دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۴
۰ نفر

«آمریکا برای ما و سیاست‌هایمان تصمیم نمی‌گیرد». این نقل قول، جمله یک مقام یا دیپلمات خاورمیانه‌ای یا کشوری متخاصم با آمریکا نیست

اين جمله وزيرخارجه جديد سوئد است كه در پاسخ به اعتراض آمريكا نسبت به تصميم اخير دولت سوئد براي به رسميت شناختن كشور فلسطين گفته شد. خانم مارگوت والستروم در مصاحبه‌اي مطبوعاتي در پاسخ به وزارت خارجه آمريكا گفت:

ما مي‌دانستيم كه تصميممان درباره به رسميت شناختن كشور فلسطين، با انتقاد آمريكا روبه‌رو مي‌شود اما واقعيت اين است كه آمريكا براي ما تصميم نمي‌گيرد. اين تصميم دولت سوئد مبتني بر تحليلي است كه از وضعيت مذاكرات صلح و مناقشه فلسطين دارد و به اين تصميم پايبند خواهد ماند. البته سوئد به مذاكرات سازنده با دولت آمريكا در اين زمينه ادامه مي‌دهد.

اين دومين اظهارنظر بين‌المللي مبتني بر مقاومت دربرابر سياست‌هاي آمريكا در 2 هفته اخير است. 2 هفته پيش، رئيس‌جمهور آرژانتين در سخنراني‌اش در صحن مجمع عمومي سازمان ملل، به‌شدت از آمريكا و سياست‌هايش به‌ويژه در خاورميانه انتقاد كرد. اين اظهارات در كنار اتفاقات 2 روز گذشته ميان معاون رئيس‌جمهور آمريكا با چند كشور عربي و تركيه، معني بيشتري پيدا مي‌كند. جوبايدن معاون رئيس‌جمهور آمريكا اين هفته طي يك سخنراني در يك محفل داخلي در دانشگاه هاروارد، از سياست‌هاي هم‌پيمانان واشنگتن در منطقه ازجمله كشورهاي عربي و تركيه در قبال سوريه انتقاد كرد و از اينكه اين كشورها مرزهايشان را به روي گروه‌هاي مسلح و تروريستي باز گذاشته‌اند ابراز ناخشنودي كرد.

اين انتقاد نه‌چندان شديد، با چنان واكنش تندي از سوي تركيه و امارات و ديگر كشورهاي عربي روبه‌رو شد كه بايدن مجبور به عذرخواهي از رهبران اين كشورها در تماس تلفني با يك‌يك آنها شد. اگرچه اعتراف بايدن درباره اشتباه درماجراي سوريه و واكنش عاملان اين اشتباه، با برخوردهاي وزيرخارجه سوئد و رئيس‌جمهور آرژانتين با واشنگتن، قابل مقايسه نيست اما مجموعه اين برخوردهاي ديپلماتيك با آمريكا نشان مي‌دهد، موقعيت جهاني اين كشور اكنون ديگر مانند گذشته نيست. واقعيت اين است كه اكنون ديگر كسي از آمريكا حساب نمي‌برد.

تحليلگران سياست خارجي آمريكا مي‌گويند، حمايت از اسرائيل يكي از مهم‌ترين عوامل تضعيف آمريكا در جهان است. اين موضوعي است كه مقامات آمريكايي هم به آن اعتراف كرده‌اند. اما آگاه شدن افكار عمومي از سياست‌هاي دوگانه آمريكا، انتظار ملت‌ها براي استقلال سياسي دولت‌هايشان و تغيير موازنه قدرت و ظهور قدرت‌هاي جديد اقتصادي به‌ويژه در شرق، از ديگر عوامل تغيير جايگاه قدرت آمريكاست. هر روز بر تعداد كشورهايي كه با آگاهي از اين تغيير جايگاه، به‌دنبال سياست‌هاي مستقل تضمين‌كننده منافع ملي خودشان هستند، افزوده مي‌شود.

کد خبر 274115

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha