دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: نوروپاتی خودمختار دیابتی عارضه‌ای است که در هر دو نوع دیابت ممکن است رخ دهد و باعث اختلال کارکرد دستگاه عصبی خودمختار یا اتونومیک که دستگاه گوارش، قلب و سایر اندام‌های حیاتی را کنترل می‌کنند، می‌شود.

pupillometer

به گزارش گیزمگ معمولا پزشکان برای شناسایی نوروپاتی خودمختار به تغییرات در سرعت گوارش، ضربان قلب و فشار خون توجه می‌کنند. اما به گفته دانشمندان در دانشگاه ملی چایو- تونگ و دانشگاه ملی تایوان در هنگامی که چنین علائمی بروز کند، از قبل آسیب قابل‌ملاحظه‌ای به اعصاب و اندام‌ها وارد آمده است.

آنها در عوض از یک وسیله پوشیدنی کوچک استفاده می‌کنند که روی یک عینک سوار می‌شود و تغییرات در اندازه مردمک بیماران مبتلا به دیابت در طول یک دوره زمانی یک و نیم ساعته در مطب دکتر پایش می‌کند.

این دستگاه مردمک‌سنج با تاباندن نورهای چهار رنگ (سفید، سرخ، سبز و آبی) به مردمک، نور بازتاب یافته از چشم را تجزیه و تحلیل می‌کند. این دستگاه ۱۰ پارامتر مربوط به قطر مردمک و زمان پاسخ آن را اندازه می‌گیرد. پنج تا از این پارامترها بوسیله نوروپاتی خودمختار دیابتی تحت تاثیر قرار می‌گیرند، چرا که عضلات حلقوی و شعاعی مردک در پاسخ پیام‌های عصبی شاخه‌های سمپاتیک و پاراسمپاتیک دستگاه عصبی خودمختار واکنش نشان می‌دهند.

این دانشمندان مدعی هستند که با این وسیله ارزان و قابل حمل می‌توان این عارضه دیابت را به طور زودرس تشخیص دهد. در حال حاضر نمونه ابتدایی این وسیله ساخته شده است و کارآیی آن باید در کارآزمایی‌های بالینی ثابت شود.

کد خبر 268544

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha