همشهری آنلاین: معاون رئیس جمهوری آمریکا رسما اعتراف کرد برخی از متحدان منطقه‌ای آمریکا همچون ترکیه، عربستان و امارات عامل پیدایش و رشد داعش هستند. او با انداختن توپ به زمین متحدان آمریکا از نقش واشنگتن در این زمینه حرفی نزد.

راشاتودی نوشت:  جو بایدن تمايل شديد متحدان كليدي آمريكا در خاورميانه (غرب آسيا) را براي سرنگوني بشار اسد عامل حمايت مالي و تسليحاتي آن‌ها از داعش دانست.

بايدن که با دانشجويان كه در فروم جان اف كندي در انستيتوي سياست در دانشگاه هاروارد سخن مي‌گفت اعلام كرد "بزرگ‌ترين مشكل" آمريكا در سوريه متحدان منطقه‌اي آمريكا هستند.

او گفت: برخی از متحدان منطقه‌ای ما همچون ترکیه، عربستان، امارات در سوريه چنان به سرنگوني اسد تمايل داشتند كه  با ارسال صدها ميليون دلار و دهها هزار تن اسلحه براي هركه حاضر بود عليه اسد بجنگد؛ يك جنگ شيعه - سني به پا كردند.

  • واكنش تركيه

رئیس‌جمهور ترکیه در واکنش به اظهارات معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره نقش ترکیه در ظهور داعش، خواهان عذرخواهی وی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، اظهارات جو بایدن معاون رئیس‌جمهور آمریکا در مورد اشتباهات ترکیه در فرآیند تشکیل داعش را رد کرد و گفت: بایدن باید بابت این اظهارات عذرخواهی کند.

اردوغان به خبرنگاران گفت: "اگر بایدن واقعا این را گفته، برای من تبدیل به تاریخ شده است. من هیچگاه چنین حرفی نزده‌ام. اگر واقعا این حرف‌ها را زده است، باید از من عذرخواهی کند."

بایدن در یک سخنرانی در دانشگاه هاروارد گفته بود که متحدین آمریکا چون ترکیه و عربستان به ظهور داعش کمک کرده‌اند و اینکه اردوغان به وی گفته است که ترکیه "به افراد زیادی اجازه عبور داده، اما اکنون سعی می‌کند که مرز را ایمن سازد".

اردوغان همچنین مدعی شد که هیچ جنگجوی خارجی‌ از طریق مرزهای ترکیه وارد سوریه نشده است؛ "شاید برخی با ویزای توریستی به این کشور رفته‌اند، اما هیچ کسی با سلاح از مرز ترکیه عبور نکرده است."

احمد داوداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه، نیز ضمن رد اظهارات بایدن اعلام کرد که ترکیه تنها کشوری است که نمی‌توان آن را بدلیل آنچه در سوریه رخ داده است، مسؤول قلمداد کرد و مدعی شد: "پذیرفتن اظهارات بایدن غیر ممکن است. اگر از همان ابتدا به ترکیه گوش می‌دادند هیچ یک از این اتفاقات روی نمی‌داد."

کد خبر 273931

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha