همشهری آنلاین: در هر بار حملات نیروهای صهیونیستی به مردم فلسطین شهر غزه، بخشی از میراث فرهنگی و تاریخی این سرزمین توسط رژیم اسرائیل از بین می‌رود؛ میراث مادی و نامحسوسی که بهترین مدرک علیه هویت دروغین اسرائیل در این سرزمین هستند.

بمباران

به گزارش ایسنا، وزارت گردشگری و حفاظت از آثار باستانی اسرائیل در گزارش روز پنجشنبه خود از تخریب کامل 15 موقعیت تاریخی و توریستی شهر غزه در اثر بمباران مستقیم هواپیماهای جنگی ارتش اسرائیل خبر داد.

شبکه «العربی الجدید» که به نسخه‌ای از این گزارش دست یافته‌ اعلام کرد: این 15 موقعیت تاریخی پیش از این در لیست اولیه میراث جهانی به ثبت رسیده بود و در حال حاضر به شکل کامل و عامدانه تخریب شده‌اند.

تپه «ام عامر» در «نصیرات»، مهم‌ترین موقعیت تاریخی - باستانی است که در اثر بمباران ارتش صهیونیستی تخریب شده است.

در این منطقه بقایای دیری از دوران بیزانس (قرن ششم میلادی) وجود داشت. این کنیسه که با نام «قدیس هیلاریون» شناخته می‌شود، در لیست مقدماتی میراث جهانی به ثبت رسیده بود.

بنای تاریخی عصر مملوکیان در تپه «منطار» که پیش از این در بمباران سال‌های 2008 و 2012 هم آسیب دیده بود‌، در کنار کینسه‌ «بیرفوریوس» عصر بیزانس و کنیسه تعمیدیون دچار تخریب شدند.

براساس گزارش وزارت گردشگری فلسطین؛ بمباران ارتش رژیم‌صهیونیستی در چندین موقعیت تاریخی از جمله «تپه السکن»، مهم‌ترین اثر تاریخی باقی مانده از عصر برنز واقع در شهر «الزهراء»، دادگاه مملوکیان‌، موقعیت کنیسه بیزانس و موزه‌ای در «جبالیا»، سنگ فرش موزائیکی کنیسه اصلان (بیزانس) و آرامگاه قربانیان جنگ جهانی دوم خسارت‌های زیادی را وارد کرد.

بر اساس این گزارش، گردشگری غزه با محاصره کامل شهر در هفت سال گذشته 80 درصد کاهش داشته و 20 درصد باقی مانده را گردشگران داخلی تشکیل می‌دهند.

پیش از سال 2007 درآمد گردشگری غزه در سال در حدود 150 تا 180 میلیون دلار بود و تعداد گردشگران به 100 هزار مسافر می‌رسید.

«منطقه البلاخیه» که قدیمی‌ترین بندر غزه محسوب می‌شود و قدمت آن به عصر آهن، روم، بیزانس و دوره اول اسلامی می‌رسد، تخریب شده است.

این موقعیت در لیست آثار معرفی شده برای ثبت جهانی بود و به دلیل تنوع جانوری و گیاهی یکی از مناطق طبیعی حفاظت شده غزه محسوب بود.

علاوه‌بر تخریب‌ها، سربازان اسرائیلی بسیاری از آثار تاریخی موید هویت عربی این سرزمین را هم به سرقت بردند.

از جمله کاشی‌کاری و موزاییک‌های کنیسه دوره بیزانس در تپه «بطشان» و هم چنین این رژیم آثار تاریخی تپه «رقیش» در «دیر البلح» را به موزه دانشگاه «بیرسبع» منتقل کرد.

کد خبر 268300

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha