همشهری آنلاین: وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای به کابل نسبت به عواقب احتمالی اجرای پیمان امنیتی با آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هشدار داد.

 روسیه به افغانستان درمورد عواقب اجرای پیمان امنیتی با آمریکا هشدار داد

به گزارش ایرنا، در این بیانیه با بیان این که افغانستان به عنوان کشور مستقل اجازه عقد چنین موافقتنامه ای را با شرکای خارجی دارد، ابراز امیدواری شده است مقامهای افغانستان پیامدهای چنین تصمیمی را درک کنند و اجازه ندهند اجرای این پیمان تهدیدهای امنیتی برای همسایگان افغانستان به وجود آورد.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود همچنین تاکید کرده است واحدهای ناتو که جانشین نیروهای بین المللی در افغانستان می شوند باید مطابق با معیارهای بین المللی و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در این کشور مستقر شوند و فعالیت کنند.

دولت جدید افغانستان و آمریکا روز سه شنبه پیمان امنیتی دوجانبه ای را امضا کردند که به نیروهای آمریکایی اجازه می دهد پس از سال 2014 نیز در افغانستان بمانند.

بر اساس این پیمان، حدود 10 هزار نیروی نظامی آمریکایی تا سال 2015 در افغانستان می مانند و پایان سال 2016 این کشور را ترک می کنند.

این پیمان در حالی امضا شد که حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین افغانستان که از سال 2001 و در پی تهاجم نیروهای خارجی به رهبری واشنگتن در قدرت بود همواره از امضای آن خودداری کرد.

بر پایه این پیمان، نیروهای آلمان، ایتالیا و دیگر کشورهای عضو ناتو و در مجموع حدود 12 هزار و 500 نیروی خارجی پس از سال 2014 در افغانستان باقی می مانند.

کد خبر 273810

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha