همشهری آنلاین: وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بازنگری در نظام جذب و گزینش معلمان گفت: بد است که در گزینش سؤالات ۳۰ سال پیش پرسیده شود.

به گزارش پایگاه رسمی وزارت آموزش و پرورش، دکتر علی‌اصغر فانی در گردهمایی مدیران و اعضای هسته‌های گزینش در باشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه، گزینش حلقه‌ای از حلقه‌های مدیریت در آموزش و پرورش است، خواستار بازنگری در نظام جذب و گزینش شد.

وی افزود: باید برای کسی که می‌خواهد وارد آموزش و پرورش شود، مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و شاخص‌ها احصاء شده و بازتعریفی از ویژگی‌های مورد نظر، متناسب با شرایط و رعایت خط قرمزهای نظام تعریف کنیم.

بومی‌پذیری از سیاست‌های جدی آموزش و پرورش است

دکتر فانی با اشاره به اینکه، شایستگی‌ها را باید از نو تعریف کنیم، به بحث بومی‌پذیری به عنوان راهکاری مناسب در خصوص توسعه عدالت آموزشی پرداخت و گفت: میانگین سابقه خدمت در مناطق محروم کمتر از 5 سال و بعضی مواقع حتی کمتر از سه سال است و این یک ظلم آشکار است.

وی افزود: یکی از مصادیق عدالت آموزشی این است که همه دانش‌آموزان از معلمان توانمند برخوردار باشند و بومی‌پذیری می‌تواند به تحقق این موضوع کمک کند.

وی گفت: بر این اساس باید قدری شرایط را در بومی‌پذیری، با رعایت خط قرمزها تقلیل بدهیم و بحث بومی‌پذیری و بومی‌گزینی باید مورد توجه گزینشگران قرار گیرد.

دکتر فانی با اشاره به سه محور شعار اعتدال، تدبیر و امید در دولت یازدهم خطاب به گزینشگران گفت: باید فکر کنیم این سه شعار چه تاثیری می‌تواند در انتخاب گزینشگران داشته باشد.

در گزینش حق‌الناس را رعایت کنیم

دکتر فانی با تأکید بر رعایت حق‌الناس در گزینش، گفت: کار گزینش یک نوع قضاوت را به همراه دارد و باید حق‌الناس را در قضاوت مدنظر قرار دهیم. باید نسبت به حق‌الناس و منابع تحقیقاتی که از آن‌ها پرسش می‌کنیم، حساس باشیم و بر اساس برخی اطلاعات نادرست ممکن است تصمیمات غلطی بگیرید. بنابراین بر دقت خود بیفزائیم و اصل را بر برائت بگذاریم، اینکه همه خوب هستند مگر خلاف آن ثابت شود، یک اصل اسلامی است.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: زیر برگه‌ها را که 3 یا 5 نفر امضاء می‌کنند؛ با دقت، احتیاط، ترس از خدا و رحمت امضاء کنیم و به افراد فرصت جبران بدهیم.

وی افزود: بر اساس دستور اسلام، باید مثبت‌اندیش بوده و گرایش مثبت داشته باشیم و از گرایش ذهن به سمت منفی جلوگیری کنیم.

وزیر آموزش و پرورش خواستار بازنگری در سوال‌های مصاحبه شد و گفت: این بد است که هنوز سوال‌های 30 سال پیش را بپرسید. کاری کنید مردم همانی که هستند، خودشان را نشان دهند و به این شکل جلوی تظاهر و نفاق را بگیرید، چراکه رفتارهای نفاق‌آمیز زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست.

وی خطاب به گزینشگران گفت: وهن جمهوری اسلامی نباشید، زینت جمهوری اسلامی باشید.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص رعایت بی‌طرفی و عدالت در مصاحبه‌ها گفت: در مدیریت منابع انسانی بحثی هست‌ که به آن«خطای هاله‌ای» گفته می‌شود که ویژگی یک فرد به دیگر ویژگی‌هایش غلبه می‌کند. مواظب خطای هاله‌ای باشید.

کد خبر 246906
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز