سه‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۸
۰ نفر

ندا نوربخش: انجام ورزش به تمام افراد چاق و لاغر در تمام گروه‌های سنی و جنسی توصیه می‌شود.

ورزش بلای جانتان نشود

جالب است بدانيد كه در بعضي كشورها‌، ورزش در سبد كالاي تقريبا تمام خانواده‌ها قرار دارد اما همين حركات فيزيكي سلامتي‌بخش، در كشور ما معمولا جزو كالا يا فعاليت‌هاي تجملاتي و لوكس طبقه‌بندي مي‌شوند و جنبه تشريفاتي دارند. يعني، بيشتر افرادي كه فارغ از دغدغه‌هاي زندگي و به دور از مشكلات مادي هستند، به ورزش روي مي‌آورند. با اين حال‌ در سال‌هاي اخير شاهد توجه و علاقه بيشتر مردم‌مان به ورزش، به‌خصوص در سطوح پايه‌اي بوده‌ايم. اگر از تمام اين مسائل چشم‌‌پوشي كنيم، بايد اين واقعيت را بپذيريم كه گروهي از افراد، فقط و فقط به‌منظور كاهش وزن، به ورزش روي مي‌آورند و آن هم چه ورزش كردني! ورزشي كه هم جان از تنشان به در برد و هم وزنشان را كم كند؛غافل از اينكه اين ورزش افراطي، نه‌تنها نمي‌تواند كمك بزرگي به تسريع روند كاهش وزنشان بكند بلكه مي‌تواند سلامتي‌شان را هم به خطر بيندازد.

3گوشه مثلث تناسب اندام را رعايت كنيد؟!

اگر شما هم جزو آن گروه از افرادي هستيد كه فكر مي‌كنند مي‌توان با ورزش افراطي از شر اضافه‌وزن و چاقي خلاص شد، بهتر است بدانيد كه سخت در اشتباه هستيد. كاهش وزن، ‌تنها وابسته به ورزش نيست. شمايي كه مي‌خواهيد وزنتان را كم كنيد، بايد بدانيد كه در كنار ورزش منظم و روزانه بايد يك رژيم غذايي اصولي و خواب كافي هم داشته باشيد. يعني 3ضلع مثلث تناسب اندام به نام‌هاي ورزش، خواب و تغذيه بايد با هم متناسب باشند تا شما به داشتن اندامي ايده‌آل، اميدوار باشيد. اگر هر كدام از اين اظلاع مثلث تناسب اندام، ناديده گرفته شوند يا افراطي در هركدامشان صورت گيرد، نه‌تنها روند كاهش يا افزايش وزنتان دچار اختلال مي‌شود بلكه سلامتي‌تان هم به خطر مي‌افتد. افرادي كه نسبت به سن خود، خواب متناسب شبانه ندارند (6تا 8ساعت)، سلول‌هاي عصبي و عضلاني‌شان هم به‌طور مناسبي بازسازي نمي‌شوند و ورزش هم نمي‌تواند تأثير مؤثر خود را بر بدن چنين افرادي بگذارد. براي داشتن تناسب اندام، ابتدا خواب، سپس تغذيه مناسب و در نهايت، ورزش منظم و روزانه تأثيرگذار خواهند بود.

چرا درجا مي‌زنم؟

خيلي از افرادي كه به ورزش شديد و افراطي براي كاهش وزنشان روي مي‌آورند، در ماه‌ها و هفته‌هاي اول نتيجه خوبي مي‌گيرند اما به‌مرور زمان با پديده‌اي به نام «درجا زدن» يا ثابت ماندن وزنشان مواجه مي‌شوند. اين افراد‌ با اينكه 7 روز هفته را هم ورزش مي‌كنند اما از يك جايي به بعد، ديگر كاهش چشمگير وزن خود را نمي‌بينند. چرا؟ به‌همان دلايلي كه به آنها اشاره كرديم. اين افراد، همان‌هايي هستند كه به اندازه كافي نمي‌خوابند، برنامه غذايي درستي ندارند و در طول روز هم با ورزش‌هاي شديد و سنگين، دمار از بدن خود و سلول‌هايش درمي‌آورند. بدن اين افراد به‌دليل عدم‌برخورداري از خواب مناسب شبانه، فرصت كافي براي بازسازي سلول‌هاي خود و تعديل فشار وارد بر عضلات را ندارد. با اين حساب، بعد از مدت كوتاهي درجا مي‌زند و ديگر پيشرفتي از نظر كاهش وزن و رسيدن به تناسب اندام نخواهد داشت. ‌نداشتن تغذيه مناسب، باعث كاهش سطح ويتامين‌ها، آمينواسيدها، پروتئين‌ها، كربوهيدرات‌ها و مواد معدني در بدن مي‌شود و در نتيجه، بدن فرصت و شرايط كافي براي ساخت عضله و كاهش حجم چربي‌هايش را هم پيدا نخواهد كرد. از اين رو، خطايي در كاهش وزن رخ مي‌دهد و در چنين شرايطي، كاهش وزن نسبي ايجادشده را هم مي‌توان تنها به‌ ماهيت ورزش، ربط داد. بهتر است بدانيد كه به مرحله «درجازدن» در اصطلاح ورزشي، فلت ورزشي گفته مي‌شود. يعني فرد پس از مدتي، ديگر نه پيشرفت مي‌كند و نه پس‌رفت.

7قدم براي انجام يك ورزش اصولي

لباس ورزشي مناسبي انتخاب كنيد. لباسي كه نه تنگ باشد و نه گشاد؛ تا نه به عضلاتتان فشار وارد كند و نه جلوي دست‌ و پايتان را بگيرد.
كفش ورزشي مناسبي بپوشيد. كفشي كه كمترين فشار را از زمين به عضلات پاها وارد كند. كفشي كه حداقل 2سانتي‌متر لژ از پنجه تا پاشنه داشته باشد.
يك بطري آب همراه خود داشته باشيد و اجازه ندهيد تا دهانتان خشك و بدنتان كم‌آب شود.
قبل از ورزش، حتما با انجام حركت‌هاي كششي و درجا زدن، بدنتان را گرم كنيد.
بعد از ورزش هم دوباره حركات كششي و درجا زدن را تكرار كنيد تا بدنتان سرد شود.
روزي 30دقيقه ورزش كردن براي افراد معمولي كافي است.
شما مي‌توانيد زمان ورزش كردنتان را تا 45دقيقه در روز يا ‌حدود يك ساعت اما يك روز در ميان هم افزايش دهيد.

کد خبر 267825

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha