یکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: منافقین که از دیرباز به دنبال وارد آوردن ضربه به نظام مقدس جمهوری اسلامی بودند، با توجه به حمله گسترده نیروهای بعثی عراق به منطقه جنوب و به وجود آمدن این شرایط، به گمان باطل خود موقعیت مناسبی را جهت فشار به جمهوری اسلامی و تغییر نظام اسلامی مهیا می‌دیدند.

عملیات مرصاد

به گزارش ایسنا در آخرین سال جنگ تحمیلی، حدود سه هفته پس از حمله تروریستی آمریکا به هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران بر فراز خلیج فارس و چند روز پس از پذیرش قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل توسط ایران، سازمان مجاهدین خلق با این تحلیل که ایران در موضع ضعف قرار گرفته و از نظر نظامی توان مناسبی ندارد خود را برای حمله‌ای به کشورمان آماده کردند.آنها در عملیاتی با عنوان "فروغ جاویدان" در بامداد سومین روز از مرداد ماه سال 1367 با گذر از مرزهای بین‌المللی وارد خاک ایران شدند.

بالغ بر 4000 هزار نفر در قالب 25 تیپ ساعت 20:30 دقیقه وارد شهر اسلام‌آبادغرب شدند و با ارتکاب جنایات زیادی از جمله به شهادت رساندن تعداد زیادی از مجروحین دفاع مقدس در داخل بیمارستان اسلام‌آبادغرب و مردم غیرنظامی، راه خود را به سمت کرمانشاه ادامه دادند.

مجله  آشنایی با جنگ تحمیلی عراق علیه ایران (۱۳۵۹-۱۳۶۷)مجله آشنایی با زندگینامه شهدای دفاع مقدس

ساعت 12 شب سوم مرداد سال 67 در گردنه حسن‌آباد با مقاومت نیروهای واحد اطلاعات عملیات لشکر انصار و لشکر 9 بدر از پیشروی آنها به صورت موقت جلوگیری شد، اما به دلیل کمبود نیرو، از ساعت 5:25 دقیقه بامداد روز بعد در تنگه اول چهارزبر نیروهای لشکر 32 سپاه انصار الحسین(ع) در مقابل هجوم منافقین ایستادند و تعداد زیادی از نفرات آنان را به هلاکت رسانده و تجهیزات بسیاری را منهدم کردند.

منافقین برای عبور از تنگه چهارزبر، بارها اقدام به پیشروی کردند و هر بار سخت‌تر از قبل مجبور به عقب‌نشینی شدند. نیروهای سایر یگان‌های سپاه نیز همچون لشکر31 عاشورا، تیپ 12 حضرت قائم(عج)، لشکر 57 حضرت ابوالفضل(ع)، لشکر 27 محمد رسول‌الله(ص)، لشکر 6 ویژه پاسداران، لشکر 29 نبی‌اکرم(ص) و ... نیز به یاری نیروهای لشکر 32 انصارالحسین (ع) شتافته و بعد از دو روز درگیری مداوم در تنگه چهارزبر در بامداد روز پنجم مردادماه، عملیات مرصاد را انجام داده و علاوه بر انهدام نفرات و تجهیزات منافقین، آنان را تا مرزهای بین‌المللی عقب راندند.

در این عملیات تعداد 123 نفر از نیروهای سپاه و بسیجی انصارالحسین (ع) همدان به درجه رفیع شهادت نائل آمدند که در این میان می‌توان بزرگانی چون سردار شهید "بهرام مبارکی" فرمانده گردان 154، سردار "مهدی ملکی تپه کبودی" فرمانده گردان 153، سردار شهید "هادی فضلی" فرمانده اطلاعات عملیات تیپ کربلا (لشکر 32) و شهیدان "رمضان مصباحی" و "محمد شیخ بابایی" معاونین گردان 157 لشکر 32 انصار الحسین(ع) را نام برد.

منافقین در این عملیات از حمایت گسترده رژیم بعثی عراق برخوردار و بهره‌مند بودند، اما با این وجود عملیات در همان روزهای نخست با مقاومت رزمندگان لشکر 32 انصارالحسین(ع) مواجه شدند.

شکست منافقین در این عملیات، ضمن دامن زدن به اختلافات درون سازمانی، موجب انتقاد بسیاری از اعضا نسبت به استراتژی‌های نادرست و ناکارآمد رهبران سازمان و سرمنشاء بروز انشعاباتی در این گروهک تروریستی شد.

کد خبر 267599

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha