وزیر بهداشت گفت: وزارت بهداشت به هیچ کارخانه‌ لبنی مجوز استفاده از روغن پالم نداده، روغن پالم به دلیل سودآوری بالا در لبنیات استفاده می‌شود، این تخلفات بسیار بارز بوده و از بدترین نوع چربی صنعتی استفاده کرده‌اند؛ به همین دلیل به زودی اسامی آنها اعلام می‌شود.

دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی

فارس نوشت: سید حسن قاضی‌زاده هاشمی در حاشیه افتتاحیه تدوین سند راهکارهای اجرایی سیاست‌های کلی نظام سلامت گفت: اعتبارات پیش‌بینی شده برای اجرای طرح تحول نظام سلامت به خوبی انجام شده و تا پایان سال مشکلی نخواهیم داشت اما کارهای دیگری در حوزه بهداشت وجود دارد که از آن عقب هستیم.

وی ادامه داد: انتقادهایی در این مورد به ما می‌شود که درست است اما آنهایی که با کارهای ما آشنا هستند می‌دانند که داریم تلاش می‌کنیم.

وزیر بهداشت گفت: اقداماتی که در حوزه بهداشت می‌توانیم انجام دهیم می‌تواند موثر باشد اما اصل کار پیشگیری است و نگرانی ما تأمین و تخصیص منابع است که البته جزء اولویت‌های کاری ما قرار گرفته است.

وزیر بهداشت در رابطه با سیاستهای افزایش جمعیت ادامه داد: در حوزه ما رفتاری که در سالهای قبل بوده حاکی از تصمیم دولت و مجلس در آن زمان بوده که عوارض آن را امروز می‌بینیم و 30 هزار بهورز در کشور مشغول هستند که متهم می‌شوند رفتار گذشته را ادامه می‌دهند اما این طور فکر نمی‌کنیم چرا که آموزش و خدمات تغییر کرده و نباید انتظار داشته باشیم تغییر رویه 20 ساله یک شبه شدنی باشد.

وزیر بهداشت گفت: البته این بهورزان احساس خطر می‌کنند به همین دلیل به آنها آموزش داده شد تا عکس آن چیزی که قبلاً انجام می‌دادند رفتار کنند که البته نیاز به مشوق‌هایی وجود دارد که باید قانون آنها را تدوین کند.

وی در رابطه با آخرین تغییرات طرح تحول اجرای نظام سلامت گفت: بالغ بر یک میلیون و 700 هزار نفر از ابتدای طرح بستری شدند که فرانشیز 5 و 10 درصدی برای آنها اعمال شده است.

هامش گفت: مراجعه بیماران در بخش بستری در بیمارستانهای دولتی حدود 8 درصد افزایش یافته و ماندگاری پزشکان را در بخش دولتی داشته‌ایم. 3 هزار پزشک در این طرح مشارکت کرده‌اند و بالغ بر 750 نفر مقیم بیمارستانی در سراسر کشور وجود دارد که این افراد علاوه بر خدمات ویزیت، این خدمات را ارائه می‌کنند.

وزیر بهداشت در رابطه با وجود روغن پالم بیش از حد مجاز در روغن‌های خوراکی و لبنیات، گفت: روغن پالم روغنی است که سال‌های سال است که از کشور مالزی می‌آید و به دلیل قیمت ارزان و سودآوری بالا بیشتر از گذشته وارد شده است.

وی ادامه داد: این روغن به دلیل کیفیتی که دارد برای سلامتی مضر است و تخلفات موجود در لبنیات به بازار آمده نشان می‌دهد که به جای چربی طبیعی از بدترین نوع چربی صنعتی استفاده کرده‌اند.

وی در پاسخ به تکذیب صنایع لبنی در استفاده از روغن پالم گفت: گزارشهای ما موجود است اگر لزوم داشته باشد آن را رسانه‌ای می‌کنیم، ما مجوز ورود این محصولات را نمی‌دهیم بلکه وزارت صنعت و جهاد کشاورزی متولی واردات آن هستند.

هاشمی تصریح کرد: این موضوع در شورای عالی سلامت غذا بحث شده و قرار است مصرف آن کاهش یابد، این در حالی است که هم‌اکنون 50 درصد روغن‌های وارداتی پالم است که قرار است در مرحله اول به 30 درصد و سپس به 15 درصد برسد.

هاشمی ادامه داد: از لبنیات موجود در بازار نمونه‌گیری می‌شود تا شرکت‌های متخلف شناسایی شوند، به عنوان مثال در ماست با چربی 12 درصد روغن پالم وجود دارد به همین دلیل نظارت‌ها را افزایش می‌دهیم چرا که حق سایر شرکت‌هاست که اسامی متخلفان را اعلام کنیم تا هم آنها متهم نشوند و هم مردم بتوانند از محصول سالم خریداری کنند؛ با شرکت‌های متخلف طبق قانون برخورد خواهد شد.

وزیر بهداشت همچنین در رابطه با کمک‌های بشردوستانه پزشکی به مردم غزه گفت: تلاش‌های زیادی از سوی وزارتخانه‌های بهداشت و امور خارجه و سازمان هلال‌احمر شده است، تعداد زیادی از پزشکان ثبت‌نام کرده‌اند و قرار است گروهی از آنها را به مصر بفرستیم اما تاکنون موفق نشده‌ایم.

وی ادامه داد: لیست تجهیزات مورد نیاز آنها را دریافت کرده‌ایم، همه چیز آماده است و سازمان هلال‌احمر آمادگی کامل پیدا کرده به همین دلیل امروز جلسه‌ای برگزار می‌شود تا بتوانیم راهی را پیدا کنیم تا حضوری و از طریق انتقال مجروحان به آنها کمک کنیم.

وزیر بهداشت گفت: با وزرای کشورهای دیگر رایزنی کردیم که در قالب گروه‌هایی که اعزام می‌کنند ما هم کمک‌هایمان را بفرستیم اما مشکلی که وجود دارد این است که افرادی که هم‌زبان و هم‌کیش مردم غزه هستند رفتارشان باورکردنی نیست و از آنها دفاع نمی‌کنند.

وی همچنین درمورد تخلف بیمه‌های تکمیلی در بیمارستان‌ها گفت: افزایش شمار بیمه‌های تکمیلی نشان دهنده سودآوری آن است اما بخشی از این بیمه‌ها رها شده‌اند که به دلیل عدم وجود قانون نیست.

هاشمی ادامه داد: شورای عالی بیمه نظارت دارد اما همکاری‌ها ضعیف است به عنوان مثال در طرح تحول نظام سلامت بیمه مرکزی ایران موظف است لیست بیمه‌شدگان تکمیلی را در اختیار ما قرار دهد تا در مراجعه آنها بدانیم که تحت پوشش بیمه هستند یا خیر چرا که ارائه خدمات با پوشش 5 و 10 درصد انجام می‌شود و سود آن متوجه ارائه کنندگان خدمت نیست بلکه به نوعی از جیب مردم پرداخت می‌شود.

کد خبر 267746

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha