سه‌شنبه ۳ تیر ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: تابلویی از مجموعه «نیلوفرهای آبی» کلود مونه به قیمت ۵۴ میلیون دلار در حراجی «ساتبی» به فروش رسید.

نقاشی

به گزارش ایسنا به نقل از بانكوك پست، ‌شعبه لندن حراجی «ساتبی» روز دوشنبه نقاشی «نیلوفرهای آبی» از مجموعه‌های ماندگار کلود مونه، هنرمند برجسته‌ فرانسوی را به قیمت 54 میلیون دلار چوب حراج زد و رکورد دومین اثر گرانقیمت مونه در این حراجی را به ثبت رساند.

این اثر هنری در سال 1906 توسط استاد امپرسیونیست فرانسه کشیده شده است.

«نیلوفرهای آبی» زمانی متعلق به یک دلال هنری اهل فرانسه بود و در موزه‌ها و گالری‌های مهم جهان از جمله موزه هنرهای مدرن نیویورک و موزه‌ی ملی هنرهای مدرن پاریس به نمایش درآمده است.

مجموعه «برکه نیلوفرهای آبی» مونه همچنان رکورددار گرانقیمت‌ترین نقاشی این هنرمند است. این اثر در سال 2008 به قیمت 80 میلیون و 300 هزار دلار در «کریستی» لندن خریداری شد.

مجموعه «نیلوفرهای آبی» که مونه دهه‌های پایانی عمرش را برای خلق آن صرف کرد، شامل 250 نقاشی رنگ‌ و روغن می‌شود و از شهرت جهانی برخوردار است.

این نقاشی‌ها تاثیر به‌سزایی در تکامل هنر مدرن داشته‌اند و شاهکار استاد سبک امپرسیونیسم فرانسه به حساب می‌آیند.

«نیلوفرهای آبی» که در برکه‌ باغی متعلق به«کلود مونه» رشد یافته بودند، برای 11 سال حرفه‌ هنری این نقاش معروف را به خود اختصاص داده بودند.

وی تا زمان مرگ‌اش در سال 1926، از هیچ مدل دیگری به غیر از نیلوفرهای باغ‌اش استفاده نکرد و در این مدت 41 تابلو از این گل‌ها کشید.

پس از درگذشت او، 22 تابلو از این آثار امپرسیونیستی به عنوان هدیه به مردم فرانسه به موزه‌ «نارنجستان» اهدا شد و باقی این نقاشی‌ها در استودیوی خصوصی او باقی ماند تا این‌که پسرش در دهه‌ 1950 آن‌ها به فروش رسانید.

یکی از موزه‌های خریدار «نیلوفرهای آبی» موزه‌ «نلسون» بود. بخش سمت راست این نقاشی سه‌تکه در دست موزه‌ «نلسون» بود، بخش وسطی آن توسط موزه‌ هنری «سن لوییز» خریداری شد و موزه‌ «کلولند» بخش سمت چپ آن را خرید.

کلود مونه بنیانگذار سبک امپرسیونیسم در نقاشی فرانسوی بود.

اصطلاح امپرسیونیسم از یکی از نقاشی‌های او با عنوان «امپرسیون» نشات گرفته است. وی از سال 1914 به بعد در دوره‌ای طولانی به کشیدن چنین تابلوهایی پرداخت.

در 1921 مجموعه‌ای از کارهایش مورد قبول دولت واقع گردید و موزه‌ «نارنجستان» پاریس برای نگهداری آن‌ها بازسازی شد.

مونه مهمترین نماینده‌ امپرسیونیسم به شمار می‌رود. آثار زیادی از وی به جای مانده است و در بسیاری از نگارخانه‌های مهم دنیا از آن‌ها نگهداری می‌شود.

کد خبر 263649

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha