الناز عباسیان: بیشتر افراد وقتی پا به سن میگذارند، از جامعه و فعالیت‌های اجتماعی فاصله می‌گیرند.

خانه نشین میشوند و خود را بازنشسته از زندگی و کار و تلاش می پندارند. همین موضوع باعث بروز افسردگی و بیماریهای جسمانی در آنها می شوند، اما عده ای هم هستند که بالا رفتن سن برای آنها نه تنها معنای پیری و بازنشستگی ندارد، بلکه با توان بیشتر و چشمگیرتر از گذشته فعالیت میکنند. خانم «مهرانگیز پاشانسب» از جمله سالمندانی است که دهه 50 عمرش را به پایان رسانده، اما هنوز هم احساس جوانی و سرزندگی میکند. این هفته پای صحبت های این سالمند با تجربه محله شریعتی نشستیم و از تجربیاتش شنیدیم.

همسایه های ما همتا ندارند

مهرانگیز خانم که بیشتر اهل محل او را به نام مهری خانم می شناسند، از همسایه ها بسیار راضی است و میگوید: «به جرئت میتوانم بگویم که مثل همسایه های ما در تهران پیدا نمیشود. اهالی کوچه ما مهربان و خونگرم هستند و اگر مشکلی برای کسی به وجود بیاید، قبل از اهل فامیل به داد همدیگر میرسند.»او از اتفاقات زیبایی که درعالم همسایگی میافتد تعریف میکند و میگوید: «با خانم هایی که در این کوچه زندگی میکنند، دورهم جمع می شویم و سبزی، لوبیا سبز، باقالی و... پاک میکنیم. اینطوری زحمت کار کمتر و روحیه ما شاد میشود. هردفعه نوبت یک خانه است و با همدیگر به خانم خانه در کارها کمک میکنیم.»پاشانسب در ادامه به تأثیر روابط خوب همسایه ها در زندگی و روحیه افراد اشاره میکند و میگوید: «یکی از دلایل افسردگی افراد در جامعه امروزی این است که روابط فامیلی به ویژه رفت و آمد آنها با همسایه ها کمرنگ شده است و خود را محدود به خانه و کار کردهاند. دوستی و رفت و آمد با همسایه ها، روحیه افراد را شاد میکند و به نظر من، یک همسایه خوب میتواند جای 10 نفر از فامیل را بگیرد.»

تربیت بچه ها و تأکید بر لقمه حلال

مهری خانم مادر 4 فرزند است. 2 پسر و 2 دختر دارد که همگی ازدواج کرده اند. وی درباره فرزندانش میگوید: «خواست خدا این بود که همه فرزندانم دور از خانه ما زندگی کنند. یکی از دخترانم در شهرستان چالوس و دیگری در شهریار زندگی میکند، اما مرتب به من و پدرشان سر میزنند و نمیگذارند احساس تنهایی کنیم. خوشبختانه 5 نوه زیبا و دوست داشتنی هم دارم که وقتی آنها را میبینم، جان دوباره میگیرم.»وی درباره تربیت فرزندانش میگوید: «یکی از چیزهایی که در تربیت فرزندانم برای من مهم بود، توجه به حلال و حرام بود. مثلاً وقتی بچه هایم کوچک بودند و به مدرسه میرفتند، همیشه به آنها تأکید میکردم که حتی یک پاک کن کوچک هم نباید از اموال دوستشان به خانه بیاورند. مدام تأثیر مال حرام در زندگی را برای آنها گوشزد میکردم و خوشبختانه، حالا نه تنها خودشان به این موضوع توجه خاص دارند، بلکه به فرزندانشان هم تأکید میکنند.»

سالمند همه فن حریف!

پاشانسب از جمله سالمندان محله است که وقت بیکاری ندارد و تمام ساعت روز درحال تلاش و فعالیت است. هر روز صبح بعد از خواندن نماز صبح برای ورزش به بوستان میرود و بعد از یک ساعت پیاده روی، نان تازه برای صبحانه میخرد و به خانه میآید. بعد از آماده کردن صبحانه برای خود و همسرش، به وضعیت خانه سرکشی و ناهار را آماده میکند. بعد از صرف ناهار به مجالس قرآنی و مذهبی میرود و آنجا آموزش قرآن و احکام میبیند. او در این باره میگوید: «بهترین لحظه زندگی من، حضور در مجالس مذهبی است. همیشه در برنامه های مذهبی، اهالی محل و همسایه ها را به ذکر صلوات با صدای بلند دعوت میکنم و بعد از مداحی ها دعای آخر مجلس را میخوانم.»سوراخ کردن گوش دخترخانمها، از مهارتهای مهری خانم است. او در اینباره میگوید: «از خدا بیامرز مادرم نحوه سوراخ کردن گوش نوزادان و حتی خانمها را یاد گرفتم و حالا سالهاست که این کار را با رعایت اصول بهداشتی انجام میدهم.»او همچنین تزریق آمپول و سرم را به خوبی آموخته و برای همسایه ها انجام میدهد. پاشانسب درباره فعالیت هایش میگوید: «گرچه سواد ندارم، اما دوست دارم هرکاری را یاد بگیرم و برای خدمت به مردم استفاده کنم.»

پیاده روی و ورزش برای رهایی از بیماری

چندسالی است که مهری خانم دچار بیماری دیابت شده، اما معتقد است که این بیماری را مهار کرده است. وی میگوید: «دکتر همیشه به من میگویدای کاش همه دیابتی ها مثل تو اراده داشتند و میتوانستند از خوردن بعضی غذاها پرهیز کنند. از زمانی که متوجه شدم دیابت دارم، شروع به ورزش و پیاده روی کردم تا این بیماری دست از سر من بردارد. مواد غذایی مضر را از سفره روزانه ام جدا کردم و خوشبختانه توانسته ام دیابت را تا حدی مهار کنم.»او در ادامه میگوید: «خیلی از افراد مبتلا به دیابت به خاطر عدم رعایت رژیم غذایی مبتلا به دهها مریضی دیگر مثل زخم پا، نارسایی کلیه و قلب، مشکلات بینایی و... میشوند. به عقیده من، دیابت بیماری قابل کنترلی است و نباید از آن ترسید. با رعایت رژیم غذایی و ورزش، افراد دیابتی میتوانند مثل دیگران زندگی کرده و از سلامتی بهره مند شوند.» این سالمند محله شریعتی در پایان از تأثیر دعا و نیایش در بهبودی بیماریها و بهتر شدن روحیه بیماران صحبت میکند و می افزاید: «مدتی بیماری سختی داشتم که با توسل به شهدا و خواندن زیارت عاشورا، خداوند شفا داد. به همین خاطر، به همه سفارش میکنم که از معجزه زیارت عاشورا و صلوات غافل نشوند.»

کد خبر 247534

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز