محمد باریکانی: سازمان میراث فرهنگی در تلاش برای سوارشدن به واگن‌های قطار توسعه و رفتن به لکوموتیو اصلی قطار در حال حرکت توسعه کشور است؛ مسافری که تا پیش از برنامه ششم توسعه و به گفته سیدمحمد بهشتی یا اجازه سوار شدن‌ او به این قطار را نداده‌اند یا او را از قطار پیاده کرده‌اند و یا از برنامه نخست توسعه در کشور همیشه آویزان این قطار بوده است.

تلاش میراث فرهنگی برای حضور مؤثر در برنامه ششم توسعه

 اين تصميم در سمينار ترسيم افق كاري سازمان ميراث فرهنگي در برنامه ششم توسعه در ارگ آزادي عنوان شد؛ درست در جايي كه معاون صنايع‌دستي سازمان ميراث فرهنگي از بي‌توجهي‌هاي معاونت‌هاي مختلف سازمان ميراث فرهنگي و دولت به بخش صنايع‌دستي گلايه كرد.

سيدمحمد بهشتي، رئيس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي كه چندين دوره رياست سازمان ميراث فرهنگي را برعهده داشت، در اين نشست، برنامه‌هاي توسعه در كشور را به قطاري تشبيه كرد كه سازمان ميراث فرهنگي تاكنون در آن جايي نداشته است.

سازمان ميراث فرهنگي در حالي در تلاش براي تبديل‌شدن به يك عضو لكوموتيو كشنده قطار توسعه در كشور است كه هنوز مشخص نيست برنامه ششم توسعه در ايران اجازه ورود اين مسافر جديد به واگن‌هاي اين قطار را خواهد داد؟

سيدمحمد بهشتي معتقد است كه سازمان ميراث فرهنگي در برنامه ششم توسعه سوار اين قطار مي‌شود چون با فهمي كه از رابطه توسعه و ميراث فرهنگي به‌وجود آمده، بليت قطار توسعه براي سازمان ميراث فرهنگي رزرو شده است.

رئيس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي اما توصيف جالبي از انتظار دولت از بخش گردشگري كشور نيز دارد كه البته خواندني است.

بهشتي بخش گردشگري در سازمان ميراث فرهنگي را به گوسفندي تشبيه مي‌كند كه هرگاه دولت‌ها در ايران فقير مي‌شوند، به ياد اين بخش مي‌افتند و سهم اين بخش در توسعه اقتصادي را مطالبه مي‌كنند. او مي‌گويد: دولت‌ها بدون آنكه به اين گوسفند علف داده باشند، دنبه‌اش را مطالبه كنند.

مسافر بي‌بضاعت قطار توسعه

اينكه سازمان ميراث فرهنگي در برنامه ششم توسعه در كدام واگن قطار توسعه كشور جاي بگيرد يا آنكه حتي بتواند در لكوموتيو كشنده اين قطار بنشيند و نقشي مهم در توسعه كشور ايفا كند، به يك باور جمعي در كشور نياز دارد؛ باوري كه لااقل به گفته بهمن نامور مطلق معاون صنايع‌دستي ايران تاكنون در بخش صنايع‌دستي كشور ايجاد نشده است.

نامور مطلق در حضور مسعود سلطاني‌فر از بي‌توجهي ديگر معاونت‌هاي سازمان ميراث فرهنگي به بخش صنايع‌دستي خبر داد تا جايي كه ناگزير اين بخش را به فرزند كوچك يك خانواده تشبيه كرد كه دچار عقده ديده‌نشدن است. نامور مطلق با اشاره به نياز مبرم معاونت صنايع‌دستي براي بيمه فوري چندين هزار هنرمند صنايع‌دستي كشور كه اگر در آينده نزديك بيمه نشوند از كل چرخه بيمه خارج خواهند شد، گفت: در مورد صنايع‌دستي دچار تناقض جدي هستيم. ايران جزو 3قطب بزرگ صنايع‌دستي جهان است اما كارگاه‌هاي صنايع‌دستي كشور شرايط مناسبي ندارند.

او حتي گفت كه اگر در برخي رشته‌هاي صنايع‌دستي توجه فوري انجام نشود، ممكن است آن رشته براي هميشه از دست برود. مرتضي رحماني‌موحد، معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي نيز از نبود برنامه مشخص در حوزه گردشگري و ضرورت قرار گرفتن تمامي بخش‌هاي مرتبط با گردشگري كشور زير چتر واحد خبر مي‌دهد كه به گفته او تلاش‌ها براي تدوين اين برنامه آغاز شده است. به گفته رحماني موحد، گردشگري به مديريت فرابخشي نياز دارد و نبود قانون جامع ملي در اين حوزه نيز تبديل به موضوع مهم اين بخش شده است.

مسافر VIP قطار توسعه

اظهارات معاونان سازمان ميراث فرهنگي روي ريل قطار توسعه كشور در حالي مطرح مي‌شود كه رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري از حضور نمايندگان اين سازمان در كميته‌هاي تدوين برنامه ششم توسعه در حوزه‌هاي فرهنگي و اقتصادي خبر داده و گفته است: طرح جامع گردشگري با برش استاني به‌عنوان بخش جدايي‌ناپذير از طرح جامع گردشگري كشور تهيه مي‌شود. به گفته سلطاني‌فر، سازمان ميراث‌فرهنگي با سرعت بيشتري نسبت به ساير دستگاه‌ها، سازماندهي خود را براي حضور در مراحل منتهي به برنامه ششم توسعه كشور آغاز كرده است.

او گفت: تاكنون با هيچ‌يك از موارد مرتبط با سازمان ميراث‌فرهنگي كه در كميسيون‌هاي دولت مطرح شده مخالفت نشده است. او همچنين از نشست‌هاي تأثيرگذار با مسئولان معاونت راهبردي رئيس‌جمهور خبر داد تا جايگاه سازمان ميراث فرهنگي در نظام اجرايي كشور در 2حوزه فرهنگ و اقتصاد پررنگ شود.

سلطاني‌فر اما خبر جديد ديگري اعلام كرد. او گفت: شوراي‌عالي سازمان ميراث فرهنگي به رياست رئيس‌جمهور يا معاون اول رئيس‌جمهور طي يك‌ماه آينده تشكيل مي‌شود.

 

کد خبر 270823

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha