر ساخت. به گفته وي بريتانيا بسيار فراتر از توانش در علم پيشرفت كرده‌است، و بايد به همين روند و هر روند ديگري كه بتواند ورود علم به كشور را ساده‌تر سازد،‌ادامه‌دهد.

اين‌درحالي است كه بريتانيا تصميم دارد تعداد سالانه مهاجرانش را به كمتر از 100 هزار نفر برساند و قوانين جديد مانع از انجام آزمايش روي حيوانات شده‌اند. همچنين قرار است به زودي آزمايش روي حيوانات در اين كشور به كلي متوقف شود.

کد خبر 274169

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha