همشهری آنلاین: هند یک قدم دیگر به سمت ممنوع کردن فروش‌ سیگارهای فله‌ای یا بسته‌بندی‌نشده برداشته است با این هدف که باعث کاهش میزان سیگار کشیدن در این کشور شود که نزدیک به یک میلیون نفر در آن در هر سال به علت بیماری‌های مربوط به دخانیات می‌میرند.

بیش از هفت درصد سیگارها در هند به صورت فله‌‌ای به فروش می‌رسد.

به گزارش رویترز جی پی نادا، وزیر بهداشت هند، روز سه‌شنبه ۲۵ نوامبر در بیانیه‌ای مکتوب خطاب به پارلمان این کشور اعلام کرد وزارت بهداشت فدرال توصیه یک پنل داخلی در این باره را پذیرفته و از کابینه کشور خواهد خواست که این ممنوعیت را تصویب کند.

به دنبال اعلام این خبر سهام ITC، بزرگترین شرکت سیگارسازی هند، ۲/۵ درصد سقوط کرد که بیشترین میزان روزانه سقوط سهام آن در طول پنج ماه است، و شرکت گادفری فیلیپس ایندیا نیز با حدود ۹ درصد سقوط سهام مواجه شد. در مقام مقایسه شاخص اصلی بازار بمبئی در طول این مدت هشت دهم درصد افت کرده است.

‌تخمین‌های «پروژه بین‌المللی کنترل دخانیات» نشان می‌دهد که هر سال حدود ۹۰۰ هزار نفر در هند به علت بیماری‌های مربوط به دخانیات می‌میرند، و تا سال ۲۰۲۰ این رقم ممکن است به ۵/۱ میلیون نفر برسد.

هند عضو «پیمان چارچوب کنترل دخانیات سازمان جهانی بهداشت» است که اظهار می‌دارد که کشورها حداکثر تلاش خود را خواهند کرد تا فروش سیگارهای فله‌ای را که قیمت‌شان پایین‌تر است و نوجوانان راحت‌تر می‌توانند آنها را بخرند، ممنوع کند.

پنل داخلی وزارت بهداشت هند همچنین توصیه کرده است سن حداقل قانونی برای خرید دخانیات افزایش یابد و میزان مجازات برای تخطی‌کنندگان از این قانون نیز بالا برده شود. جزئیات چگونگی اعمال چنین ممنوعیتی بر روی افراد سیگاری هنوز اعلام نشده است.

مورگان استانلی، یک شرکت تحلیل‌گر بازار، می‌گوید ممنوعیت پیشنهادی ضربه‌ای برای شرکت سیگارسازی ITC است، گرچه اعمال این ممنوعیت مشکل خواهد بود. این تحلیل‌گران می‌گویند شرکت‌های سیگارسازی می‌توانند با عرضه بسته‌های کوچک‌تر سیگار در بازار تاثیر این تغییر سیاست احتمالی را خنثی کنند.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند که شش ماه پیش به این مقام رسید، اقداماتی را برای کاستن از مصرف دخانیات در هند اتخاذ کرده است. دولت هند مالیات‌ها بر فراورده‌های دخانی را افزایش داد و به شرکت‌های سازنده سیگار دستور داد که هشدارهای بهداشتی که ۸۵ درصد سطح پاکت را بپوشاند، روی پاکت‌های سیگار چاپ کنند.

کد خبر 279169

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha