همشهری‌آنلاین: بعد از سال‌ها تلاش و گردآوری هزاران عکس و سند و تصویر و سفر به اقصی‌نقاط ایران و نیز کشورهای هم‌فرهنگ با ایران دانشنامه "دف ودایره در تاریخ ایران،در ادبیات فارسی و در جهان ایرانی" به کوشش کیوان پهلوان به بازار کتاب عرضه شد.

دف و دایره کیوان پهلوان

مراسم رونمایی روز ۲۶ مرداد در خانه هنرمندان برگزار می‌شود.

به گزارش همشهری‌آنلاین کتاب «دف و دایره»  در واقع یک دانشنامه Encyclopedia به شمار می‌رود که در سه بخش نگاشته شده است. بخش نخست تاریخ این دو ساز پرطرفدار فلات ایران را می‌کاود. در بخش دوم جایگاه این دو ساز در ادبیات فارسی بررسی شده است و در بخش سوم به صورت تفضیلی دف و دایره در همه استان‌ها و برخی کشورهای پیرامونی زیر ذره‌بین وی قرار گرفته است.

اگر چه استفاده از واژه‌های استان و کشور در حوزه فرهنگ چندان جایگاهی ندارد ولی نگارنده خواسته که با این شیوه، دسته‌بندی آسان‌تری ارائه دهد. برای مثال دایره‌نوازی کرمانج‌های شمال خراسان لزوماً ربطی به دایره نوازی ترک‌های همین منطقه ندارد ولی با همان الگوی استانی، در یک جا بررسی شده‌اند. به همین شیوه، دایره نوازی در کشورهایی چون تاجیکستان، افغانستان، شمال هند، ازبکستان و جمهوری آذربایجان یک به یک آمده است. شاید اگر شرایط امنیتی خاورمیانه اجازه می‌داد، شمال کشور عراق که رد پای ایران فرهنگی در آن هویداست، می‌توانست یکی دیگر از فصل‌های کتاب وی باشد.

ضمیمه کردن یک لوح فشرده صوتی این امکان را به خواننده کنجکاو می‌دهد تا از همه نمونه‌های مورد بررسی، شاهد‌های صوتی داشته باشد و نیز بشنود.

طبیعتاً نگارش چنین حجم گسترده‌ای از فرهنگ با یک دست ممکن نیست و به همین دلیل نام ده‌ها تن از همکاران دور و نزدیک کیوان پهلوان نیز در ابتدای کتاب آمده است.

مولف کتاب سال‌های سال است که بی‌هیاهو و خبری، گوشه و کنار این سرزمین را درنور دیده و حتی پا را فراتر نهاده و به کشورهایی که روزگاری متأثر از فرهنگ ایران بودند نیز پا نهاده تا آن چه به واقع نزدیک‌تر است را بیابد و در مجموعه نفیسی بنگارد.

دف و دایره  با قیمت 85 هزار تومان در 960 صفحه توسط انتشارات آرون به چاپ رسیده است.

مراسم رونمایی کتاب روز چهارشنبه 29 مرداد سال جاری (20 آگوست 2014) ساعت 18 در خانه هنرمندان ایران، خیابان ایرانشهر، خیابان موسوی برگزار خواهد شد.

کد خبر 268249

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha