سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: نقاشی‌های کودکانه که دیوار اتاق‌های کودکان را پوشانده‌اند،‌ حاوی علائم ارزشمندی هستند که می‌توان براساس آنها نبوغ و هوش کودک را پیش‌بینی کرد.

براساس گزارش ميل‌آنلاين، دانشمندان دريافته‌اند نبوغ هنري در سال‌هاي اوليه زندگي شاخصي براي هوشمندي در سال‌هاي بعدي زندگي به‌شمار مي‌رود، و برهمين اساس مي‌توان با توجه بيشتر به جزئيات نقاشي‌هاي كودكانه،‌ميزان هوش آنها را محاسبه كرد.

براساس تحقيقي جديد، كودكاني كه مي‌توانند از سن چهار سالگي يك انسان را به تصوير بكشند، در سنين نوجواني بسيار باهوش‌تر از ديگر كودكان خواهند‌بود. روانشناسان دانشگاه كينگ با مطالعه روي نقاشي‌هاي بيش از 15 هزار كودك چهارساله دريافتند كودكاني كه مهارت بيشتري در نقاشي دارند، چند دهه بعد در انجام تست‌هاي هوش موفق‌تر عمل مي‌كنند.

نقاشی

اين تحقيق كه روي هفت‌هزار و 750 جفت دوقلوي همسان و ناهمسان انجام گرفته‌است،‌همچنين ميام ژنتيك و استعداد هنري كودكان ارتباط محسوسي كشف كرده‌است. براساس نتايج به‌دست آمده، دوقلوهاي همسان نسبت به جفت‌هاي ناهمسان از توانايي بالاتري در كشيدن نقاشي‌هايي با كيفيت مشابه برخوردارند.

به گفته محققان نتايج تحقيق نشان از وجود ارتباط ميان توانايي نقاشي كشيدن در سن چهار سالگي و باهوش شدن در سنين نوجواني و جواني دارد.

با اين‌همه كودكاني كه در نقاشي ضعيف هستند،‌لزوما در نوجواني كند‌ذهن نخواهند بود زيرا هوش و استعداد تحت تاثير عوامل زيادي از قبيل محيط و خصوصيات ژنتيكي قرار دارند.

در اين تحقيق از كودكان 4 ساله درخواست مي‌شد تصوير يك كودك را بكشند. هر نقاشي متناسب با وجود عناصري مانند سر، بيني، گوش‌ها، مو، بدن و بازوها از 0 تا 12 امتياز مي‌گرفت. سيستم امتياز دهي به خصوصياتي مانند تناسب بخش‌هاي مختلف نقاشي با يكديگر امتيازي نمي‌داد، اما جزئياتي مانند لباس امتياز داشتند. در نهايت از كودكان تست‌هاي هوش كلامي و كتبي گرفته مي‌شد و پس از 10 سال كودكان كه ديگر نوجوان شده‌اند،‌ تست هوش ديگري را پشت سر گذاشتند.

براساس اين تحقيق محققان توانستند ميان امتياز نقاشي‌ها و دو سري از امتياز‌هاي تست‌هاي هوش ارتباطي بيابند. به گفته آنها هيچ مدركي وجود ندارد كه ثابت كند نقاشي كودك را باهوش‌تر مي‌كند،‌اما نقاشي مي‌تواند كودك را نسبت به محيط اطرافش هوشيارتر و دقيق‌تر سازد.

کد خبر 269326

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha