همشهری آنلاین: فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی با بیان جرم ۹۰ درصد زندانیان سرقت و مواد مخدر است گفت: روزی ۷۰۰ سرقت ثبت می‌شود.

احمدی مقدم سردار

به گزارش ایرنا، سردار اسماعیل احمدی مقدم در حاشیه همایش ملی پلیس و پیشگیری از جرم در جمع خبرنگاران افزود: روند کنترل جرایم خشن در جامعه مثبت است و در شش ماه گذشته شاهد کاهش این گونه جرایم بوده ایم، اما باید گفت بیشترین جرایم موجود در کشور مربوط به سرقت و مواد مخدر است.

  • ثبت روزانه حدود 700 سرقت

وی در مورد فعالیت قرارگاه سرقت گفت: با استقرار این قرارگاه ادعا نکردیم که سرقت‌ها را مهار کرده و به صفر می‌رسانیم، اما تعداد سرقت‌هایی که در طول روز در نیروی انتظامی به ثبت می‌رسد یک سوم آن یعنی 30 درصد به تهران اختصاص دارد، یعنی روزانه 600 تا 700 پرونده ثبت می‌شود که این میزان با توجه به نرخ جمعیت بسیار زیاد است.

  • تهران پناهگاه خوبی برای سارقان است

سردار احمدی مقدم افزود: تهران پناهگاه خوبی برای سارقان است و بسیاری از آنها ساکن تهران نیستند و محل اشتغال آنها پایتخت است. وي گفت: تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا روند افزایش سرقت را کاهش دهیم و مانع افزایش سرقت سریع شویم، هر چند در ماه‌های اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته میزان سرقت کاهش یافته بگونه‌ای که در شهریور ماه شاهد کاهش سه درصدی سرقت نسبت به شهریور ماه سال گذشته بوده‌ایم.

به گفته وی، نیروی انتظامی امسال شاهد افزایش 14 درصدی کشف نسبت به سال گذشته بوده و روند بازگرداندن اموال مثل اموال مسروقه به مردم روان‌تر شده است اما ادعا نداریم قادریم سرقت را مهار یا آن را به صفر برسانیم.

سردار احمدی مقدم افزود: سارقان وقتی دستگیر می‌شوند به حبس ابد نمی‌روند بلکه متناسب با جرم خود مجازات شده و بعد از مدتی بیرون آمده و بار دیگر دست به ارتکاب جرم می‌زنند، این در حالیست که تعداد سارقان حرفه‌ای اندک بوده و بیشتر آنها در رده سنی 20 تا 25 سال هستند و وقتی که سن آنها بالا می‌رود رفتارهای جاهلانه را ترک می‌کنند.

  • مبارزه با اراذل و اوباش آسانتر از مبارزه با سرقت

سردار احمدی مقدم با بیان اینکه سرقت مقوله‌ای متفاوت است و استمرار دارد، گفت: سرقت به دوره سنی خاصی تعلق ندارد، بر این اساس مبارزه با آن سخت است، اما مبارزه با اراذل و اوباش کاری ساده‌تر است و بیشتر جرایم ما را مواد مخدر و سرقت تشکیل می‌دهد و جزء جرایم شایع به شمار می‌آید.

  • داعش قدرتی ندارد

وی در مورد نفوذ داعش به مرزهای کشور گفت: داعش قدرتی ندارد، مرزهای ما محکم است و کاری از دست آنها برنمی آید تا انجام دهد، ما در برخورد با آنها قدرت داشته و توان بالایی داریم در حالیکه قدرت‌های بزرگ برای مبارزه با آنها دست گدایی به سوی ما دراز کرده‌اند اما ایران در تلاش است تا با این گروهک‌ها در موطن اصلی آنها برخورد کند.

  • اولویت‌های ناجا در زمینه پیشگیری از جرم

سردار احمدی مقدم در مورد اولویت‌های ناجا در زمینه پیشگیری از جرم افزود: مصون سازی دستگاه‌هایی که ضعیف عمل کرده یا کج روی یا کم کاری در کارکردهای خود داشته باشند که منجر به بروز بسترهای ناهنجاری و جرم در کشور می‌شود، از اولویت‌های ما است.

وی همراه سازی و مشارکت مردم در تامین امنیت خود و خانواده را از دیگر اولویت‌های ناجا برشمرد و گفت: نباید اجازه دهیم فردی که در مرحله ناهنجاری است به مرحله جرم برسد و چنانچه مجرم شد باید با احیا، وی را به مسیر عادی زندگی رهنمون سازیم.

سردار احمدی مقدم اقدامات انتظامی از طریق گشت‌های انتظامی و مراقبتی و مراقبت از بسترهای وقوع جرم را از دیگر برنامه‌های ناجا عنوان کرد و افزود: افزایش قدرت و سرعت کشف برای بازدارندگی و همچنین قاطعیت دستگاه قضا در صدور احکام از دیگر برنامه‌هایی است که در راستای کاهش جرایم باید انجام شود.

کد خبر 273346

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha