درحالی‌که دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس همه تلاش خود را در پارلمان این کشور برای گرفتن مجوز حمله نظامی علیه داعش به‌کار گرفت گزارش‌های اولیه از تبعات حملات در سوریه از خطر متحدشدن گروه‌های تروریستی دیگر با داعش در واکنش به ائتلاف توبه‌کاران به رهبری آمریکا خبر می‌دهد.

راهپیمایی

طي روزهاي گذشته مقابل ساختمان پارلمان و دفتر نخست‌وزير انگليس مملو از معترضان ضد‌جنگ بود، با اين حال روز گذشته كامرون در نشست اضطراري پارلمان لايحه خود را براي شركت در ائتلاف توبه‌كاران عليه داعش در عراق ارائه كرد. نخست‌وزير انگليس و وزير دفاع اين كشور در مقابل نمايندگان مجلس عوام با اعلام اينكه داعش خطري براي انگليس به‌حساب مي‌آيد خواستار مجوز حملات هوايي حداقل به‌مدت 3سال شدند.

كامرون در سخنراني خود اعلام كرد منافع ملي انگليس ايجاب مي‌كند كه اين كشور به ائتلاف عليه داعش ملحق شود؛نبردي كه او بارها تأكيد داشت كوتاه‌مدت نخواهد بود و احتمالاً سال‌ها طول خواهد كشيد. نخست‌وزير انگليس كه پيش از اين نتوانسته بود مجوز حملات عليه دولت سوريه را از پارلمان بگيرد روز گذشته به همين‌خاطر تلاش كرد مسئله سوريه و عراق را از هم تفكيك كند و حملات در عراق را مسئله‌اي موجه و قانوني توصيف كند.

كامرون همچنين با ادعاي اينكه چندين طرح حمله عليه اروپا توسط داعش تاكنون مشخص شده تأكيد كرد كه هيچ گزينه‌اي براي بي‌تفاوتي در اين رابطه وجود ندارد. او همچنين با تفاوت قائل شدن ميان موقعيت فعلي و حملات سال ۲۰۰۳ در همراهي با آمريكا اعلام كرد كه انگليس بايد از اشتباه‌هاي گذشته خود درس بگيرد. كامرون همچنين روز گذشته هشدار داد كه در موقعيتي حساس كه منافع انگليس در خطر باشد او دستور حملات را حتي بدون مجوز پارلمان خواهد داد و پس از آن به نمايندگان در اين رابطه توضيح مي‌دهد.

رهبران حزب ليبرال دمكرات و كارگر هم از لايحه حملات هوايي عليه داعش در نشست پارلمان حمايت كردند. اد ميليبند، رهبر حزب كارگر در سخنراني خود با فشار افكار عمومي تلاش كرد مسئله طرح حمله كنوني به عراق را با حملات سال ۲۰۰۳ متفاوت جلوه دهد.مقام‌هاي آگاه در وزارت دفاع انگليس اعلام كرده‌اند كه جنگنده‌هاي اين كشور در قبرس آماده هستند تا به محض صدور مجوز پارلمان، حملات خود را آغاز كنند.

سخنراني نخست‌وزير انگليس در حالي صورت گرفت كه نيروهاي پليس اين كشور در عملياتي در لندن حداقل ۱۱ مسلمان را به اتهام ارتباط با سازمان‌هاي تروريستي بازداشت كردند. مقام‌هاي پليس لندن اعلام كرده‌اند كه در اين عمليات كه طي آن افرادي مانند امام جماعت‌هاي مساجد بازداشت شدند ۱۸ ساختمان مورد تفتيش قرار گرفته است. به‌نظر مي‌رسد كه اين عمليات نيروهاي امنيتي در انگليس براي قانع كردن نمايندگان پارلمان درباره تهديد حملات تروريستي به اين كشور براي صدور مجوز صورت گرفته است.

  • نخستين پيامدهاي حمله به سوريه

در حالي براي چهارمين روز متوالي حملات هوايي ائتلاف تحت رهبري آمريكا در سوريه صورت گرفت كه خبرگزاري رويترز در گزارشي از احتمال پيوستن گروه‌هاي تروريستي ديگر به داعش خبر داد. براساس اين گزارش گروه تروريستي جبهه نصرت كه مرتبط با القاعده است احتمال دارد در مقابل حملات ائتلاف اقدام به صلح و اتحاد با داعش كند. جبهه نصرت و داعش تاكنون اختلاف‌ها و نبردهاي گسترده‌اي با هم داشته‌اند اما با به‌وجودآمدن يك دشمن مشترك اكنون بسيار به هم نزديك شده‌اند.

يكي از رهبران داعش اعلام كرده كه نيروهاي جبهه نصرت پس از حملات هوايي صورت گرفته اختلاف‌ها را كنار گذاشته و به آنها پيوسته‌اند. اين در حالي است كه آخرين گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه تعداد اتباع اروپايي كه به داعش در عراق و سوريه پيوسته‌اند به ۳ هزار نفر افزايش پيدا كرده است. در پارلمان انگليس هم روز گذشته نمايندگان مخالف جنگ بدون از بين رفتن ريشه‌هاي آن در اعتراض به لايحه دولت اين كشور حرف زدند. كارولين لوكاس، نماينده حزب سبز در پارلمان گفت: كشتن افراط‌گراها باعث از بين رفتن ايدئولوژي و تفكرات آنها نمي‌شود. سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه كه كشورش عمليات نظامي عليه سوريه را غيرقانوني خوانده روز گذشته در ديدار با بشارالجعفري، همتاي عراقي خود اعلام كرد كه مسكو آماده هر نوع كمك به عراق براي مقابله با تروريست‌هاست.

انگليس در حالي قصد شركت در عمليات هوايي را دارد كه رسانه‌هاي اين كشور به تازگي تصاوير عضوگيري داعش و تبليغات اين گروه تروريستي در پايتخت اين كشور را منتشر كردند و حداقل ۵۰۰ انگليسي هم‌اكنون در فعاليت‌هاي تروريستي اين گروه شركت دارند.

  • تركش‌هاي داعش در تركيه

همزمان با اصابت چند گلوله از درگيري‌هاي مرزي سوريه در خاك تركيه، شهر استانبول هم صحنه رويارويي گروهي از هواداران داعش با نيروهاي امنيتي بود. برگزاري همايشي در استانبول درباره راه‌هاي مقابله به داعش، گروهي از هواداران اين گروه را به محل كشاند. همزمان رئيس‌جمهور تركيه ديروز گفت كه كشورش آماده ايفاي نقش در مقابله با داعش است اما او به نوع و جزئيات اين ايفاي نقش اشاره نكرد. بعد از آزادي گروگان‌هاي تركيه توسط داعش، تركيه به‌شدت از سوي غرب براي شركت در ائتلاف نظامي عليه داعش تحت فشار قرار گرفته‌است.

کد خبر 273112

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha