همشهری آنلاین: دریافت کم کلسیم خطر ابتلا به فشار خون را افزایش می‌دهد، مصرف روزانه ۲ تا ۳ واحد لبنیات کم چرب در برنامه غذایی ضروری است

کاهش مصرف کلسیم، افزایش دهنده خطر ابتلا به فشار خون

به گزارش ایرنا، دکتر مجید ملکی، استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: یکی از شایع‌ترین مشکلات کشورهای در حال توسعه فشارخون است که از آن به عنوان کشنده آرام و بی سرو صدا نام برده می‌شود.

وی اظهار داشت: ممکن است افراد مبتلا به پرفشاری خون سالیان طولانی را به آرامی سپری کنند اما در پایان با یک حمله قلبی ویا سکته جان خود را از دست بدهند.

به گفته وی فشار خون بالا عبارت از افزایش فشار وارده از جریان خون به دیواره رگ‌های خونی است.

به گفته وی، فشار خون به طور طبیعی در اثر استرس و فعالیت‌های بدنی بالا می‌رود، اما فردی که دچار بیماری فشار خون بالا است، هنگام استراحت نیز فشار خونش بالاتر از حد طبیعی است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران تغدیه صحیح در بیماران مبتلا به فشار خون را بسیار بااهمیت دانست و گفت :رژیم‌های نادرست غذایی، مصرف زیاد غذاهای چرب و پرنمک، بی تحرکی و زندگی ماشینی از جمله عوامل مستعد کننده برای ابتلا به بیماری پرفشاری خون است.

وی همچنین گفت: اگرپرفشاری خون درمان نشود منجر به ایجادنارسایی احتقانی قلب، نارسایی مزمن کلیوی وبیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.

به گفته این متخصص قلب و عروق فشار خون درمان خاصی ندارد اما پیشگیری و کنترل این بیماری بسیار اهمیت دارد و با استفاده از یک رژیم غذایی صحیح و اصلاح عادات غذایی نقش عمده‌ای در کنترل وپیشگیری از آن بسیار کمک کننده است.

وی رژیم غذایی غنی از میوه وسبزی را رژیم مناسب غذایی دانست و گفت: میوه و سبزی به طور طبیعی حاوی سدیم پایین‌تری نسبت به سایر مواد غذایی است و باعث دریافت سدیم و نمک بسیارکمتری می‌شود.

ملکی با بیان اینکه دریافت پایین سدیم منجربه کاهش فشارخون در افراد می‌شود، افزود: به افرادی که سابقه خانوادگی فشار خون دارند توصیه می‌شود از مصرف غذاهای شور و حاوی نمک بالا،انواع کنسروها،فست فودها، سوسیس ،کالباس ،ماهی دودی یا کنسروشده،خودداری و از آوردن نمک بر سر سفره خود پرهیز کنند.

وی با بیان اینکه مصرف پتاسیم (میوه و سبزی) نقش مهمی در درمان فشارخون داردگفت: مصرف موادغنی از پتاسیم یعنی میوه‌ها (موز، زرد آلو، پرتقال، انجیر،گریپ فروت، هلو، انگور)وسبزی‌ها (سیب زمینی، سیر،کلم ،بروکلی،کدوسبز،قارچ،گوجه فرنگی) می‌تواند نقش مهمی درکنترل پرفشاری خون داشته باشد.

ملکی همچنین گفت: مصرف منیزیوم ارتباط معکوسی با پرفشاری خون دارد. ازمنابع غنی منیزیوم می‌توان به غلات سبوس دار، آجیل، اسفناج و شیر اشاره کرد که باعث کاهش فشارخون بالا می‌شوند.

وی گفت: کاهش وزن در صورت داشتن اضافه وزن تاثیر مهمی در کاهش فشارخون دارد، به همین منظور باید فعالیت بدنی مناسب روزانه داشت.

فوق تخصص قلب و عروق توصیه کرد: افراد در طول هفته یک یا دو روز را به رژیم گیاه خواری اختصاص دهند و از مصرف مواد غذایی حاوی میزان بالای سدیم مانند پنیرمحلی، ماهی ساردین، ماهی تن، مارچوبه، لوبیا، زیتون، ژامبون، میگو، گیلاس چیپس، پاپ کورن با نمک پرهیز کنند.

وی گفت: ازمهمترین گیاهان دارویی موثر در درمان پرفشاری خون می‌توان به آویشن، بهارنارنج، پیاز، جعفری ، دارچین ، زعفران، رنجبیل، زیتون، سویا، سیر، گل گاوزبان، مریم گلی نام برد که البته باید تحت نظر پزشک مصرف شوند.

علاوه براین افرادی که داروی فشار خون مصرف می‌کنند حتما درمورد مصرف داروهای گیاهی و تداخل آن با داروهای شیمیایی اطلاعات کافی را از پزشک خود کسب کنند.

کد خبر 249080

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار