دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: حیدرالعبادی با نزدیک شدن به پایان مهلت قانونی نخست وزیر عراق برای معرفی کابینه خود، فهرست دولت خود را بدون مشخص شدن سرنوشت وزارتخانه‌های دفاع و کشور به پارلمان داد.

معرفی دولت جدید عراق به پارلمان

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، در حالی که برخی رسانه‌های داخلی عراق اعلام کرده‌اند که جلسه پارلمان برای رای اعتماد به کابینه حیدرالعبادی، نخست وزیر مکلف این کشور شامگاه امروز برگزار خواهد شد، منابعی در پارلمان عراق اعلام کردند که نشست رای اعتماد به کابینه العبادی به روز سه شنبه موکول شده است.

یکی از نمایندگان پارلمان عراق نیز در این باره گفت که به دلیل عدم صلاحیت برخی وزرای پیشنهادی عبادی جلسه رای اعتماد به کابینه امروز برگزار نخواهد شد.

حیدرالعبادی عصر روز یکشنبه در نامه‌ای به فواد معصوم، رئیس جمهوری عراق و سلیم الجبوری، رئیس پارلمان این کشور اعلام کرد که کار انتخاب وزرا و تدوین لیست وزاری کابینه به اتمام رسیده و فهرستی از اسامی وزرای پیشنهادی را به رئیس جمهوری و رئیس پارلمان معرفی کرد.

منابعی در پارلمان عراق نیز با تایید دریافت لیست نهایی کابینه العبادی اعلام کردند که رئیس پارلمان هنوز رزومه کاری وزرای پیشنهادی را دریافت نکرده و قرار است امروز (دوشنبه) کابینه در پارلمان عراق به رای گذاشته شود.

بنا به گفته منبع مذکور در لیست پیشنهادی حیدرالعبادی، وزارت خارجه به حسین شهرستانی، از رهبران ائتلاف ملی واگذار شده و در مقابل کردها روژنوری شاویس را نامزد وزارت دارایی کرده‌اند.

براین اساس وزارتخانه‌های برنامه‌ریزی، محیط زیست، کشاورزی، صنعت و فرهنگ و آموزش عالی نیز که وزارتخانه‌های غیر راهبردی محسوب می‌شوند به ائتلاف نیروهای ملی که در بردارنده گروه‌های سنی عراق است، داده شده است. وزارتخانه‌های آب و گردشگری نیز به کردها واگذار شده است.

هنوز تکلیف وزارتخانه‌های راهبردی دفاع، نفت و کشور که همواره در عراق مورد بحث و جدل بوده مشخص نیست. کردها پیشتر پیشنهاد داده بودند که حاضرند در مقابل واگذاری وزارت خارجه به ائتلاف شیعیان یا گروه‌های سنی، کرسی وزارت نفت را در اختیار بگیرند.

این اخبار در حالی منتشر شده که هوشیار زیباری، ‌وزیر امور خارجه پیشین عراق اعلام کرده که کردها هنوز موضع نهایی خود در قبال کابینه پیشنهادی العبادی را اعلام نکرده‌اند و امروز در نشستی در شهر سلیمانیه این موضوع را بررسی کرده و نظر نهایی خود را اعلام می‌کنند.

کد خبر 271311

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha