همشهری‌آنلاین: نگرانی دانش‌آموزان کوچک‌ترین مدرسه مازندران برای جان معلم‌شان که باید از مسیر سخت و خطرناک به دلیل وجود گرگ‌ برای تدریس به روستا برود؛موضوع گزارشی است که خبرگزاری مهر به آن پرداخته‌است.تلاش این معلم باوجود بیمه نبودن و دریافت نکردن حقوق در دو سال گذشته بخش‌هایی از این مطلب است.

"کجور - خبرگزاری مهر: دانش‌آموزان دبستان "حُر" روستای چمرکوه، کوچک‌ترین مدرسه مازندران همواره نگران آن هستند تا مبادا، معلم‌ شان در مسیر رفت و آمد به روستا، طعمه گرگ‌های گرسنه شود.

روستای کوهستانی و صعب‌العبور چمرکوه در بخش کجور از توابع شهرستان نوشهر واقع شده که معلم 6 دانش آموز این روستا، مجبور است هر هفته مسیر خطرناک این مدرسه را به عشق تحصیل شش دانش‌آموزش، گاه پیاده و گاه سواره طی کند.

چمرکوه، روستایی ییلاقی و کوهستانی است که در 9 ماه از سال خانوارهای کمی در آن سکونت دارند و بقیه به دلیل نبود امکانات به دیگر شهرستان‌ها کوچ کرده‌اند؛خانه‌های حلبی با ایوان چوبی که در آن حصیری کهنه پهن شده، دیوارهای کاهگلی که هر لحظه در حال خراب‌شدن روی سر ساکنان است و روستاییانی که مجبورند برای نوشیدن آب، آن را در دبه های پلاستیکی صبحگاه را به شبانگاه پیوند زنند.

مدرسه‌ای کوچک و قدیمی که در ورودی آن، کارهای دستی و دست ساخته‌های دانش‌آموزان چیده شده و بوی گیاهان دارویی همچون گل‌های بابونه و گل گاو زبان فضای خاصی را به مدرسه بخشیده است.

معلمی که هنوز بیمه هم نیست!

سیمین کوهستانی ،معلمی مهربان و فداکار که هر هفته از مسیر 80 کیلومتری شهرستان چالوس به روستای چمرکوه سفر می‌کند تا به دانش آموزان منطقه، درس بیاموزد، می‌گوید: با وجود داشتن 7 سال سابقه کاری هنوز بیمه نیستم و مزایا و سنوات نیز به من تعلق نمی‌گیرد.

 مدرسه روستای چمرکوه

این معلم سخت کوش که می‌توان در چشمانش خستگی را دید ،می‌گوید: دو سال گذشته حقوقی دریافت نکردم و برای این‌که بچه‌های این منطقه بتوانند آموختن را یاد بگیرند با وجود تمام مشکلات همچنان مشغول تدریس هستم.

او ادامه می‌دهد: به‌دلیل نبود ماشین در این منطقه زمانی که می‌خواهم به شهر بروم، بچه‌ها بالای کوه می‌نشینند و سر و صدا می‌کنند تا گرگ به من حمله نکند.

معلم دبستان "حر" روستای چمرکوه با بیان این‌که شش دانش‌آموز از اول ابتدایی تا پایه ششم در این دبستان مشغول تحصیل هستند، افزود: زمانی که وارد منطقه کجور شدم با خدا قرارداد بستم و می‌دانم که خدا دستم را می‌گیرد.

او با اشاره به این‌که مردم این منطقه بیشتر دامدار هستند و در زمستان تنها 6 خانوار در این منطقه مستقر هستند، به مشکلات منطقه اشاره کرد و گفت: در گذشته هر کس که دستش به دهنش رسیده، از این روستا مهاجرت کرده‌است.

دانش آموزان کوچک‌ترین مدرسه حافظ قرآن هستند

کوهستانی با تاکید بر حمایت از مناطق محروم، ادامه داد: بچه‌های این روستا بسیار مستعد بوده به‌طوری که دو دانش آموز دختر در طول 3 ماه ، دو هزار بیت شعر حفظ کردند و همه شاگردان جزء 30 قران را حفظ هستند.

یکی از دانش آموزان دبستان حر نیز در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر که دوست داری چه کاره شوی؛ می‌گوید: می‌خواهم قاضی شوم تا دزدی را که 200 گوسفند پدرم دزدید را محاکه و دستگیر کنم.

 مدرسه چمرکوه

دانش آموز دیگری با بیان این‌که معلم مهربانم را خیلی دوست دارم؛ می‌گوید: همواره خواب می‌بینم و نگرانم که نکند، معلم‌مان در مسیر آمدن به روستا، گرفتار حمله و طعمه گرگ‌های گرسنه شود و ما دیگر معلمی نداشته باشیم.

دانش‌آموزان مدرسه چتن کجور یکی دیگر از مدارس این منطقه نیز مشکلات خاص خودشان را دارند و آنان علاوه بر این‌که خواهان دایرشدن مدرسه در مقاطع بالاتر هستند از مشکلات بسیاری از جمله نبود خانه بهداشت، نداشتن آب شرب مناسب ، آسفالت و نداشتن طرح هادی رنج می برند.

جاده منتهی به روستا، بسیار باریک و با شیب تند است که هر لحظه امکان تصادف و سقوط خودرو وجود دارد و دبستان این روستا از سال 1387 تاسیس شده است که حدود 22 دانش آموز در آن مشغول تحصیل هستند و دو معلم غیر بومی نیز در آن تدریس می کنند.

احسان ولی‌پور ،معلم و مدیر این مدرسه در گفت‌و‌گو با خبرنگار مهر می‌گوید: 22 دانش آموز در این مدرسه در 6 پایه تحصیلی مشغول تحصیل هستند.

او که تدریس سه پایه اول ، دوم و چهارم را به‌عهده دارد ، می‌گوید: متاسفانه به‌دلیل بعد مسافت مشکلاتی دراین منطقه وجود دارد و درفصل زمستان عبور و مرور در این مناطق به‌دلیل بارش برف بسیار سخت است.

سعید خزائلی که دانش آموزانش را با اسم کوچک صدا می زند، و تدریس کلاس‌های سوم، پنجم و ششم را برعهده دارد نیز به خبرنگار مهر می‌گوید: در بین دانش آموزان سه کودک استثنایی وجود دارند که همراه دیگر بچه‌ها در مدرسه مشغول تحصیل هستند.

 مدرسه روستای چتن

مهتاج ، رئیس آموزش و پرورش کجور نیز به مشکلات این منطقه اشاره کرد و بیان داشت : براساس سیاست آموزش و پرورش که در آن تداخل ممنوع شده‌است تجمیع مدارس و تبدیل به مجتمع‌ها را در دستور کار قرار دادند و براساس قانون در هر کلاسی باید 12 تا 15 نفر باشند تا مدارس متوسطه در آن منطقه دائر شود که متاسفانه در این روستا این تعداد دانش‌آموز وجود ندارد.

سیدعلی قاسمی، مدیرکل آموزش و پرورش مازندران نیز گفت : آموزش و پرورش برای رفع مشکلات دانش‌آموزان ، هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزان را تقبل و آنها را در بسته حمایتی قرار می‌دهد.

او با تاکید بر ثبت نام دانش‌آموزان در مدرسه شبانه‌روزی، افزود : اهالی در تیرماه سال آینده درخواست خود را مبنی برتشکیل مدرسه متوسطه اول، به اداره آموزش و پرورش ارائه کنند که در صورت رسیدن دانش‌آموزان به حد نصاب این مدرسه در روستا دائر می‌شود.

762 دانش آموز در 38 مدرسه بخش کجور تحصیل می‌کنند که 157 معلم هدایت تحصیلی آنان را عهده ‌ار هستند.

زهرا باغبانی

کد خبر 273917

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha