همشهری‌آنلاین: مجموعه‌ای از آثار استادان بنام موسیقی کشور آذربایجان با گردآوری ژان دورینگ، قوم‌موسیقی پژوه نامی فرانسوی و نیز متنی از او درباره زندگی و اهمیت کار این استادان در آلبومی از سوی انتشارات ماهور به بازار موسیقی عرضه شده است.

استادان آواز آذری

به گزارش همشهری‌آنلاین در این آلبوم ضبط‌های مربوط به آثار سال‌های 1915 تا 1960 این گروه از استادان کشور آذربایجان که در‌ آن زمان تحت عنوان آذربایجان شوروی شهرت یافته بود، گرد‌آوری و برای هر کدامشان متن‌های مجزایی با شرح کارشان آمده است.

جبار قاری‌آغدی اوغلو که قدیمی ترین خواننده‌ای است که از او صفحه‌ای به یادگار مانده،گچی اوغلی محمد، مشهدی محمد فرضعلی‌اف، مجید بهبوداف، قربان پریم‌اف، میرمحسن آقا سید شوشینسکی، زلفی آدی گزل‌اف،خان شوشینسکی، یعقوب محمداف و ابوالفتخ علی‌اف از جمله استادان آواز آذری هستند که آثارشان را در این آلبوم می‌شنویم.

ژان دورینگ از جمله محققانی است که سال‌های قبل از انقلاب به ایران آمد و زیر نظر نور علی‌ خان برومند ردیف موسیقی کار کرد و نت نویسی ردیف موسیقی ایران به روایت میرزا عبدالله را برای نخستین بار عملی کرد.

او بعد از انقلاب مدتی رایزن فرهنگی سفارت فرانسه در ایران بود و درکنار آن به تحقیق گسترده در موسیقی ایران، افغانستان و ... دست یازید.

کد خبر 272483

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha