همشهری آنلاین: معاون حقوقی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه خط قرمز گزینش، واجبات، ولایت فقیه و قانون اساسی است، گفت: ما حق نداریم بپرسیم شما به چه کسی رأی دادید؟ یا به چه کسی رأی ندادید؟ و نیازی نیست راجع به مستحبات سؤال شود و در حدی که تشخیص داده شود که مصاحبه‌شونده اهل واجبات است، کفایت می‌کند.

به گزارش پایگاه رسمی وزارت آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام ناصری زنجانی در گردهمایی مدیران و اعضای هسته‌های گزینش در باشگاه فرهنگیان در تبیین یک گزینش خوب، گفت: کار گزینش، بررسی صلاحیت نیروهای ورودی به دستگاه اجرایی است. مواظبت بر سلامت نیروی انسانی وظیفه حراست و مدیران دستگاه است. اگر کارمندی خطایی کرد گزارش به هئیت‌های رسیدگی به تخلفات و نهادهای ذی‌ربط، وظیفه حراست است.

وی افزود: وظیفه شما این است که نهایت دقت صورت بگیرد که بر اساس خطوط قرمز واجبات، ولایت فقیه، قبول داشتن ولی فقیه و قانون اساسی کارمند خوب جذب کنید و اگر در طول حیات اداری کارمند یا مدیری بد عمل کرد مجموعه عملکرد همه اشکال داشته است و این اشکال فقط به گزینش برنمی‌گردد.

ناصری گفت: کارگزینش تحویل دادن نیروی خوب به دستگاه است و گزینش مسئول سوء مدیریت و مجموعه عوامل نیست.

دبیر هئیت مرکزی گزینش با تأکید بر اینکه افراد گزینشگر باید حوصله و صبر داشته باشند و بتوانند پای صحبت‌های مکرر افراد شاکی و معترض بنشینند، افزود : هر کس حوصله ندارد در این جایگاه قرار نگیرد.

کاری که وظیفه گزینش نیست، انجام ندهید

ناصری با اشاره به سختی‌های کار گزینش اظهار کرد: کار سخت را افراد سختکوش انجام می‌دهند و کار هرچه سخت‌تر باشد پاداش آن نیز بیشتر است. چنان‌که یک قاضی که قضاوت عادلانه‌ای انجام بدهد به ازای هر قدمی که برمی‌دارد حسنه‌ای به او می‌دهند.

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه چراغ راه گزینش خوب «قانون» است، اظهار داشت: تسلط بر قانون، آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و بروز بودن از شاخص‌های یک گزینشگر خوب است.

وی گفت: یک گزینشگر نباید دچار روزمرگی شود و کار او نباید جزء عادتش باشد و باید فکر کند این اولین کاری است که امروز باید انجام دهد و از نظر دقت فرض کند آخرین کاری است که به او محول شده است.

گزینشگر خوب باید عدالت‌محور باشد

معاون حقوقی و پارلمانی وزات آموزش و پرورش با اشاره به ویژگی عدالت‌محور بودن یک گزینشگر، گفت: یعنی موقعیت و زمان‌شناس بوده و هر کاری را سر جای خود انجام بدهید. یک گزینشگر خوب آن است که در رابطه با مراحل گزینش، آن مقداری که برای ما ظن قوی می‌آورد و مفید است، انجام دهیم و از سؤالات حاشیه‌ای و اضافی بپرهیزیم و در جایی که شبهه‌ای مطرح نیست، سؤال نکنیم، ولی اگر سؤال شما برای کشف حقیقت است اشکال ندارد ولی اگر غیر از این باشد اشکال دارد.

 افراد محقق باید عادل باشند

ناصری با اشاره به بازسازی در روش تحقیق گفت: باید تحقیقی که می‌کنیم علم‌آور باشد و ظن قوی در ما ایجاد کند و ما حق نداریم بپرسیم شما به چه کسی رأی دادید؟ یا به چه کسی رأی ندادید؟ و نیازی نیست راجع به مستحبات سؤال شود و در حدی که تشخیص داده شود که مصاحبه‌شونده اهل واجبات است، کفایت می‌کند.

پیشنهاد تشکیل سازمان گزینش

حجت‌الاسلام ناصری از ایجاد تشکیل سازمان گزینش استقبال کرد و گفت: تشکیل سازمان گزینش می‌تواند یکی از راهکارها برای کاهش اشکالات باشد و بر کیفیت کار افزوده و در نهایت این مسیر به نفع گزینش خواهد بود.

کد خبر 246789
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز