شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: بیست و پنجم مرداد ماه سالروز آغاز عملیات «عاشورای ۳» است که با هدف گرفتن فرصت عکس‌العمل و طراحی نبرد از عراقی‌ها طراحی و اجرا شد.

عملیات

بحث اجرای عملیات «عاشورای 3» به فاصله یک روز پس از انجام عملیات «عاشورای 2» در منطقه عمومی «فکه» مطرح شد.

مدتی بود که به تیپ سیدالشهدا (ع) (که بعدها به لشکر ارتقا یافت) مأموریتی واگذار نشده بود. این تیپ عنوان یگان خط‌شکن را داشت و حریف جدی لشکر «گارد ریاست جمهوری عراق» به حساب می‌آمد.

از همین رو بعد از عملیات «خیبر» به این تیپ مأموریتی واگذار نشده بود؛ برای همین پس از انتصاب فرمانده جدید، اجرای یک عملیات ضربتی محدود با هدف انهدام نیروی دشمن و تقویت روحیه رزمندگان اسلام ضرورت یافت. با توجه به این که آن محور حدود عملیات «والفجر مقدماتی» و «رمضان» بود، قسمت‌هایی از میدان‌های مین قدیمی در آن منطقه باقی مانده و تعدادی نیز به واسطه رمل و طوفان و سیلاب در زیر خاک پنهان شده بود.

به همین دلیل کار عملیات با همت نیروهای گردان تخریب این تیپ و به فرماندهی شهید «حاج محمود نوریان» باز شد تا نیروهای عمل‌کننده سپاه در ساعت 2:19 دقیقه بامداد روز 25 مرداد ماه 1364 با رمز «یا سیدالشهدا(ع)» دست به حمله بزنند و با انهدام دو گردان از «تیپ 108 لشکر 16» ارتش عراق در شمال فکه، تعداد 635 تن از آنان را کشته، زخمی یا به اسارت بگیرند.

هم‌چنین در این حمله ضربتی یک روزه، دو دستگاه تانک و پل ارتباطی، یک پارک موتوری، 19 انبار مهمات، یک دستگاه لودر و تعدادی از ادوات و تجهیزات مهندسی دشمن نابود شده و شماری سلاح سبک و نیمه سنگین به همراه چندین قبضه خمپاره‌انداز و وسایل مخابراتی و لجستیکی به غنیمت گرفته شد.

از جمله گردان‌های عمل‌کننده تیپ 10 سیدالشهدا(ع) در این عملیات می‌توان به گردان حضرت علی اصغر (ع)، گردان حضرت قمربنی‌هاشم (ع) و گردان حضرت قاسم (ع) اشاره کرد.

ايسنا

کد خبر 268945

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha