همشهری آنلاین: معاون مهندسی و امور یادمان های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس گفت:این مرکز علاوه بر تبیین نقش‌آفرینی یگان رزم استان، به لحاظ تبیین نقش و حضور روحانیت و زنان در دفاع مقدس، الگوی کشوری است.

دفاع مقدس

به گزارش ایسنا، سرتیپ دوم پاسدار محمد ناظر در حاشیه بازدید از روند ساخت مرکز فرهنگی انقلاب و دفاع مقدس قم با بیان اینکه موزه‌ها به لحاظ کارکرد، تعابیر گوناگونی از جمله موزه و یا باغ موزه دارند، گفت: در بنیاد حفظ آثار موزه به مرکز فرهنگی دفاع مقدس تعبیر می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه محتوای موزه‌های فعال دفاع مقدس در کشور راضی کننده نیست، گفت: با تشکیل کارگروه محتوایی در بنیاد به طور حتم تصمیمات اساسی را در ارتقای محتوای موزه‌ها اعمال خواهیم کرد و نهایت تلاش خود را در ارتقای محتوای آنها درشان فرهنگ عاشورایی هشت سال دفاع مقدس انجام می‌دهیم.

در بازدیدهای دوره‌ای که از مراکز فرهنگی دفاع مقدس در استانهای کشور انجام شده، به فراخور حال و هوای آن موزه و آن استان، تصمیماتی اتخاذ شده است.در برخی استان‌ها از فضای روباز موجود برای استقرار، ساخت و نمایش آثار واقعی باقیمانده از جنگ استفاده می‌کنند که مجموعه باغ موزه دفاع‌مقدس را تشکیل می‌دهد، ضمن آنکه در گالری‌ها نیز علاوه بر آن، اقدامات محتوایی به شکل نرم‌افزار و دیجیتال در راستای حفظ ارزش‌های دفاع مقدس انجام می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش،به اهمیت ورود فناوری دیجیتال در مراکز فرهنگی دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: روز به روز ضرورت استفاده از این فناوری در موزه‌ها و مراکز فرهنگی دفاع مقدس در کشور محسوس‌تر می‌شود.

ناظر در خصوص علت توجه به رویکرد استفاده از فناوری دیجیتال در موزه‌ها اظهار کرد: این مراکز ارزشی نباید برای بازدید کننده و مخاطب، خسته کننده، یکنواخت و کسالت‌آور باشد و پویایی و نوآوری در بازگویی وقایع با حفظ اصالت و صحت آن، باعث رغبت و تمایل بیشتر بازدیدکنندگان می‌شود.

وی ایجاد ارتباط با مخاطبان جوان و نوجوان و نسل‌های آینده را ضرورت دیگری بر استفاده از فناوری دیجیتال برشمرد و افزود: مخاطبان سال‌های آینده کسانی هستند که هیچ آثاری از جنگ را ندیده و نشنیده و یا نخوانده اند و روایت جنگ به زبان دیجیتال و نرم‌افزاری، نوآوری، جذابیت و انتقال فرهنگ دفاع مقدس را توامان در خود خواهد داشت.

ناظر، تشکیل گروه محتوایی در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس را اقدامی ارزشمند خواند و افزود: دراین گروه متخصصانی ماهر، صاحبنظر و مجرب در زمینه‌هایی همچون معماری، طراحی و هنر از بنیاد حضور دارند و با تشکیل جلسه‌های منظم، کار محتوایی و ریشه‌ای در موزه‌ها را پیگیری می‌کنند.

وی به راه‌اندازی و تشکیل سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: این مجموعه نیز همانند سازمان روحانیت، زنان، سینمایی و ادبیات موظف شده است تمامی اسناد و مدارک مربوط به دفاع مقدس از حضور و نقش‌آفرینی نیروهای مسلح و یگان‌های رزم استانهای کشور و مجموعه سازمان‌ها و نهادها در آن دوران را جمع‌آوری کند.

ناظر با اشاره به سفر سال‌های اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی به قم گفت: به دلیل خاستگاه مهم قم در پیروزی انقلاب اسلامی، ایشان بر راه‌اندازی موزه انقلاب و دفاع مقدس تاکید فرمودند که خود این موضوع، از جهت تبیین نقش روحانیت در دوران انقلاب، نقشی الگویی و محوری در کشور دارد.

وی بر حضور و نقش موثر استانداری، شهرداری، نیروهای مسلح و سایر سازمان‌ها و نهادهای استان قم در ساخت و تکمیل مرکز فرهنگی انقلاب و دفاع مقدس تاکید کرد و اظهار امیدواری کرد که با تخصیص بودجه‌ پیش‌بینی شده، بتوانیم به نحو احسن مرکز نمونه‌ای را به جهت معرفی و تبیین یگان رزم و نقش رزمندگان استان و همچنین نقش اساسی روحانیت و زنان درانقلاب اسلامی و دفاع مقدس به معرض نمایش بگذاریم.

وی نقش اساسی روحانیت در شکل‌گیری، تداوم و حصول پیروزی انقلاب را نقشی ماندگار و اساسی توصیف کرد و افزود: روحانیت همواره پیشتاز مردم عزیز بوده اند به ویژه وجود خیل عظیمی از شهدای عزیز روحانیت در انقلاب و دوران دفاع مقدس، سند مهمی بر این موضوع است که باید در مرکز فرهنگی انقلاب و دفاع مقدس استان قم به طور الگویی و محوری تبیین و عرضه شود.

کد خبر 272248

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha