به‌زودی و با حرکت نخستین کاروان، اعزام ۶۴هزار زائر ایرانی به سرزمین وحی برای انجام مناسک حج تمتع آغاز می‌شود.

حج

برخلاف حج عمره كه ممكن است براي عده‌اي دومين يا حتي چندمين تجربه باشد، بيشتر مسافران حج تمتع نخستين و شايد آخرين سفرشان باشد. در سفري كه نخستين تجربه است، حتما توصيه‌هايي را بايد مورد توجه داشت. بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت براي رفاه زائران و انجام هر چه بهتر مناسك تمتع توصيه‌هايي دارند كه توجه به آنها مقدمه سفري خوب و حجي مقبول خواهد بود.

حضور در فرودگاه

زائران بايد تا 4-3ساعت پيش از پرواز در فرودگاه حاضر شوند. امسال زائران استان‌هاي تهران، البرز، قم، قزوين، لرستان و سمنان از فرودگاه بين‌المللي امام خميني به عربستان اعزام مي‌شوند. رئيس سازمان حج و زيارت دراين باره به همشهري مي‌گويد: براي جلوگيري از ترافيك سنگين در مسيرهاي منتهي به فرودگاه و ظرفيت سالن حجاج فرودگاه امام بهتر است بدرقه زائران در حسينيه‌ها و مساجد انجام شود و بدرقه‌كنندگان از همراهي زائران تا فرودگاه جداً خودداري كنند.

سعيد اوحدي با اشاره به اينكه بازرسي دقيق بار زائر از سوي ارگان‌هاي ذي‌ربط با دقت تمام انجام مي‌شود، تأكيد مي‌كند: كشف مواد‌مخدر به هر ميزان در مبادي خروجي كشور و فرودگاه‌ها قطعاً مانع سفر زائران مي‌شود و هيچ‌گونه چشم‌پوشي دراين باره نداريم. همچنين براساس مقررات عربستان كشف مواد‌مخدر از زائران بازداشت‌هاي طولاني مدت و مجازات‌هاي سخت به‌دنبال دارد. او از زائران مي‌خواهد تا در فرودگاه‌ها از دريافت بار ديگران به‌دليل اينكه ممكن است اشياي ممنوعه يا مواد‌مخدر در آن جاسازي شده باشد جداً خودداري كنند چون درصورت كشف اين موارد، فردي كه بار همراه دارد مقصر است.

زائران نبايد گذرنامه، اشياي قيمتي، مدارك و پول خود را در چمدان‌هاي تحويلي به بار قرار دهند و توجه داشته باشند شركت‌هاي هواپيمايي در قبال مفقود شدن آنها مسئوليتي ندارند. زائران علاوه بر گذرنامه و بليت، لازم است كارت مربوط به تزريق واكسن و بررسي وضعيت جسماني و سلامتي‌شان را همراه داشته باشند. فراموش نكنيد همراه داشتن كارت شناسايي در طول سفر حج الزامي است.

ورود به عربستان

باعنايت به قوانين و مقررات امنيتي عربستان، به هنگام ورود در فرودگاه‌هاي عربستان (جده يا مدينه‌منوره) انگشت‌نگاري و تصويربرداري از چهره مسافران كاري معمول و رايج است. رئيس سازمان حج و زيارت از زائران مي‌خواهد تا نسبت به اين مسئله هيچ‌گونه حساسيتي نشان ندهند. اوحدي به زائران يادآور مي‌شود كه هنگام سوار شدن به اتوبوس در فرودگاه جده يا مدينه، شماره اتوبوس‌شان را به ياد داشته باشند و درصورت گم شدن يا بروز هرگونه تأخير، در فرودگاه به دفتر ستاد حج مستقر در فرودگاه جده يا مدينه مراجعه كنند. قرار ندادن پول و اشياي قيمتي خود را در ساك، محافظت از پول و گذرنامه مخصوصا در مكان‌هاي شلوغ مانند ميقات‌ها، هتل‌ها، مشاعر، خيابان‌ها و هنگام طواف؛عبور از محل‌هاي خط‌كشي و پرهيز از تماشاي نزاع‌هاي خياباني ديگر توصيه‌هاي رئيس سازمان حج و زيارت به زائران است.

توصيه‌هاي مهم در شهرهاي مقدسه

مدير آموزش معاونت فرهنگي بعثه مقام معظم رهبري نيز در گفت‌وگو با همشهري به زائران توصيه مي‌كند از توزيع هرگونه كتاب، نشريه، دعا و امثال آنها در حرمين شريفين، نگاه غضبناك، بحث و مشاجره با مأمورين سعودي، خواندن نماز فرادا در هنگام برگزاري نماز جماعت در حرمين شريفين در شهرهاي مدينه منوره و مكه مكرمه پرهيز كنند.

حجت‌الاسلام حميد احمدي، از زائران مي‌خواهد تا درباره برخي احكام خاص نمازهاي جماعت اهل سنت اطلاعات لازم را كسب كرده و هنگام اقامه نماز يا اوقات نزديك به وقت نماز از خروج از مسجد النبي(ص)، يا مسجد‌الحرام جداً خودداري كنند. پرهيز از عكسبرداري و فيلمبرداري به هنگام اقامه نماز، سجده بر مهر، گذاشتن قرآن روي زمين، بريدن يا كشيدن نخ پرده كعبه و مكالمه با تلفن همراه هنگام برگزاري نماز جماعت و پرهيز از بوسيدن و تبرك جستن به در و ديوار و آستان مقدس حرم شريف نبوي(ص) و مرقدهاي مطهر ائمه مظلوم بقيع(ع)، هم ديگر توصيه‌هاي او به زائران است.

احمدي به حجاج ايراني توصيه مي‌كند از توزيع نذورات (حتي دادن يك شكلات به كودكان)، ورود غيرمجاز به طبقات برج ساعت كه در كنار مسجدالحرام واقع شده خوداري كرده و هنگام مناسك زائران از برداشتن پول، گوشي يا هر شيء متعلق به ديگران از روي زمين به‌ويژه هنگام طواف جدا خودداري كنند. تلصيق از مواردي است كه مأموران سعودي با آن به‌شدت برخورد مي‌كنند، زائران مرد بايد در هنگام طواف مراقب باشند تا حتي‌المقدور بدن آنان با بانواني كه جلوي آنان قرار مي‌گيرند تماس پيدا نكند. معمولا دستگيري به اين اتهام در كنار حجرالاسود كه از شلوغي خاصي برخوردار است اتفاق مي‌افتد و اثبات اينكه شما محرم خود را براي استلام حجرالاسود همراهي ‌كرده‌ايد، امري دشوار است.

پرهيز از بحث‌هاي بيهوده

مدير آموزش معاونت فرهنگي بعثه مقام معظم رهبري در امور حج و زيارت با اشاره به تبليغات گسترده وهابيت در حرمين شريفين به‌ويژه در اطراف بقيع و ايجاد شبهه براي زائرين، از حجاج ايراني خواست تا با ماموراني كه در بقيع هستند وارد بحث و مجادله نشوند. حجت‌الاسلام حميدي به زائران توصيه كرد از انداختن عريضه، برداشتن خاك، بستن نخ به پنجره‌هاي بقيع، سخن گفتن با صداي بلند، بلند خواندن زيارتنامه، گرفتن كتاب‌ها و ادعيه كه از طرف مبلغان سعودي توزيع مي‌شود، جدّاً خودداري كنند تا ضمن حفظ آرامش خود، موجب تحريك مأموران سعودي نشوند.

 

کد خبر 270739

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha