همشهری آنلاین: فشار خون بالا که می‌تواند به عوارضی بسیار وخیم منجر شود، معمولا با داروها و تغییرات سبک زندگی کنترل می‌شود. اما در حدود ۳۵ درصد بیماران داروها در درازمدت نمی‌توانند فشار خون بالا را کنترل کنند.

chip۲

به گزارش گیزمگ به همین علت گروهی از پژوهشگرن در دانشگاه فرایبورگ در آلمان در حال ساختن یک کاف الکترونیک

کاشتنی هستند که ممکن است در آینده بوسیله آن بتوان فشار خون بالای مقاوم به درمان را با پالس‌های الکتریکی در گردن کنترل کرد.

این کاف در آزمایش‌ها بر روی موش‌ها در عصب واگ کاشته شده است. عصب واگ که از ساقه مغز تا قفسه سینه و شکم کشیده می‌شود و از گردن نیز می‌گذرد، سیگنال‌هایی را منتقل می‌کند که کارکردهای خودمختار بدنی مانند ضربان قلب، گوارش و تنفس را کنترل می‌کنند.

این کاف الکترونیک با استفاده از تکنیکی به نام BaroLoopTM می‌تواند تعیین کند که کدامیک از ۲۴ الکترود آن به رشته‌های عصبی مسئول انتقال سیگنال‌های فشار خون از مغز به قلب نزدیک‌تر هستند. سپس این دستگاه آن الکترود را فعال می‌کند تا به طور انتخابی فقط این رشته‌های عصبی را تحریک کند. در نتیجه این ابزار الکترونیکی می‌تواند سیگنال نادرست مغز را که باعث فشار خون بالا شده است، به اصطلاح «اوورایت» (overwrite) کند و فشار خون را پایین بیاورد.

از آنجایی که در این روند هیچ رشته عصبی دیگری تحریک نمی‌شود، کارکردهای بدنی دیگر تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد. در کارآزمایی این وسیله بر روی موش‌ها فشار خون میانگین این حیوانات تا ۳۰ درصد کاهش یافت، و در عین حال سرعت ضربان قلب و تنفس آنها عمدتا بدون تغییر ماند.

مدل ابتدایی این وسیله از سیم‌هایی استفاده می‌کند که به بیرون از بدن کشیده می‌شوند، اما این دانشمندان در کار کردن برای ساختن وسیله‌ای کاملا درون بدن کاشته شود.

با توجه به استانداردهای سختی که برای ایمنی چنین وسائلی وجود دارد، دست کم باید ۱۰ سالی را به انتظار ماند تا این وسیله در دسترس عمومی قرار گیرد.

نتایج پژوهش بر روی این وسیله در ژورنال مهندسی عصبی Journal of Neural Engineering منتشر شده است.

کد خبر 268270

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha