سه‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: امروز هجدهم شهریورماه آغاز مرحله دوم عملیات«قادر» است که با هدف خروج جبهه‌های جنگ از رکود به طول انجامید.

عملیات

به گزارش ایسنا عملیات آفندی «قادر» با رمز «یا صاحب‌الزمان (عج)« در محور سیدکان - چومان مصطفی به صورت گسترده در روز64/4/24 به فرماندهی ارتش در سه مرحله و به مدت دو ماه آغاز شد.این عملیات در شمال‌غربی‌ترین خطوط مرزی کشور ایران با حضور چشمگیر نیروهای مرد می انجام شد و ضربه سنگینی را به دشمن بعثی وارد کرد.

عملیات قادر در حالی طرح ریزی و اجرا شد که رکود قابل توجهی جبهه‌های جنگ را فراگرفته بود. عملیات بدر که در ابتدا موفق بود ولی به دلیل به کارگیری وسیع سلاح شیمیایی توسط عراق،اهداف تصرفی تثبیت نشد،آخرین عملیات گسترده نیروهای اسلام در مقابل عراق قبل از عملیات قادر بود.بر اساس تصمیمات فرماندهی کل،نیروهای ایرانی برای حفظ روحیه آفندی و جلوگیری از رخوت و سستی یگان‌ها و پرهیز از تلفات سنگین ناشی از عملیات‌هایی که به دلایلی به موقعیت منجر نمی‌شد هر یگان تا رده تیپ مؤظف شد با اجرای گشتی‌های رزمی به استعداد گردان و گروه‌ها آرامش را از دشمن سلب و راهی برای انجام یک عملیات گسترده بازکند.در این میان تنها منطقه‌ای که می‌توانست با توجه به وضعیت آب و هوا عملیات گسترده‌ای در آن انجام گیرد شمال غربی‌ترین خطوط مرزی کشورمان بود که در صورت موفقیت اهداف قابل توجهی را تامین کند.

از همین رو رزمندگان ایرانی در ساعت دو بامداد روز بیست و چهارم تیرماه سال 1364 خطوط پدافندی دشمن را شکافته و از غرب شهر «اشنویه» ایران به سوی بلندی‌های «کلاشین» عراق پیشروی کردند. در هر یک از مراحل این عملیات هدف‌هایی تأمین شد،اما عواملی هم‌چون پاتک‌های سنگین دشمن سبب شد تا سرانجام این عملیات در تاریخ 18 شهریور ماه 1364 با فقدان موفقیت کامل روبرو شود و تنها به انهدام نیروها و ماشین جنگی دشمن اکتفا شود.

نتیجه این عملیات پیوسته، آزادسازی بلند‌ی‌های «سر سپندار»، «کلازرده» و «بربرزیندوست»، آسیب سه گردان پیاده کماندویی از «سپاه پنجم عراق» و کشته و زخمی شدن و اسارت 1020 تن از نیروهای دشمن بود.

در جریان این عملیات،سرهنگ «حسن آبشناسان» فرمانده «تیپ 23 نوهد» نیروهای تکاور به شهادت رسید.

کد خبر 271427

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha