همشهری آنلاین: فرانسه روز پنچشنبه ۲۵ سپتامبر (۳ مهر) اعلام کرد که مقررات جدیدی را اعمال خواهد کرد که بر اساس آن پاکت‌های سیگار باید ساده و بدون آرم باشند و استعمال سیگارهای الکترونیکی در برخی از مکان‌ها عمومی ممنوع خواهد شد.

cigarette

هدف از اعمال این مقررات کاهش میزان بالای سیگار کشیدن در میان افراد زیر ۱۶ سال در این کشور اعلام شده است.

پیش از این استرالیا نیز برنامه مشابهی را برای عرضه سیگار بدون آرم تجاری به طور موفقیت‌آمیزی اجرا کرده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه خانم ماریسول تورن، وزیر بهداشت فرانسه، گفت پاکت‌های سیگار «به یک شکل، به یک اندازه، به یک رنگ، و با یک حروفچینی» خواهند بود تا جذابیت انها را برای سیگاری‌های کمسن کم شود.

تورن گفت: «روزانه در فرانسه ۱۳ میلیون فرد بزرگسال سیگار می‌کشند. و وضعیت دارد بدتر می‌شود. شمار سیگاری‌ها به خصوص در میان نوجوانان در حال افزایش است.»

او گفت: «ما نمی‌توانیم بپذیریم که هر سال دخانیات در کشور ما باعث مرگ ۷۳ هزار نفر شود- شماری معادل سقوط روزانه یک هواپیما با ۲۰۰ مسافر.»

فرانسه یکی از بالاترین میزان‌های سیگار کشیدن در میان افراد زیر ۱۶ سال در اروپا را دارد.

علاوه بر اقدامات برای بسته‌بندی ساده سیگار، تورن همچنین اعلام کرد که سیگار کشیدن باید در زمین‌های بازی بچه‌‌ها، و در ماشین‌های حامل مسافران زیر ۱۲ سال ممنوع شود.

قوانین اتحادیه اروپا هم اکنون شرکت‌های سیگارسازی را مجبور می‌کند که بیش از ۶۵ درصد سطح بسته سیگار را با هشدارهای بهداشتی بپوشانند.

اما فرانسه می‌خواهد از این هم پیشتر رود، و از الگوی استرالیا تبعیت کند که باعث خشم شرکت‌های سیگارسازی شد.

سلین آدیبر، سخنگوی شرکت سیگارسازی فرانسوی سیتا که شعبه‌ای از شرکت ایمپریال توباکو است، این مقررات جدید را به عنوان «اقدامی کاملا غیرقابل‌فهم» تقبیح کرد.

او گفت: «این اقدام بر اساس تجربه استرالیایی‌هاست که نه تنها شکست خورد، بلکه به افتضاح انجامید.»

استرالیا در سال ۲۰۱۲ شرکت‌های سیگارسازی را مجبور کرد که همه سیگارهای‌شان را در بسته‌های مشابه به رنگ قهوه‌ای زیتونی بفروشند که شکل حروف روی‌شان مشابه بود و بخش عمده‌ای از سطح پاکت‌ها را تصاویر هشداردهنده بهداشتی پوشانده بود.

کارشناسان می‌گویند این اقدام به کاهش مصرف دخانیات در استرالیا یاری رسانده است، اما شرکت‌های دخانیات این موضوع را قبول ندارند.

دولت استرالیا همچنین مالیات بر دخانیات را افزایش داد، و قیمت سیگار را بالا برد و در نتیجه مصرف سیگار کاهش پیدا کرد.

البته در فرانسه، بر خلاف استرالیا، بر اساس مقررارت جدید لوگوی برند روی پاکت‌ سیگار باقی می‌ماند، «اما به صورتی محدود و با اندازه مشخص و تعیین‌شده، و همیشه در جای مشابهی از پاکت سیگار.»

تورن همچنین اعلام کرد که کشیدن سیگارهای الکترونیکی که بسیار محبوب شده‌آند، در برخی از مکان‌های عمومی ممنوع خواهد شد.

مصرف سیگارهای الکترونیکی در فرانسه به شدت بالا رفته است و «سازمان ناظر یز مواد مخدر و اعتیاد» فرانسه (OFDT) تخمین می‌زند که ۱۸ درصد فرانسویان میان ۱۵ تا ۷۵ سال این سیگارها را امتحان کرده‌آند.

استفاده از سیگارهای الکترونیکی در مکان‌هایی که نوجوانان گردهم می‌آیند برای مثال مدارس و نیز در وسائل حمل و نقل عمومی و در محل‌های کار دربسته ممنوع خواهد شد.

به علاوه تبلیغات سیگارهای الکترونیکی محدود و از مه ۲۰۱۶ به جز در مکان فروش و نشریات بازرگانی به کلی ممنوع خواهند شد.

کد خبر 273128

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha