همشهری آنلاین: اندونزی به چهل کشور دیگر پیوسته است که چاپ تصاویر هشداردهنده بهداشتی بر روی پاکت‌های سیگار را اجباری کرده‌اند.

cigar

به گزارش آسوشیتدپرس تصاویر هشداردهنده بر روی سیگارها در اندونزی که به صورت تصاویر نمای نزدیک از عوارض هولناک سیگار کشیدن از دندان‌های پوسیده و ریه‌های سرطانی گرفته تا سوراخ‌های تراکئوتومی باز و جنازه است، اقدامی برای برجسته کردن مشکلات بهداشتی ناشی از سیگار کشیدن است.


پژوهش‌ها نشان می‌دهند که این تصاویر افراد را به ترک کردن سیگار ترغیب کرده‌اند، اما سازمان جهانی بهداشت تخمین می‌زند که هنوز حدود ۶ میلیون نفر در سراسر جهان به علت بیماری‌های مربوط به سیگار کشیدن در هر سال می‌میرند. از طرف دیگر صنعت دخانیات در برخی از کشورها به مقابله با تلاش‌های دولت‌ها برای افزایش اندازه تصاویر هشداردهنده روی پاکت‌های سیگار پرداخته است.

در اینجا قوانین برخی از کشورها در این باره را مرور می‌کنیم:

اندونزی

قانون: ۴۰ درصد سطح پاکت سیگار باید با تصاویر هشداردهنده پوشانده شود.

زمان اجرا: مهلت‌ نهایی برای اعمال این مقررات  ۲۴ ژوئن (۳ تیر) بود.

سابقه: بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده سیگار نتوانستند ضرب‌الاجل ۲۴ ژوئن را برای رعایت مقررات جدید را که بر اساس آن همه پاکت‌های سیگار در فروشگاه‌ها باید دارای تصاویر هشداردهنده باشند، رعایت کنند. این شرکت‌ها چاپ هشدارهای گرافیکی بهداشتی را روی پاکت‌های سیگار شروع کرده‌اند، اما هنوز این سیگارها در در مغازه‌ها توزیع نشده است و به نظر نمی‌رسد این شرکت‌ها درباره کاهش فروش سیگارهای‌شان چندان نگران باشند.

اندونزی کشوری با ۲۴۰ میلیون نفر جمعیت بالاترین میزان سیگار کشیدن در میان مردان - ۶۷ درصد- در جهان را دارد و از لحاظ میزان کلی سیگار کشیدن نیز در رده دوم جهانی است . دولت این کشور در میان معدود کشورهایی است که هنوز پیمان کنترل دخانیات سازمان جهانی بهداشت را امضا نکرده است.

یک پاکت سیگار در اندونزی از بسیاری کشورهای دیگر ارزان‌تر است و قیمتی اندکی کمتر از یک دلار دارد.

تایلند

قانون: سطحی از پاکت سیگار که باید با هشدارهای بهداشتی پوشانده شود از ۵۵ درصد به ۸۵ درصد افزایش یافت.

زمان‌ اجرا: این تغییر از ماه سپتامبر سال 2014 اعمال خواهد شد.

سابقه :سال گذشته وزارت بهداشت عمومی تایلند مقرراتی برای افزایش میزان پوشش پاکت تا ۸۵ درصد را وضع کرد. شرکت فیلیپ موریس و بیش ۱۴۰۰ فروشنده تایلندی سیگار  بر ضد این مقررات به دادگاه شکایت بردند و دادگاه به طور موقت اجرای این مقررات را معلق کرد. روز پنجشنبه ۲۶ ژوئن (۶ تیر) دادگاه عالی اداری تایلند در ۲۶ ژوئن (۶ تیر) حکم کرد که این مقررات پیش از اینکه دادگاه پایین‌تر به حکم نهایی درباره این شکایت برسد، همچنان قابل اجرا هستند.

استرالیا

قانون: لوگوهای برندهای سیگار روی نباید روی سیگار چاپ شود؛ تصاویر هشداردهنده بهداشتی باید ۷۵ درصد جلوی پاکت و ۹۰ درصد پشت پاکت را بپوشاند.

زمان اجرا: حذف لوگوهای برندها از روی پاکت‌های سیگار از سال ۲۰۱۲ به اجرا درآمد.

سابقه: استرالیا نخستین کشوری در جهان است که پاکت‌های سیگار ساده بدون لوگوی برند یا رنگ را اجباری کرده است. پاکت‌های سیگار در این کشور به رنگ قهوه‌ای یک دست هستند و با تصاویر هشداردهنده بزرگ پوشانده شده‌اند. شرکت‌های دخانیات به مقابله با این قانون پرداختند و ادعا کردند که اعمال این قانون باعث زیرپاگذاشتن حقوق مالکیت فکری و از ارزش انداختن نشان تجاری‌شان می‌شود، اما عالی‌ترین دادگاه استرالیا این قانون را ابرام کرد.

ارقام منتشرشده بوسیله اداره آمار استرالیا در ماه ژوئن نشان داد که مصرف سیگار از ماه مارس سال ۲۰۱۳ نسبت به دوره مشابه در سال میلادی جاری ۵ درصد نزول کرده است. سازمان تجارت جهانی پذیرفته است شکایت چندین کشور کشت‌کننده توتون بر ضد این قانون را استماع کند، اما دولت‌های دیگر در جهان نیز علاقمندی خود برای وضع قوانین مشابه ابراز کرده‌اند. ۱۷ درصد جمعیت برزگسال استرالیا سیگاری هستند.

آمریکا

قانون: الزامی برای تصویر گرافیکی روی پاکت‌های سیگار وجود ندارد.

زمان اجرا: دولت فدرال آمریکا مبارزه قانونی در این مورد با شرکت‌های دخانیات را در مارس ۲۰۱۳ کنار گذاشت.

سابقه: هیچ هشدار تصویری بر روی پاکت‌های سیگار در آمریکا چاپ نمی‌شود.. شرکت‌های دخانیات در آمریکا بر ضد دستور سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای چاپ تصاویر گرافیکی بر روی پاکت‌های سیگار شکایت کردند و یک دادگاه استیناف اجرای این حکم را بر اساس تضاد آن با متمم اول قانون اساسی آمریکا درباره آزادی بیان معلق کرد.

دولت آمریکا تصمیم گرفت پرونده را به دیوان عالی آمریکا نبرد، و در عوض قرار است تصاویر هشداردهنده جدیدی را برای چاپ روی پاکت‌های سیگار تهیه کند. حدود ۱۸ درصد بزرگسالان آمریکایی سیگار می‌کشند.

فیلیپین

قانون: قانونی که در ماه ژوئن به تصویب رسید تولیدکنندگان سیگار را ملزم می‌کند ۵۰ درصد سطح «ته» پاکت سیگار را به تصاویر هشداردهنده بپوشانند.

زمان اجرا: این قانون در انتظار امضای رئیس‌جمهور است.

 سابقه: فیلیپین با تصویب این قانون به معدود کشورهایی می‌پیوندد که تصاویر هشداردهنده را بر روی ته پاکت سیگار چاپ می‌کنند و به این ترتیب هنگامی که پاکت‌های سیگار در فروشگاه‌ها قرار داده می‌شود، این هشدارها دیده نمی‌شوند.

فعالان ضددخانیات می‌گویند تصاویر روی ته پاکت تاثیرگذاری کمتری دارند، و دخالت صنعت دخانیات در فرآیند اعمال این مقررات محکوم کرده‌آند. مقامات بهداشتی فیلیپین می‌گویند حدود ۱۷ میلیون نفر از جمعیت ۹۶ میلیون نفری این کشور یعنی ۱۸ درصدشان در سال ۲۰۱۲ سیگار می‌کشیدند.

اوروگوئه

قانون: هشدارهای گرافیکی باید ۸۰ درصد پاکت سیگار را بپوشانند.

زمان اجرا: این مقررات از سال ۲۰۱۰ به اجرا درآمد.

سابقه: اوروگوئه که پیشگام کنترل‌های سخت بر ضددخانیات است، از سال ۲۰۱۰ چاپ کردن بزرگترین هشدارهای گرافیکی بهداشتی بر روی پاکت‌های سیگار را اجباری کرد. هشتاد درصد از سطح پاکت‌های سیگار باید این برچسب‌ها پوشانده شوند که از جمله شامل تصویر شخصی است که دارد یک باتری را دود می‌کند تا نشان دهند که سیگار حاوی فلز سمی کادمیوم است.

اوروگوئه از موضع استرالیا درباره حذف لوگوهای برند از روی پاکت‌های سیگار در سازمان تجارت جهانی حمایت کرده و اعلام کرده است: «سیگار کشیدن وخیم‌ترین پاندمی است که انسانیت با آن مواجه است.» شرکت بین‌المللی فیلیپ موریس بر ضد این قانون در اوروگوئه به دادگاه شکایت کرده است؛ پرونده این موضوع هنوز در دست بررسی است.

کد خبر 265566

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha