همشهری آنلاین: با راه اندازی موشک کروز "یا علی" از سوی ایران، رژیم صهیونیستی از احتمال رسیدن این موشک به دست حزب الله لبنان وحشت زده شده است.

موشک کروز

به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه الاخبار لبنان، موشک ایرانی "یا علی" عامل جدید نگرانی رژیم صهونیستی است که دیروز نسبت به امکان رسیدن این موشک به دست عناصر حزب‌الله لبنان هشدار داده بود. این در حالی است که حزب الله لبنان موشک‌های با دقت و برد بالای زیادی دارد که می‌تواند خطری برای اهداف راهبردی در سرزمین های اشغالی باشد.

منابع امنیتی اسرائیل در واکنش به اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در توسعه موشک کروز و رساندن برد آن به 700 کیلومتر و اینکه این موشک قابلیت پرتاب از دریا یا زمین و حتی هواپیماها و هواپیماهای کنترل از راه دور را دارد، این نگرانی را مطرح کردند.

موشک های کروز موشک هایی هستند که بعد از پرتاب امکان تغییر مسیر آنها وجود دارد و بر خلاف موشک های بالستیک نیاز نیست که بر اساس برنامه ای که از پیش تعیین شده، پرتاب شوند.

منابع امنیتی اسرائیل به روزنامه معاریو رژیم صهیونیستی اعلام کردند که موشک ایرانی جدید از ایران نمی تواند تهدیدی برای مواضع اسرائیل در فلسطین اشغالی باشد، اما نگرانی اسرائیل در این است که ایران بتواند این موشک ها را به دست حزب الله لبنان برساند.

بر اساس این گزارش، حزب الله موشک هایی از نوع یاخونت دارد که تولید روسیه است، اینها موشک‌های کروز زمین به دریا هستند که از پیشرفته ترین موشک‌های دنیا هستند و می توانند سکوهای کاوش گاز اسرائیل در دریای مدیترانه را هدف قرار دهند.

معاریو از تصمیم سازان رژیم صهیونیستی خواست تا با جدیت فوق‌العاده با اخبار رسیده از تهران تعامل کنند، چرا که ایران ثابت کرده که با توان داخلی خود و بدون توجه به تحریم‌ها می‌تواند سلاح‌های با قابلیت بالایی تولید کند.

در همین راستا اخیرا یک پهپاد تولید ایران از سوی حزب الله لبنان رونمایی شده است، حزب الله از این پهپاد در حمله به تروریست های القاعده در سوریه استفاده کرد.

مجله عبری زبان گلوبس در این راستا نوشت که تاسیسات نفت و گاز اسرائیل در شرق دریای مدیترانه همچنان در معرض خطر و تهدیدات مختلف از جمله تهدیدات موشک‌های یاخونت زمین به دریای موجود در نزد حزب الله هستند، این در حالی است که موسسات امنیتی در اسرائیل مدعی هستند که می توانند این تاسیسات را محافظت کنند و راهکارهای جلوگیری از این چالش بزرگ را در اختیار دارند، این موسسات البته به ماهیت‌های راهکارها که بیشتر به نظر می‌رسد جنگ روانی است، اشاره‌ای نمی‌کنند.

به نوشته این روزنامه، وزارت جنگ اسرائیل به آلمان و کره جنوبی و آمریکا پیشنهاد داده تا این رژیم را به قایق های جنگی مجهز کند که برای مأموریت حفاظت از تاسیسات دریایی تاسیس شده اند.

این مجله با اشاره به اینکه حمایت‌های مطلوب در این رابطه به تاخیر افتاده، نوشت که ارائه این پیشنهادات در روزهای آینده انجام خواهد شد و تصمیم گیری در این زمینه نیز ماههای طولانی طول می‌کشد، این بدان معنی است که ایجاد حمایت لازم برای این تاسیسات احتمالا سالها طول بکشد. چرا که با تصمیم‌گیری طرف های مقابل و راه اندازی و ایجاد تناسب با آنها در سرزمین های اشغالی زمان طولانی صرف خواهد شد.

وحشت صهیونیست ها از انتقال این موشک به لبنان در حالی است که علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان که صبح امروز به لبنان سفر کرده است، گفت که در سفر به لبنان و دیدار با مقامات این کشور همکاری‌های دفاعی بین دو طرف و تامین مایحتاج نظامی ارتش لبنان برای تقویت توان نظامی آن را بررسی خواهد کرد.

نماینده ویژه مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی ساعتی پیش با تمام سلام نخست وزیر لبنان دیدار و گفتگو کرد. شمخانی بعد از دیدار با تمام سلام در اظهاراتی با اشاره به هدیه‌ای که قرار است جمهوری اسلامی ایران برای ابراز محبت به ارتش لبنان بدهد، تاکید کرد که اعطای این هدیه زیاد طول نخواهد کشید و در دیدار قریب الوقوعی که وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران از لبنان خواهد داشت، اجرایی خواهد شد.

دبیر شورای عالی امنیت مالی ایران بعد از این دیدار در عین التینه مقر رئیس پارلمان لبنان با نبیه بری دیدار کرد. وی بعد از این دیدار در اظهاراتی تصریح کرد که ایران همچنان تقویت ثبات و امنیت در لبنان را در دستور کار اصلی سیاست های خود در لبنان قرار داده است.

کد خبر 273554

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha